سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۳
۰ نفر

«ردیابی تماس» یکی از ابزارهای مهم در بهداشت عمومی و کنترل بیماری‌های عفونی است،

contact tracing

ردیابی تماس (contact tracing) به معنای شناسایی افرادی در تماس با فرد آلوده و گردآوری اطلاعات بیشتر درباره آنها است. با یافتن این افراد و آزمایش‌ کردنشان، افرادی در میان آنها که دچار عفونت شده‌اند، شناسایی می‌شود و بعد می‌توان آنها را ایزوله یا درمان کرد. تداوم این کار می‌تواند میزان عفونت در جامعه را کاهش دهد.

سازمان جهانی بهداشت در حالی که بسیاری از کشورها پس از سر گذراندن موج اول شیوع ویروس کرونا در حال کاهش شدت قرنطینه و بازگشایی جامعه هستند، انجام  موردیابی بیماری، انجام گسترده آزمایش، ایزوله کردن موارد یافت‌شده و ردیابی هر تماس افراد آلوده را برای توقف سرایت ویروس کرونا ضروری می‌داند. در غیر این صورت بازگشایی با موج دوم شیوع بیماری دنبال خواهد شد.

اغلب افراد مبتلا به کووید-۱۹ بوسیله دوستان، همسایگان، اعضای خانواده یا همکارانشان آلوده شده‌اند، بنابراین این افراد باید فهرست ردیابی تماس قرار گیرند. به جز این هر فردی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا بوده است- دست کم برای ۱۵ دقیقه در فاصله کمتر از ۲ متر- ممکن است در فهرست ردیابی تماس گنجانده شود.

«ردیاب تماس» می‌خواهد بداند فردی که آزمایشش مثبت شده است، در دو سه روز پیش از علامت‌دار و ایزوله شدن با چه کسانی در تماس نزدیک بوده است.

 «ردیابان تماس» با یافتن این افراد و ارتباط تلفنی با آنها می‌توانند وضعیت‌شان را بررسی کنند و بر حسب علامت‌دار بودن افراد و قرار گرفتنشان در گروه‌های پرخطر مثلا سالمندان به آنها توصیه کنند برای ۱۴ روز خودشان را در خانه ایزوله کنند. افرادی که علامت‌دار هستند یا بعدا علامت‌دار می‌شوند، به نوبه خود وارد روند ردیابی تماس می‌شوند و این کار به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

البته انجام این اقدامات به لشگری از ردیابان تماس و آزمایش کردن گسترده افراد دارد.

یک نمونه موفق از ردیابی تماس را می‌توان در شیوع کرونا در کره جنوبی دید که منشا اولیه آن یک گروه مذهبی بود که اعضای آن به ۲۰۰۰۰۰ نفر می‌رسید. تیم‌های بزرگی از ردیابان تماس به یافتن همه تماس‌های این گروه مذهبی پرداختند و با یافتن افراد آلوده آنها را قرنطینه کردند. نتیجه این اقدامات این بود که کره جنوبی توانست شیوع کرونا را دراین کشور به شکل کارآمدی مهار کند.

سنگاپور، هنگ‌کنگ و آلمان نمونه‌های دیگری از کشورهای با تجربه موفق آزمایش گسترده و ردیابی تماسی هستند. در همه این کشورها تا به حال میزان مرگ‌ومیر ویروس کرونا نسبتا پایین بوده است.

کد خبر 503369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha