مریم غفاری: احتمال انتقال هپاتیت از طریق فرآورده‌های خونی هنوز در کشور به صفر نرسیده است و متأسفانه به رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان انتقال خون، همچنان احتمال انتقال هپاتیت به نیازمندان فرآورده‌های خونی وجود دارد.

رضاایرانی‌راد، کارشناس یکی از شرکت‌های توزیع‌کننده واکسن هپاتیت در سطح کشور گفت: گریز افراد مشکوک به ابتلا به بیماری هپاتیت از پرداخت هزینه‌های آزمایشگاهی جهت تشخیص بیماری خود و مراجعه آنها به پایگاه‌های انتقال خون از علل عمده افزایش خطر انتقال این بیماری از طریق فرآورده‌های خونی می‌باشد.

از سویی افراد مبتلا به هپاتیت گاه به هنگام قرار داشتن بیماری در مرحله پنجره(مخفی بودن هپاتیت در خون) به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده که با وجود آزمایش‌های سازمان انتقال خون، بیماری آنها تشخیص داده نمی‌شود. این نحوه انتقال باعث بروز بیماری هپاتیت از نوع C در بین دریافت‌کنندگان فرآورده‌های خونی می‌شود که به صورت مزمن بوده و هیچ درمان قطعی ندارد.

هفته نخست آبان هفته اطلاع‌رسانی هپاتیت نام گرفته است و آموزش به مردم جهت پیشگیری از این بیماری ضروری است.

طب سوزنی غیربهداشتی، استفاده از وسایل غیراستریل دندانپزشکی، سوراخ کردن غیربهداشتی گوش، تزریقات غیربهداشتی زیر جلدی، خالکوبی و استفاده مشترک از وسایل اصلاح مو در انتقال ویروس هپاتیت B نقش مؤثری دارند.

همچنین مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت C نیز در کشور ما، اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک است که ارتقای سطح بهداشت و آموزش همگانی به مردم و دوری از رفتارهای پرخطر و خودداری از تماس جنسی خارج از چارچوب می‌تواند یک جامعه را نسبت به این بیماری ایمن کند.

هپاتیت یعنی التهاب کبد و در میان عوام به «یرقان» مشهور است که مهم‌ترین عوامل ایجادکننده آن ویروس‌ها هستند که شایع‌ترین آنها ویروس‌های هپاتیB وC هستند و از نظر بالینی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود که آسیب کبدی طولانی بیش از 6 ماه ایجاد و منجر به ضایعات کبدی جبران ناپذیر می‌شود و درصد بالایی از هپاتیت B وC در بدن مزمن می‌شود و ایجاد آسیب می‌کند. براساس این گزارش، 90درصد افراد مبتلا به هپاتیت B، سلامتی خود را به دست می‌آ‌ورند ولی 10درصد مبتلایان تبدیل به ناقل می‌شوند و درصدی از ناقلین به سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

شیوع هپاتیت B در کودکان کاهش یافت

با شروع واکسیناسیون کشوری نوزادان در بدو تولد، میزان شیوع هپاتیت B در کودکان زیر 14سال از 3/1درصد به کمتر از 8/0درصد کاهش یافته است.

درمان هپاتیت  Bقطعی نیست و با داروهای موجود 70درصد بیماری کنترل و مانع پیشرفت بیماری می‌شود. اما با درمان هپاتیت C، حداقل 50 درصد بیماری ریشه کن می‌شود.

هپاتیت C واکسن ندارد ولی با رعایت بهداشت، دوری از رفتارهای پرخطر و عدم استفاده از سرنگ مشترک، قابل پیشگیری است.

همچنین افراد در معرض خطر شامل، کادر بهداشتی – درمانی، پزشکان، پرستاران، فرزندان و همسر شخص مبتلا به هپاتیت حاد و نوزادان باید حتماً واکسن هپاتیت B را تزریق کنند.

در حال حاضر در کشور 2میلیون نفر مبتلا به هپاتیتB هستند که اکثر آنها غیرفعال هستند(کسانی که فقط ویروس در بدنشان موجود است) و فقط باید هر 6ماه یک‌بار آزمایش بدهند.

همچنین بین 200 تا300 هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیتC هستند. هپاتیتC و B بیشتر در سنین بین 20 تا40 سالگی دیده می‌شود و 80 تا90 درصد مبتلایان به هپاتیت B وC را مردان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 6720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز