شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: روزیکشنبه 29 اکتبر (6آبان) دو برزیل فقیر وغنی مجددا اختلافات بارز خود را پای صندوق‌های رای دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهند کرد.

به نوشته روزنامه ال پاییس،آخرین نظر سنجی‌ها حکایت از آن دارد که انتخابات روز یکشنبه در طول تاریخ از نظر نمایان ساختن اختلاف قطب‌های فقیر و ثروتمند ابن کشور بی سابقه خواهد بود.در واقع تقسیم آرا میان ایناسیو لولا دا سیلوا رییس جمهور کنونی و ژرالدو آلکمین کاندیدای سوسیال دموکرات‌های برزیل عدم مساوات در برزیل را آشکار خواهد ساخت.

در یک طرف برزیل لولا قرار دارد که مناطق شمالی وشمال شرقی کشور را تشکیل می‌دهد،این مناطق از نظر اقتصادی فقیر ترین و توسعه نیافته ترین هستند.در این مناطق کار بر زمین‌های کشاورزی به صورت خانوادگی و  از نظر مالی کاملا مستقل از دولت مرکزی انجام می‌گیرد.

اما در طرف دیگر کشور آلکمین یا به عبارت دیگر برزیل آلکمین قرار دارد،این بخش از برزیل که نواحی جنوب و جنوب شرقی کشور را در بر می‌گیرد،ثروتمند ترین بخش برزیل است،در برزیل آلکمین شهر‌ها از امکانات بیشتر و بهتری‌برخوردارند،کشاورزی رونق دارد و در آنجا مدیریت فدرال از نظر اقتصادی چندان محلی از اعراب ندارد.


از فساد تا جامعه‌ای دو قطبی

"در این برهه از زمان مساله برزیل دو قطبی بودن جامعه است،زیرا به هر ترتیب عدم مساوات مساله‌ای جدید نیست که بخواهند روی آن مانور چندانی بدهند."

خورخه کاسترو تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن بیان مطلب فوق در مصاحبه با بخش جهانی بی‌.بی‌.سی می‌افزاید:"اگرچه همواره روند توسعه برزیل و وحدت ملی بزرگنمایی شده اما  نبود مساوات اقتصادی و اجتماعی از جمله مسائلی بوده که‌این کشور همواره با آن دست به گریبان بوده است.

 در حالی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری برزیل،اتهامات فساد مالی به حزب حاکم کارگران نسبت داه شد،در دور دوم مسائلی نظیر خصوصی سازی،و بحران کشاورزی که ایالات جنوبی را در برگرفته‌اند،از جمله محور‌های اصلی بحث کاندیدا‌های انتخاباتی بودند.

بنا بر پیش بینی کارشناسان مسائل سیاسی در برزیل مطرح شدن چنین مسائلی کفه ترازو را به نفع لولا سنگین خواهد کرد و او در دور دوم خواهد توانست رقیب خود را با بیست درصد رای بیشتر شکست دهد.

تقسیم بندی انتخاباتی

کاسترو در ادمه مصاحبه خود با بی‌.بی.سی در خصوص تقسیمات انتخاباتی می‌گوید:"دو قطبی شدن انتخاباتی امری قابل پیش بینی بود.در دور اول انتخابات شکاف‌ اقتصادی،اجتماعی در کشور به گونه‌ای بارز مشخص شده بود.در دور اول لولا توانست 65 درصد آرای مردم مناطق شمال وشمال شرقی برزیل را از آن خود کند در حالی که در مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور آلکمین توانسته بود 56 درصد آرا را کسب کند. 

این بار اما به نظر می‌رسد لولا توانسته باشد 10 درصد از آرای کاندیدا‌هایی که در دور اول انتخابات از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند را به نفع خود در دور دوم واریز کند.

کد خبر 6690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز