یکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین : برگزاری دور دوم انتخابات برزیل بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

لوییس ایناسیو لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل در روز یکشنبه اول اکتبر(9 مهر ) امنیت انتخابات را پای صندوق‌های رأی تامین خواهد کرد، اما او می‌تواند از به دور دوم کشیده شدن انتخابات نیز جلوگیری کند؟

به نوشته روزنامه ال موندو، نظرسنجی‌های اخیر حاکی از کسب 45 تا 46 درصد از آرا توسط کاندیدای حزب کارگران است.

دو روز پیش از انتخابات همگان لولا را پیروز قطعی انتخابات می‌دانستند اما اکنون و پس از غیبت وی در آخرین مناظره سیاسی مهم پیش از انتخابات و رسوایی پیش‌آمده در حزب کارگران بعید است آینده سیاسی برزیل در دور اول انتخابات مشخص شود.

بدتر از همه آنکه روز شنبه 30 سپتامبر(8مهر) روزنامه‌های برزیل تصاویری از هم حزبی‌های لولا(در حزب کارگران) در حال خرید مدارک جعلی جهت تخریب شخصیت ژرالدو الکمین (از حزب سوسیال دموکرات برزیل) را به چاپ رساندند.

ژرالدو الکمین اصلی ترین رقیب لولا در انتخابات روز یکشنبه اول اکتبر محسوب می‌شود.

در شرایطی که 126 میلیون برزیلی به پای صندوق‌های رای فرا خوانده شده‌اند، نتایج نظرسنجی‌های به عمل آمده از سوی آژانس "داتافولها" نشانگر آن است که آرای احتمالی لولا در انتخابات 3 درصد کاهش پیدا کرده و از 49درصد به 46 درصد رسیده‌است.

این در حالی است که آلکمین امید‌های خود دو پله صعود کرده و آرای احتمالی خود را از 33 درصد به 35درصد رسانده‌است.

این در شرایطی است که برای کسب پیروزی بیش از 50 درصد آرا مورد نیاز است،البته بدون احتساب آرای سفید، ممتنع و مخدوش.

اگر در صد خطای آژانس "داتافولها" نیز محاسبه شود لولا تازه خواهد توانست 48 تا
52 درصد آرا را از آن خود کند.

از سویی دیگر و بر اساس نظر سنجی‌های شرکت "وکس پپولی" در آخرین روز‌ها 15 پوئن از لولا کاسته شده و شش امتیاز به رقیب وی الکمین افزوده شده‌است.

اگر در این انتخابات بدترین نیز برای لولا(برنده احتمالی انتخابات) رقم بخورد، یعنی انتخابات به دور دوم کشیده شود، دو طرف در روز 29 اکتبر با هم دوباره در قالب انتخابات با یکدیگر مصاف خواهند داد.      

کد خبر 5120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز