یکشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین : برزیل روز یکشنبه7 آبان(29 اکتبر) آخرین مرحله از مسیر طولانی انتخاب رییس جمهور را طی می‌کند.

مسیری که در انتهای آن وطی انتخاباتی که روز یکشنبه برگرگزار می‌شود، ایناسیو لولا داسیلوا و یا ژرالدو آلکمین بر کرسی ریاست تکیه خواهند زد.

در همین چارجوب تصاویری از آخرین مناظره انتخاباتی میان دو کاندیدای نهایی از تلویزیون پخش شد که در آن می‌شد به وضوح آرامش را در چهره لولا رییس جمهور کنونی دید که اگر پیش بینی‌ها درست از آب درآیند او مجددا انتخاب خواهد شد، بی آنکه اسنادی دیگر از فساد مالی منتشر شود و با رای احتمالی 62 درصد از واجدین شرکت در انتخابات.این عضو سابق سندیکا‌های کارگری در واقع خود را بری یک حضور چهار ساله دیگر در کاخ پلاناتو،کاخ ریاست جمهوری،در برزیلیا آماده کند.

اما آنچه در مناظره آخر گذشت بسیار متفاوت از آنچیزی بود که در مناظره‌های دیگر می‌گذرد،دست اندر کاران اجرایی این برنامه که از شبکه تلویزیونی او گلوبوی برزیل پخش می‌شد با طراحی فرمتی کاملا متفاوت برنامه خود را هم به صورت ریالیتی شو و هم به صورت نوعی مسابقه اجرا کردند.

در این مناظره صفحه‌ای پلاسمایی برابر دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری قرار داده بودند تا کاندیدا‌ها بتوانند با فشار دادن دکمه روی آن با افرادی که هنوز در تصمیم گیری مردد بودند ارتباط برقرار کرده و به سوالات آن‌ها پاسخ دهند.

البته با هر بار فشار دادن دکمه تصویر یکی از واجدین شرکت در انتخابات بر صفحه‌ای تلویزیونی ظاهر می‌شد و  از این طریق می‌توانست از کاندیدای مورد نظر سوال خود را بپرسد.

در این برنامه تفاوت رفتاری دو کاندیدا به وضوح مشخص بود،لولا در حالی که به راحتی سخن می‌گفت بار‌ها به آلکمین نزدیک شد و با انگشتان دست به وی اشاره کرد در حالی که آلکمین کاندیدای سوسیال دموکرات‌های برزیلی بیشتر به دوربین نگاه می‌کرد تا به چهره شهروند مخاطب خود لولا در واقع در این مناظره نشان داد که از نظر کلامی توانایی‌های بیشتری از آلکمین دارد او درحالی که خونسردی خود را به خوبی حفظ کرده بود با مخاطبانش شوخی می‌کرد ، لحن لولا آنقدر موثر افتاده بود که جمعیت حاضر در استودیوی تلویزیونی گاه و بی گاه از  طنز وی قهقهه سرمی‌دادند.

زمانی که آلکمین از فرایند نابودی جنگل‌های آمازون در زمان زمامداری لولا انتقاد کرد،این دومی از وی پرسید:آیا روزنامه امروز را خوانده‌اید.آنگونه که روزنامه‌ها نوشته‌اند فرایند جنگل زدایی در سال 2006 بسیار پایین تر از سال 1990 بوده‌است.

البته کاندیدای سوسیال دموکرات نیز در پاسخ دادن بسیار حاضر جواب بود او در  واکنش به اظهارات لولا درباره دوران زمامداری خود در سائوپائولو در پاسخ به لولا که از سرنوشت پول موجود در خزانه فرمانداری سائوپائولو  می‌پرسید، گفت کدام پول،منظورتان پول فاسد است.تصور می‌کنم شما بهتر بدانید.در این زمان بود که جمعیت حاضر در استودیو به شدت آلکمین را تشویق کرد.

کاندیدای سوسیال دموکرات انتخابات ریاست جمهوری که می‌دانست این آخرین شانس وی برای جبران عقب ماندگی‌ 24 پله‌ای‌اش در نظر سنجی‌ها از لولا است تمام تلاش خود را برای کاهش فاصله انجام داد.

به رغم تلاش‌های کاندیدای سوسیال دموکرات‌ها،لولا نشان داد که سال‌ها حضور در مناظرات به نمایندگی از سندیکای فلزکاران و سپس در هیات نماینده مخالفان دولت سبب شده که وی بتواند کاستی‌هایش را در زمینه فکری با مهارت در گفتار جبران کند.

در این مناظره آلکمین بارها مجبور به ارائه دادن توضیحاتی درباره عملکردش به هنگام تصدی فرمانداری سائوپائولو شد در حالی که لولا به مثابه رییس دولتی عمل می‌کرد که در حال ارزیابی یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری‌است.

لولا و تیم انتخاباتی‌اش نسبت به نتایج ناتخابات روز یکشنبه بسیار خوشبین هستند.چرا که اگر پیش بینی‌ها درست از آب درآیند لولا دوباره با همان درصد آرای سال 2002  دوباره در سال 2006به مقام ریاست جمهوری می‌رسد. 

این برای سیاستمداری که در کمتر از یک سال به دلیل فساد در حزبش(حزب کارگران برزیل) و فاش شدن مواردی از فساد در دولت تحت حاکمیتش محبوبیتش را نزد عامه مردم به حد زیادی از دست داده، پیروزی بزرگی محسوب می‌شود.

لولا اما این بار برخلاف دور اول انتخابات به برزیلیا پایتخت نخواهد رفت و در سائوپائولو بزرگترین شهر برزیل تا مشخص شدن نتیجه انتخابات خواهد ماند تا در صورت پیروزی مجدد در انتخابات که احتمالش نیز می‌رود جشن شادی را در این پر جمعیت ترین شهر برزیل برپا کند .

در سوی دیگر میدان و در اردوگاه سوسیال دموکرات‌ها آلکمین خود را کاندیدایی برجسته نشان داده که می‌تواند رای دهندگان را به سوی خود جلب کند.نا گفته نماند که حزب کارگران برزیل در دراز مدت نمی‌تواند فردی را در حد و اندازه‌های لولا جایگزین وی نماید و  همچنین ناگفته نماند که اگر این بار لولا انتخاب شود باید آ» را آ×رین چهار سال ریاست جمهوری وی دانست.

کد خبر 6794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز