هفته‌نامه‌ی دوچرخه > یاسمن رضائیان: بیایید حرفی را درگوشی بهتان بگویم. کرونا با بدی‌های بسیاری که داشته، شاید خوبی‌هایی هم دارد. مثلاً کاری کرد تا مجازی در برنامه‌های جذابی که آن سر دنیا برگزار می‌شوند شرکت کنیم. حتی توانستیم به کتاب‌هایی از کتاب‌خانه‌های کشورهای دیگر دسترسی پیدا کنیم و البته مجازی از موزه‌ی لوور هم بازدید کردیم!

مركز علمي كارنگي

بله‌، این جادوی کرونا بود که باعث شد در خانه‌هایمان بنشینیم و هم‌زمان در یک برنامه‌ی هیجان‌انگیز در دورترین نقطه‌ی دنیا شرکت کنیم. حالا تعطیلات نوروز کم‌کم از راه می‌رسند و ما هم‌چنان می‌خواهیم در خانه بمانیم. اما تعطیلات فرصت خوبی است تا باز هم از دیدنی‌های جذاب دنیا بازدید کنیم. پس بیایید به صورت مجازی به سه مکان جذاب دنیا سر بزنیم: مرکز علمی کارنگی، موزه‌ی شکلات کلن و موزه‌ی تاریخ کامپیوتر. نوشته‌ها، عکس‌ها و ویدیوها، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند!

فرصتی برای عاشقان علم، کامپیوتر و شکلات!

  • سفر مجازی به جهان‌های دیگر!

سرگرمی، همان‌چیزی است که هر نوجوانی از آن استقبال می‌کند. اما شما جزء آن دسته از نوجوان‌هایی هستید که دوست دارید به گذشته برگردید و سرگرم شوید؟ یا حتی به فضا بروید؟ اگر بله، پس باید بدانید این اتفاق در مرکز علمی کارنگی می‌افتد.

این مرکز، بخش‌هایی متنوع دارد. در یکی از نمایشگاه‌ها، به سال ۷۹ میلادی سفر می‌کنید تا از نزدیک شاهد فوران آتش‌فشان در پُمپِی باشید. این شهر ایتالیایی، پس از فوران آتش‌فشان از بین رفت و حالا ویرانه‌ای باستانی از آن باقی مانده است. پمپی که به شهر سوخته معروف است اکنون نیز یکی از جاذبه‌های توریستی ایتالیا محسوب می‌شود.

حالا از ماشین زمان پیاده شوید و با سرعت لباس فضایی‌تان را بپوشید! بله، اگر می‌خواهید فضانوردی را تجربه کنید پس دست‌دست نکنید. شاید این تنها فرصت شما برای تجربه‌ی فضانوردی باشد. برای شروع، می‌توانید مدل فضاپیمای خودتان را طراحی کنید و با آن به سفر بروید. شما برای کشف جهان از همان ابزارهایی استفاده می‌کنید که دانشمندان ناسا استفاده می‌کنند.

در مرکز علمی کارنگی تعریف تازه‌ای از علم به‌دست می‌آورید. درِ گوشی بگوییم که اگر از آن دسته از نوجوان‌هایی هستید که میانه‌ی خیلی خوبی با درس و علم ندارند، با بازدید از این مرکز نظرتان تغییر خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ به سایت مرکز علمی کارنگی سر بزنید تا نگاه تازه‌ای نسبت به علم به‌دست بیاورید. نشانی سایت این مرکز که در پنسیلوانیا قرار دارد هم این است: www.carnegiesciencecenter.org

فرصتی برای عاشقان علم، کامپیوتر و شکلات!

  • نمایشگاهی با طعم شکلات!

آدم‌ها در مقابل شکلات و کاکائو به دو دسته تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که دوستش دارند و آن‌هایی که فکر می‌کنند این علاقه، عجیب و غیر منطقی است. اما اگر شما از طرف‌داران شکلات و کاکائو هستید حتماً بازدید از موزه‌ی شکلات برایتان جذاب خواهد بود.

موزه‌ی شکلات فقط یک موزه‌ی خشک و خالی نیست! این‌جا علاوه بر این‌که درباره‌ی تاریخچه‌ی کاکائو یاد می‌گیرید، با مراسم‌هایی در طول تاریخ آشنا می‌شوید که در آن‌ها کاکائو به شکل‌های گوناگون سِرو می‌شده. بعد از آن، خودتان هم دست به‌کار می‌شوید و فرمولی ابداع می‌کنید تا شکلات خوش مزه‌ی خودتان را درست کنید. راستی، می‌دانستید در دوره‌ای از تاریخ، از شکلات به‌جای پول استفاده می‌شده؟ یعنی دانه‌های کاکائو آن‌قدر کمیاب و ارزشمند بوده‌اند که هرکس آن‌ها را داشته می‌توانسته به دیگری بدهد و به‌جایش وسایل مورد نیازش را تهیه کند.

در بخشی دیگر از موزه، با مراسم‌های شکلات‌درمانی آشنا می‌شوید. بله، در زمان‌های گذشته، شکلات برای خودش جایگاه و ابهتی داشته و برای درمان برخی از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شده. بعد از بازدید از این نمایشگاه، هروقت کسی از شما بپرسد اصلاً شکلات به چه درد می‌خورد؟ می‌توانید سخنرانی بلندبالایی از ارزش و اهمیت شکلات برایشان ارائه کنید!

برای بازدید مجازی از این موزه که در شهر کلن قرار دارد می‌توانید به نشانی زیر سر بزنید: www.schokoladenmuseum.de

فرصتی برای عاشقان علم، کامپیوتر و شکلات!

  • نمایشگاهی برای عاشقان کامپیوتر!

بیاید به ابتدای راه نگاه کنیم. اصلاً چه شد که کامپیوترها از زندگی ما سر در آوردند؟ حتماً می‌دانید که کامپیوترهای اولیه شبیه به کامپیوترهای امروزی نبودند؛ در واقع ماشین‌حساب‌های بسیار بزرگی بودند و کارشان نگه‌داشتن آمار و اطلاعات عددها بوده است. پس طبیعی است که برای بازدید از این موزه، اول به تماشای چرتکه‌ها بروید.

در نمایشگاه دیگر، با تاریخچه‌ی شطرنج آشنا می‌شوید تا دودوتا چهارتاکردن را از این زاویه یاد بگیرید. شطرنج یک بازی فکری قدیمی است که یادگیری آن آسان است، اما برای مسلط‌شدن بر بازی زمانی طولانی نیاز دارید. در ادامه‌ی بازدید از این نمایشگاه، با نرم‌افزار شطرنج رایانه‌ای آشنا می‌شوید.

حالا به زمانی می‌رسید که «جئوسیتیز» (GeoCities) وارد دنیای مجازی شد. جئوسیتیز را یک‌جورهایی اولین شبکه‌ی اجتماعی می‌دانند؛ یک سرویس اشتراک‌گذاری که به وب‌مسترها اجازه می‌داد صفحه‌های ساده‌ای در وب ایجاد کنند و اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند. اما تاریخ کامپیوتر و فضای مجازی به شما نشان می‌دهد چه‌طور میلیون‌ها صفحه‌ای که در جئوسیتیز ایجاد شده بود، در نهایت از بین رفت تا شبکه‌های اجتماعی به رشد خود ادامه بدهند. راستی، آن‌همه اطلاعاتی که رد و بدل شده بود، حالا کجاست؟!

برای بازدید مجازی از موزه‌ی تاریخ کامپیوتر که در کالیفرنیا قرار دارد می‌توانید به نشانی زیر سر بزنید: www.computerhistory.org

کد خبر 664766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha