هفته‌نامه‌ی دوچرخه> نیلوفر شهسواریان: در میان سکوت فضای نمایشگاه، به آثار نگاه می‌کنم. رنگ سفید پس‌زمینه‌ی آثار با سکوت بیرونی نقاشی‌ها همراهی می‌کند. اگر بخواهم در چند کلمه این آثار را توصیف کنم، این‌ کلمات به‌ذهنم می‌رسد: سادگی، طبیعت، لطافت و ظرافت.

آي آدم‌ها! آي افسانه‌ها!

انواع خطوط و منحنی‌ها، دنیای خیال‌انگیزی را ترسیم کرده که به دل می‌نشیند. رنگ‌های متنوع چندان در آثار جایی ندارند، رنگی مانند قرمز صرفاً در بخش‌هایی مانند تاج خروس و گلی که بر دهان پرنده قرار دارد نشسته است. انگار هنرمند خواسته فارغ از شلوغی‌ها، احساس و فکر و تصویر ذهنی‌اش را منتقل کند. از نقاشی‌ها معلوم است خالق آن‌ها، طبیعت و حیوانات را دوست دارد.

«بهرام دبیری»، متولد ۱۳۲۹، هنرمندی است که از ابتدای نوجوانی یعنی از ۱۲سالگی، نقاشی را به‌شکل تجربی شروع کرد. او در دانشگاه هنرهای زیبا، رشته‌ی نقاشی خواند. می‌توان تأثیر ریشه‌ها و میراث فرهنگی ایران را در آثارش پیدا کرد. دبیری تا به‌حال بیش از ۶۰ نمایشگاه گروهی و انفرادی در ایران، اوکراین، امارات، اسپانیا و کشورهای دیگر برگزار کرده است.

نمایشگاه «آدم‌ها و افسانه‌ها»، مجموعه‌ی۲۱ اثر منتخب از بهرام دبیری است که در «نگارخانه‌ی‌ ویژه» به نمایش در آمده و انتخاب آن‌ها برعهده‌ی «امراله فرهادی آردکپان»، «علیرضا مصطفی‌زاده‌ابراهیمی» و «مجید عباسی» بوده است.

۳۰ نسخه از هر اثر روی مقواهای ایتالیایی کتان فابریانو (رزاسپینا و تیه‌پولو) و کرافت آمریکایی به روش چاپ‌دستی با دستگاه پرس، مشکی‌کوب شده و علاقه‌مندان می‌توانند آن را تهیه کنند.

این هنرمند، بسیاری از تک‌اثرها را بعد از چاپ با رنگ آکریلیک، پاستل و مدادرنگی رنگ‌گذاری، شماره‌گذاری و امضا کرده که هرکدام، حکم یک اثر اصل را دارد. ۲۰۰ نسخه کتابچه‌ی این آثار نیز در ۷۲ صفحه منتشر شده و با امضای هنرمند در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

نمایشگاه دو سالن دارد؛ در سالن دوم فیلم کوتاه بی‌کلامی از دبیری را می‌بینم که در میان ابزار کار نقاشی، به‌آرامی اثرش را تکمیل می‌کند.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید تا ۲۰ اسفند به خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، خیابان سوم، جنوب غربی میدان سوم، ساختمان شماره‌ی پنج، نگارخانه‌ی ویژه مراجعه کنید.

آی آدم‌ها! آی افسانه‌ها!

آی آدم‌ها! آی افسانه‌ها!

آی آدم‌ها! آی افسانه‌ها!

آی آدم‌ها! آی افسانه‌ها!

کد خبر 661295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha