هفته‌نامه‌ی دوچرخه: آثار بسیاری درگنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران وجود دارد که سال‌هاست به‌نمایش درنیامده‌اند. به‌عنوان مثال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با بازگشایی دوباره‌ی موزه در سال ۱۳۵۸، نمایشگاهی از آثار هنرمندان در آن‌زمان برگزار شد و پس از آن دیگر دیده نشده‌اند.

قاب‌هایی از تاریخ معاصر

برخی از آثار نمایشگاه «آینه در آینه» هم چنین ماجرایی دارند و با گذشت بیش از ۴۰سال، حالا از کُنج گنجینه‌ی موزه بیرون آمده و با گنجینه‌ی آثار حوزه‌ی هنری، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و مجموعه‌های شخصی ترکیب شده و نمایشگاهی تماشایی را تشکیل داده‌اند.

این نمایشگاه تحولات هنر معاصر ایران بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۳ را مرور می‌کند؛ یعنی همان سال‌هایی که من نبوده‌ام و برایم جالب است که هنرمندان از چه زاویه‌ای به آن نگاه کرده‌اند. در مجموع۹۰ اثر از هنرمندان بزرگی مثل «علی‌اکبر صادقی»، «اردشیر محصص»، «بهمن محصص»، «مرتضی کاتوزیان»، «هانیبال الخاص»، «بهرام دبیری»، «پرویز ایزدپناه»، «لیلی متین‌دفتری»، «پروانه اعتمادی» و «حسین خسروجردی» با قالب‌های گوناگون عکس، نقاشی، طراحی پوستر و خوش‌نویسی در کنار یک‌دیگر، بخشی از تاریخ را روایت می‌کنند.

می‌توانم برخی از شعارنویسی‌هایی را که در آن مقطع زمانی رایج بوده در عکس‌های سیاه و سفید بخوانم: «اتحاد، مبارزه، پیروزی».

به این فکر می‌کنم که در آن‌زمان شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام نبوده و به‌جای استوری گذاشتن، مردم روی دیوارهای شهر حرف و خواسته‌هایشان را می‌نوشتند تا عده‌ی زیادی آن را بخوانند. شعارنویس‌ها حتماً نمی‌دانستند استوری‌شان ۲۴ساعته نیست و پاک نمی‌شود و در سال ۱۴۰۰، بازدیدکنندگان زیادی برای تماشایشان می‌آیند.

بعضی از آثار مستقیماً به تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ معاصر، امام خمینی‌ره و محمدرضا پهلوی پرداخته‌اند. تعداد پرتره‌هایی که از امام خمینی‌ره کشیده شده کم نیست و همین می‌تواند گویای اتفاقات زیادی در دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ باشد.
 بعضی از نقاشی‌ها انگار صدا دارند، صدای اعتراض مردمی را می‌رسانند که به خیابان‌ها آمدند و برای شنیده‌شدن حرفشان فریاد زدند و با یک‌دیگر متحد شده‌اند. این همان هنر اعتراضی است.
بزرگی ابعاد اکثرآثار باعث می‌شود تا برای نگاه‌کردنشان یا سرم را از بالا تا پایین بیاورم یا راه بروم تا به انتهای اثر برسم. چون روی بوم‌های بزرگ و در ساختار نقاشی دیواری اجرا شده‌، انگار هنرمندان می‌خواهند اتفاقات یک دهه را از زاویه‌ی بزرگ‌تر و دقیق‌تر نشان بدهند.

نمایشگاه «آینه در آینه» به‌عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر از ۲۸ دی شروع شده و تا هشتم اسفند ادامه دارد. اگر به تماشای این آثار و قدم‌زدن در دنیای هنر معاصر علاقه دارید، می‌توانید به‌جز روزهای دوشنبه، از ساعت ۱۰صبح تا پنج عصر به موزه‌ی هنرهای معاصر واقع در تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله مراجعه کنید.

قاب‌هایی از تاریخ معاصر

«۱۷ شهریور» اثر «کاظم چلیپا»-۱۳۵۹

قاب‌هایی از تاریخ معاصر

پوستر انقلاب اثر «حسین نوروزیان»-۱۳۵۷

قاب‌هایی از تاریخ معاصر

«ایران را آباد می‌کنیم» اثر «بهرام دبیری»-۱۳۵۸

کد خبر 657115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha