در دهه‌های گذشته، رژیم‌های کم کربوهیدرات بسیار رایج بودند. کتاب انقلاب رژیم غذایی دکتر اتکین ادعا می‌کند که محدودیت کربوهیدرات راهی همیشگی برای رهایی از دریافت کالری زیاد برای لاغر ماندن است.

کربوهیدرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، کربوهیدرات‌ها در نان، غلات، میوه‌ها، سبزیجات و شیر یافت می‌شوند. آنها همچنین در فست‌فودها، کیک‌ها، چیپس‌ها و نوشابه‌های فرآوری شده به وفور یافت می‌شوند. این روزها، رژیم‌های کم کربوهیدرات به عنوان راه حلی برای کاهش وزن، برای غلبه بر بیماری‌های قلبی و دیابت تبلیغ می‌شود.

یک بررسی جدید از شواهد نشان داد که افرادی که رژیم غذایی طولانی مدت کم کربوهیدرات دارند، کمتر از یک کیلو وزن بیشتری نسبت به سایر رژیم‌های غذایی از دست می‌دهند. با این حال، این بررسی به این نتیجه رسید که هیچ شواهدی وجود ندارد که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات دارای مزایای سلامتی اضافی باشند. در واقع، اگر رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارید، باید به آنچه می‌خورید توجه بیشتری داشته باشید تا مطمئن شوید که ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، فیبر غذایی و سایر مواد مغذی گیاهی را دریافت می‌کنید.

این پژوهش شامل ۶۱ کارآزمایی تصادفی و کنترل ‌شده با شرکت تقریباً ۷ هزار بزرگسال دارای اضافه وزن بود که حدود ۱۸۰۰ از آنها دیابت نوع ۲ داشتند. در ادامه محققان رژیم‌های غذایی کاهش وزن را که از نظر محتوای کربوهیدرات متفاوت بودند مقایسه کردند. این رژیم‌ها شامل رژیم‌های کم کربوهیدرات، بسیار کم کربوهیدرات یا کتوژنیک و رژیم‌های کربوهیدرات متعادل بودند.

این رژیم غذایی برای لاغر شدن بهتر از بقیه رژیم‌هاست

پژوهشگران دریافتند: در میان بزرگسالان دارای وزن اضافی که دیابت نوع ۲ نداشتند، کسانی که رژیم‌های کم کربوهیدرات را به مدت ۳ تا ۸.۵ ماه دنبال می‌کردند، به طور متوسط یک کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به افرادی که رژیم‌های کربوهیدرات متعادل داشتند، از دست دادند.

در مداخلات طولانی‌ مدت کاهش وزن که یک تا دو سال به طول انجامید، میانگین تفاوت کاهش وزن بین افرادی که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات در مقابل کربوهیدرات متعادل داشتند، کمتر از یک کیلوگرم بود.

میانگین وزن از دست رفته توسط گروه‌ها در هر رژیم کاهش وزن در طول آزمایش‌ها، از کمتر از یک کیلوگرم در برخی افراد تا حدود ۱۳ کیلوگرم در برخی دیگر، بسیار متفاوت بود.

مطالعات روی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش وزن اولیه بیشتری را در رژیم‌های کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم‌های کربوهیدرات متعادل نشان داد که شامل ۱.۳ کیلوگرم طی سه تا شش ماه است. با این حال، در آزمایش‌های طولانی مدت که بین یک تا دو سال به طول انجامید، تفاوتی وجود نداشت.

تفاوت معنی‌داری در سایر معیارهای بهداشتی، از جمله فشار خون، کلسترول، قند خون یا خطر یبوست وجود نداشت و محققان هیچ تفاوت بالینی مهمی در نتایج بر اساس میزان محدودیت کربوهیدرات شرکت کنندگان پیدا نکردند.

به طور کلی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که چه شما یک الگوی مصرف کربوهیدرات کمتر یا متعادل را دنبال کنید، هر دو می‌توانند برای کاهش وزن مفید باشند.

کربوهیدرات یک درشت مغذی است و بدن انسان از آن برای تولید انرژی برای سوخت ماهیچه‌ها، مغز، ریه‌ها و سایر فرآیندهای حیاتی استفاده می‌کند. غذاهای سالم با کربوهیدرات مانند نان، غلات، میوه‌ها، سبزیجات و شیر سرشار از مواد مغذی مهم، به ویژه فیبر رژیمی، تیامین، کلسیم و فولات هستند.

در انتها گفتنی است که منابع کم کربوهیدرات شامل اسفناج، توت مخلوط تازه و منجمد، بادام، گل کلم و منابع کربوهیدرات بالاتر مانند نان سبوس‌دار، سیب، نخود، سیب زمینی شیرین هستند.

کد خبر 659050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha