روغن آرگان در سال‌های اخیر بسیار شناخته شده است، اما در واقع قرن‌هاست که روغن آرگان به عنوان بهترین روغن در آشپزخانه‌های مراکش برای پخت‌وپز استفاده می‌شود. روغن آرگان نه تنها عطر و طعم خوبی دارد، بلکه دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است.

argan oil - روغن آرگان

به گزارش همشهری آنلاین، روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان گرفته می‌شود. درخت آرگان اگرچه بومی‌ مراکش است، ولی امروز از این روغن در سراسر جهان برای انواع کاربردهای آشپزی، آرایشی و دارویی استفاده می‌شود.

زیستگاه درخت آرگان

درخت آرگان بیشتر در جنوب غربی مراکش رشد می‌کند و ارتفاع آن از ۸ تا ۱۰ متر متفاوت است. این درخت دارای تنه‌ای باریک، سیاه با ترک‌های سفید است که تاجی گسترده و خمیده به سمت زمین دارد با برگ‌های کوچک و بیضی شکل که طول آن‌ها ۲ تا ۴ سانتی‌متر است و گل‌های ناقوسی شکل دارد. میوه آرگان بیضی شکل و بزرگ تر از زیتون است.

میوه آرگان از نظر ساختاری شبیه به گردو است و از ۳ لایه تشکیل می‌شود. لایه بیرونی آن دارای پوستی سبز، ضخیم و طعمی‌ تلخ است، لایه میانی آن پوست چوبی دارد و لایه درونی آن، هسته روغنی این میوه است. در صورت خشک و سیاه شدن لایه بیرونی میوه آرگان می‌توان فهمید میوه رسیده و قابل برداشت است.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست و برای جلوگیری از عواقب کهولت سن بسیار مناسب است. زیرا به هیدراتاسیون و نرم شدن موها، صورت، بدن و ناخن‌ها کمک می‌کند. با داشتن مقدار بالای آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب و ویتامین E به احیای پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی موها کمک می‌کند و درخشش را به موهای خشک و بی‌جان برمی‌گرداند.

آنتی‌اکسیدان این روغن از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. روغن آرگان، پوست را آبرسانی و آن را مرطوب می‌کند که این امر موجب می‌شود چهره ای شاداب و جوان داشته باشید.

روغن آرگان؛ همه چیز درباره خواص، فواید و کاربردهای روغن آرگان

روغن آرگان اصل

معمولاً روغن آرگان با روغن مراکشی اشتباه گرفته می‌شود ولی این دو روغن با هم متفاوتند. روغن مراکشی با داشتن مواد افزودنی، روان‌تر و آبکی‌تر از روغن آرگان خالص است. برای تشخیص روغن آرگان اصل باید دقت کنید که مواد افزودنی، مواد نگهدارنده و رایحه نداشته باشد.

روغن آرگان خالص باید در بطری‌های شیشه‌ای تیره نگهداری شود، چون تابیدن نور آفتاب به آن باعث از بین رفتن خواص آن می‌شود، بنابراین روغنی که در بطری‌های پلاستیکی است اصل نیست. از آنجا که تولید روغن آرگان اصل کار سختی است پس قیمت بالایی دارد و عرضه این روغن با قیمت پایین نشان‌دهنده کیفیت پایین آن روغن است.

بوی روغن آرگان شبیه بوی ملایم فندق تازه یا مغزهای گیاهی است و چون خیلی سریع جذب پوست و مو می‌شود، رایحه آن بعد از چند دقیقه از بین می‌رود. پس توجه کنید که روغن‌های آرگان با رایحه مصنوعی یا بدون بو اصل نیستند. روغن آرگان اصل روان، غیر چرب، کمی ‌غلیظ و شفاف است. روغن آرگان که برای مصارف آرایشی استفاده می‌شود، نیز رنگ طلایی روشن دارد.

زنان مراکشی از سال‌ها پیش، برای جوان‌سازی و تغذیه پوست، مو و بدن خود از این روغن استفاده می کردند. حالا هم بسیاری از سلبریتی‌ها برای شادابی و محافظت از پوست و موی خود از این روغن استفاده می‌کنند.

روغن آرگان مقدار زیادی ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و  آنتی‌اکسیدان دارد و برای انواع مختلف مو و پوست مفید است. خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو بسیار فوق‌العاده است. از این روغن برای مقاصد آشپزی و همچنین در مواد آرایشی استفاده می‌شود. روغن آرگان را می‌توان برای شرایط خاص به طور مستقیم روی پوست مالید یا به عنوان روغن حامل با سایر روغن‌ها مخلوط کرد. بسیاری از افراد نیز این روغن را به طور مستقیم روی مو می‌ریزند.

روغن آرگان؛ همه چیز درباره خواص، فواید و کاربردهای روغن آرگان

خواص و فواید روغن آرگان

روغن آرگان همانطور که در ادامه خواهید خواند، خواص بسیاری دارد که برای بخش‌های متخلف بدن، سودمند است. از کمک به رشد مو گرفته تا کمک به فعالیت بهتر کبد. اما ای را هم در نظر داشته باشید که اگر مشکلات سلامتی دارید، همچنان بهترین راه مراجعه به پزشک و درمان علمی است.

سرشار از مواد مغذی است

روغن آرگان از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنولی تشکیل شده است. بیشتر چربی روغن آرگان، اسید اولئیک و اسید لینولئیک است. تقریباً ۲۹ تا ۳۶ درصد از میزان اسیدهای چرب روغن آرگان را اسید لینولئیک و حدود ۴۳ تا ۴۹ درصد را اسید اولئیک تشکیل می‌دهد که یک چربی بسیار سالم است. روغن آرگان سرشار از ویتامین E است که برای داشتن پوست، مو و چشم سالم لازم است. این ویتامین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمند نیز است.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد

روغن آرگان سرشار از ویتامین E یا توکوفرول است که یک ویتامین محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مضر رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند ملاتونین و استرول‌های گیاهی نیز در خاصیت آنتی‌‎اکسیدانی این روغن نقش بسزایی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن آرگان به دلیل داشتن همین ویتامین می‌تواند التهابات ناشی از عفونت و صدمات پوستی را نیز کاهش دهد.

زخم‌ها را بهبود می‌دهد

اگر پوست شما به هر دلیلی دچار زخم یا خراش شده است و می‌خواهید سرعت بهبود آن بالا رود و از عفونت کردن آن نیز جلوگیری کنید، مقداری روغن آرگان را به صورت موضعی روی پوست بمالید. روغن آرگان منبع غنی از ویتامین E، اسیدهای چرب اشباع‌نشده، استرول‌ها و ترپنول‌هاست. این ترکیبات دارای خاصیت پیشگیری از سرطان و بیماری‌های پوستی هستند.

همچنین می‌توانند خواص ضد التهابی، ضداکسیدکننده و ضدمیکروبی داشته باشند. در نتیجه روغن آرگان با این خواص می‌تواند روند بهبود زخم را سریع‌تر کند. مصرف خوراکی این روغن به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، اما وقتی مستقیم روی آن گذاشته شود، بسیار مؤثرتر است.

موثر در بهبود بیماری قلبی

مطالعات علمی ‌اخیر نشان داده که برخی از ویژگی‌های مفید روغن آرگان می‌تواند درمانی برای بیماری‌های قلبی باشد. این روغن از اجزایی شامل اسیدهای چرب اشباع نشده و نیز پلی فنول‌ها، استرول‌ها، توکوفرول‌ها، اسکالن، تیتراپن تشکیل شده که با هم ترکیب می‌شوند تا اختلالات متابولیک قلبی عروقی را تنظیم کنند.

همچنین با استفاده از روغن‌های سالم مانند روغن آرگان می‌توانید به توازن سطح کلسترول خود کمک کنید. با پایین آوردن سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌توانید به جلوگیری از تصلب شرایین، سکته قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات جدی قلب ناشی از کلسترول کمک کنید.

مو را درخشان می‌کند

از آنجا که روغن آرگان سرشار از آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند یک درمان موثر برای پوست سر باشد. این روغن می‌تواند به بهبود التهابات پوست سر که منجر به شوره سر، خارش و سایر مشکلات مربوط به آن می‌شود، کمک کند. روغن آرگان نه تنها می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند، بلکه در رشد مو نیز تاثیر بسزایی دارد. همچنین ویتامین E موجود در روغن آرگان باعث محافظت از فولیکول‌های مو و درخشش و زیبایی آن می‌شود.

► برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص روغن آرگان برای مو روی لینک زیر کلیک کنید:

برای پوست مناسب است

یک مطالعه انجام‌شده در فرانسه نشان داد که ترپنوئیدهای موجود در روغن آرگان و ترکیب آن با سایر مواد معدنی موجود در این روغن، قادر به از بین بردن لکه‌های زخم هستند و حتی می‌توانند آکنه و درماتیت را بهبود بخشند. علاوه بر این اگر سلول‌های سرطانی داشته باشید، ترکیبات این روغن می‌تواند باعث کاهش آن‌ها شود و طراوت پوست شما را حفظ کند. همچنبن پیری زودرس برای بسیاری از افراد یک مشکل جدی است، اما روغن آرگان می‌تواند با حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، از علائم پیری جلوگیری کند.

► برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص روغن آرگان برای پوست روی لینک زیر کلیک کنید:

هضم را بهبود می‌بخشد

بسیاری از افراد رژیم غذایی مناسبی برای خود دارند اما بدن آن‌ها به دلیل اختلالات معده به‌درستی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند. طبق گزارشی در فیتوتراپی، ترکیبات آلی موجود در روغن آرگان می‌تواند باعث افزایش سطح پپسین در معده شود. پپسین آنزیمی‌ است پروتئینی که از سلول‌های معده ترشح می‌شود و به هضم کمک می‌کند.

دیابت را کنترل می‌کند

گفته می‌شود در طب سنتی مراکش، روغن آرگان در کنترل دیابت کمک می‌کند. به‌تازگی مطالعات به این ادعا پرداختند که روغن آرگان می‌تواند با چربی زیاد، رژیم‌های قندی زیاد، چاقی، قند خون و هیپوگلیسمی ‌مقابله کند. مطالعات اولیه که روی حیوانات انجام شد، تأیید کرد روغن آرگان می‌تواند بر تولید انسولین تأثیر بگذارد و به کنترل علائم دیابت کمک کند. اما همچنان در نظر داشته باشید، این‌ها تنها شواهد اثبات نشده است و باید برای درمان باید معالجات پزشکی بر اساس پایه‌های علمی را دنبال کنید.

خاصیت ضدسرطانی دارد

طبق تحقیقات منتشرشده در ژورنال اروپایی پیشگیری از سرطان، روغن آرگان مملو از آنتی اکسیدان‌ها و تری‌پنتوئیدهاست که می‌تواند به کاهش رشد سلول‌های سرطانی در بدن کمک کند. ژورنال تشخیص و پیشگیری از سرطان، مطالعه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد روغن آرگان قادر است با داشتن آپوپتوتیک، رشد سلول‌های سرطانی پروستات را مهار کند.

برای تقویت کبد مفید است

کبد نه‌تنها یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن است بلکه یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. کار اصلی کبد سم‌زدایی بدن است که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. خواص روغن آرگان برای محافظت از کبد بدان معنی است که می‌توانید سلامتی کبد خود را با گنجاندن این روغن در وعده‌های غذایی افزایش دهید.

کد خبر 654230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha