گوجه‌فرنگی یکی از مواد غذایی گیاهی مفید و خوشمزه‌ای است که باید در لیست خواربار هفتگی خود داشته باشید.

tomato - گوجه فرنگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، غذاهای گیاهی منابع خوبی از مواد مغذی سالم هستند. این غذاها شامل انواع مختلف فیبرهای خوراکی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و طیفی از «مواد مغذی گیاهی» هستند که گیاهان برای کمک به رشد یا محافظت از خود در برابر عوامل بیماری‌زا و آفت‌ها تولید می‌کنند.

مقاله‌ای که به‌مرور بر تحقیقات متعدد و بررسی ۱۲ مطالعه با بیش از ۵۰۰ هزار نفر که تا ۲۵ سال تحت نظر بودند پرداخته بود در ماه می ۲۰۲۱ منتشر شد و نشان داد کسانی که بیشترین غذاهای گیاهی را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین مصرف را داشته‌اند، در طول دوره‌های زمانی پیگیری که در طول مطالعات مختلف از پنج تا ۲۵ سال متفاوت بود، کمتر احتمال داشت که به هر دلیلی بمیرند.

گوجه‌فرنگی یکی از مواد غذایی گیاهی مفید و خوشمزه‌ای است که باید در لیست خواربار هفتگی خود داشته باشید و تحقیقات نشان می‌دهد که آن‌ها برای شما مفید هستند.

گوجه‌فرنگی یک نوع میوه و از خانواده توت است نه یک سبزی. آن‌ها سرشار از ویتامین C و «لیکوپن» هستند که یک کاروتنوئید است. کاروتنوئیدها رنگ‌دانه‌هایی هستند که توسط گیاهان تولید می‌شوند و به سبزی‌ها رنگ روشنی می‌دهند.

مروری بر شش کارآزمایی صورت گرفت که از مردم خواسته بودند تا محصولات گوجه‌فرنگی معادل یک تا یک و نیم گوجه‌فرنگی بزرگ یا یک تا یک و نیم فنجان آب گوجه‌فرنگی در روز برای حدود شش هفته مصرف کنند.

محققان دریافتند افرادی که این کار را انجام می‌دهند سطح تری گلیسیرید خون (نوعی چربی در خون که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد) و همچنین سطح کلسترول کل و «کلسترول بد»، در مقایسه با افرادی که گوجه‌فرنگی مصرف نمی‌کنند کاهش یافته است. در این افراد همچنین سطح «کلسترول خوب» افزایش یافته بود.

مروری دیگر بر روی ۱۱ مطالعه، تاثیر گوجه‌فرنگی و لیکوپن را بر فشار خون بررسی کرد.

محققان دریافتند مصرف هرگونه فرآورده گوجه‌فرنگی منجر به کاهش شدید فشارخون سیستولیک (نخستین عددی که فشاری را که قلب با آن خون را پمپاژ می‌کند اندازه می‌گیرد) می‌شود. هرچند هیچ تأثیری بر فشار دیاستولیک (عدد دوم که فشار قلب هنگام شل شدن است) وجود نداشت.

در گروهی که فشارخون بالا داشتند، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک پس از مصرف محصولات گوجه‌فرنگی در مقایسه با دارونماها کاهش یافت.

مروری بر مطالعاتی که روی ۲۶۰۰۰۰ مرد انجام شد، نشان داد افرادی که بیشترین مصرف گوجه‌فرنگی پخته، سس گوجه‌فرنگی و غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی (معادل حدود یک فنجان در هفته) را داشتند، ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از کسانی که کمترین میزان مصرف گوجه‌فرنگی را داشتند در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بودند.

کد خبر 653777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha