مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
۱ نفر

همه ما از اهمیت خواب آگاهیم، اما چند نفر از ما حتی هرازگاهی خواب کافی داریم، چه برسد به این که همیشه این‌طور باشد؟ داشتن خواب کافی برای موارد مختلف ضروری است و همچنان بسیاری از ما از این موضوع غافلیم.

خواب

به گزارش همشهری آنلاین، در اینجا درباره این صحبت می‌کنیم که دقیقا به چه دلایلی باید سعی کنیم خواب کافی داشته باشیم. البته دلایل بی‌شمار است، اما ما روی مهم‌ترین آنها تمرکز می‌کنیم.

خلق‌وخویتان را بهتر می‌کند

بگذارید با واضح‌ترین دلیل شروع کنیم. وقتی خوب استراحت می‌کنید، در طول روز احساس بهتری دارید. خوب خوابیدن به شما احساس آرامش می‌دهد و به همین دلیل در طول روز به طور کلی احساس بهتر و انرژی بیشتری دارید. پس این کار را با کمی ‌زودتر خوابیدن شروع کنید.

سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند

وقتی بدنتان میزان خوابی را که به آن احتیاج دارد دریافت می‌کند، سلول‌های ایمنی می‌توانند استراحت کنند تا بتوانند در برابر هر آلودگی یا هر ویروس و هجمه دیگری مقاومت کنند. بنا بر نظر کارشناسان خواب مناسب می‌تواند حتی عملکرد واکسن‌ها را موثرتر کند. این حرف کاملا منطقی است، چراکه خواب زمان استراحت و تنظیم مجدد بدن است.

به تمرکز و سازندگی شما کمک می‌کند

خواب مولفه حیاتی برای جنبه‌های مختلف کارکرد مغز است. به‌خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان داشتن خواب کافی باعث بهبود درک مطالب، تمرکز، بهره‌وری و عملکرد می‌شود. قاعدتا تمام این موارد با خواب ناکافی شکل منفی خواهد داشت. یک مطالعه نشان می‌دهد کسانی که خواب کافی ندارند، اشتباهاتشان در کار ۳۶ درصد بیشتر از کسانی است که خواب کافی داشته‌اند. تحقیق دیگری نشان داده است کمبود خواب می‌تواند درست مثل مسمومیت با الکل بر جنبه‌هایی از عملکرد مغز تأثیر بگذارد.

از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری می‌کند

هم کیفیت خواب و هم مدت زمان آن مهم است. داشتن خواب کافی باکیفیت خوب می‌تواند تأثیر جدی بر عوامل خطرساز برای سلامتی داشته باشد. ۱۵ مطالعه متفاوت نشان داده‌ کسانی که خوب نمی‌خوابند نسبت به کسانی که ۷ تا ۸ ساعت در شب می‌خوابند، در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی و سکته مغزی هستند.

التهاب را در بدن کاهش می‌دهد

کم‌خوابی با التهاب‌های طولانی‌مدت به‌خصوص در دستگاه گوارش مرتبط است. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد کسانی که مشکل کم‌خوابی همراه با بیماری کرون (بیماری التهابی روده) دارند، دو برابر بیشتر از کسانی که همین بیماری را دارند، اما خوب می‌خوابند، در معرض عود کردن بیماری هستند.

باعث می‌شود کالری کم‌تری مصرف کنید

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که خواب کافی دارند، معمولا تمایل کم‌تری برای خوردن و دریافت کالری دارند. از آن طرف کسانی که کمبود خواب دارند، اشتهای بیشتری دارند و مقدار بیشتری غذا می‌خورند و کالری بیشتری دریافت می‌کنند. کم‌خوابی می‌تواند اشتها و همین‌طور هورمون‌ها را هم تحت تأثیر قرار دهد. به بیان دیگر بدن وقتی خواب کافی ندارد لازم دارد انرژی مورد نیازش را از راه دیگری تأمین کند، پس اگر خوب نخوابیده باشید بیشتر احساس گرسنگی می‌کنید که باعث می‌شود بیشتر بخورید تا انرژی از طریق غذا تأمین شود.

منبع: Cleverst / مترجم: شقایق عرفی‌نژاد

کد خبر 652543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha