همشهری آنلاین: ‌وزیر امورخارجه ایران با حضور درجمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا ، سیاست ها و مواضع تهران در خصوص فعالیت‌های هسته ای صلح آمیز ایران و مسائل منطقه ای و بین المللی را تشریح کرد.

به گزارش مهر وی طی سخنانی ضمن اشاره به نقش ایران در کمک به حل برخی بحرانهای منطقه‌ای از جمله در عراق، افغانستان و لبنان اظهار داشت: در حالی که دخالت قدرت‌های فرا منطقه‌ای همواره سبب ایجاد یا تشدید بحرانها درمناطق مختلف جهان ازجمله در خاورمیانه گردیده ، حل برخی بحران‌ها توسط کشورهای منطقه‌ای از جمله نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران و سایرین در شکل گیری توافق دوحه در مورد لبنان نشان داد که راهکارهای منطقه‌ای برای حل بحرانهای مزبور موثرتر می‌باشد. [متن توافقنامه طرف‌های لبنانی در دوحه قطر اعلام شد ]

وزیر خارجه همچنین به تشریح علل و ریشه‌های بحران اخیر قفقاز پرداخت و با اشاره به تلاش‌ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای حل این بحران بر اهمیت عدم برخورد گزینشی با برخی اصول مهم و بنیادینی مانند عدم توسل به زور و نیز احترام به تمامیت ارضی کشورها بدون برخوردهای دوگانه تاکید کرد.

متکی در پاسخ به سئوال یکی از حضار در این جلسه، به موضوع ارائه بسته پیشنهادی متقابل از سوی کشورمان و نیز ارائه مدالیتی از سوی ایران برای روند مذاکرات اشاره و یادآوری کرد که همه حتی خاویر سولانا و نمایندگان شش کشور درگیر با این موضوع می‌دانند و بعضا خود نیز اذعان کرده اند که موضوع تعلیق به هیچ وجه مبنای قانونی نداشته و قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه ملت ایران هرگز اعمال حق قانونی و مسلم خود را تعلیق نخواهد کرد، گفت: در عین حال ایران نسبت به هر گونه ایده و تلاشی برای برگزاری مذاکرات جدی و منطقی برای حل این موضوع برخوردی کاملا مثبت نشان داده است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی دیگر، مواضع و سیاست‌های کشورمان در رابطه با عراق را تشریح کرد و افزود: بهبود شرایط امنیتی درعراق برخلاف آنچه بعضا گفته می‌شود نتیجه افزایش نیروهای آمریکایی در عراق نیست بلکه ماحصل مدیریت موثرتر دولت عراق در امور امنیتی و برخی مسائل مهم جانبی دیگر بوده است .

متکی ادامه داد: آمریکا باید هرچه سریعترجدول زمانی عقب نشینی نیروهای خود ازعراق را تنظیم و اعلام نماید چرا که قشرهای مختلف مردم عراق و نیز علما و صاحب نظران مذهبی و سیاسی این کشور از مخالفان اصلی تحمیل هر گونه قرارداد امنیتی بر این کشور هستند و این موضوع باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین به گسترش دوباره افراط گرایی درمنطقه اشاره کرد و حمایت برخی کشورهای غربی ازاین روند را تلاش در جهت  شعله ور ساختن آتشی دانست که آثار مخرب آن دامنگیر همگان خواهد شد.

کد خبر 64884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز