همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ان سی آر(ncr) نیویورک گفت: مناسبات باید براساس عدالت و احترام باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در مصاحبه با این شبکه رادیویی که یکی از مهمترین شبکه های رادیویی امریکاست در پاسخ به این سوال که عده‌‌ای می‌‌گویند جمهوری اسلامی در پی به دست آوردن سلاح هسته‌ای است و اینکه چگونه می‌خواهید نگرانی مردم جهان را در مورد فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران برطرف کنید؟ گفت: مردم جهان طرفدار ما هستند و 117 کشور عضو جنبش عدم تعهد ، 57 کشور عضو کنفرانس اسلامی، کشورهای عضو d8 و بسیاری از ملت‌ها از ما حمایت کرده‌اند و در واقع ملت‌ها طرفدار ما هستند و چند کشور از جمله امریکا و چند تن از دوستانش هستند که این مطالب را مطرح می‌‌کنند که برای ما این‌ها مهم نیستند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه با کسی تقابل نداریم و معتقدیم باید مناسبات بر اساس عدالت و احترام باشد گفت: چرا دولت امریکا و چند کشور اروپایی به خودشان اجازه می‌‌دهند برای دیگر کشورها تصمیم بگیرند و خودشان را جامعه‌ جهانی بدانند؟ ما فکر می‌‌کنیم ریشه‌ درگیری‌ها و مشکلات از همینجاست ، چرا که دولت امریکا و چند کشور اروپایی فکر می‌‌کنند صاحب و مالک دنیا هستند و می‌خواهند در هر کاری دخالت کنند.

آقای احمدی ‌نژاد در پاسخ به این سوال که شما چه پیشنهادی دارید که روابط ایران و امریکا به سمت جلو برود و مشکلات در این زمینه حل شود؟ گفت: ما هیچوقت نیامدیم در داخل امریکا مزاحم مردم امریکا شویم و برای مردم آن کشور مشکل ایجاد کنیم اما دولت امریکا این کار را کرد.

وی اضافه کرد: ما پیشنهادمان به امریکایی‌ها این است که این اقدامات را انجام ندهند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که تاکنون شما به عنوان رئیس جمهور چه اقداماتی در این ارتباط انجام داده ‌اید و چه قدم‌هایی برداشته‌اید ؟ گفت: من در این ارتباط قدم‌هایی را برداشته‌ام ، من نامه برای بوش نوشتم و اعلام آمادگی کردم که در سازمان ملل با وی گفتگو کنم، ما در قضیه عراق به تقاضای دولت امریکا درباره عراق پاسخ مثبت دادیم و با آن‌ها مذاکره کردیم و در واقع هر کاری که امکان آن بوده است ما انجام داده‌ایم ، اکنون نوبت دولت امریکاست.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا شما ضمانتی می‌توانید بدهید که مردم جهان درباره فعالیت‌های هسته‌ا‌ی شما نگرانی نداشته باشند ؟ گفت: مردم جهان درباره فعالیت‌های صلح ‌آمیز هسته‌ای ما نگرانی ندارند، این دولت امریکاست که نگران است.

رئیس جمهور گفت: معتقدیم که قانون باید برای همه اجرا شود و پیشنهاد می‌کنیم که یک دهم آن چیزی که ما با آژانس همکاری می‌کنیم دولت آمریکا با آژانس همکاری کند چرا که فکر می‌کنیم آژانس بهترین تضمین است و ما معتقدیم که دولت امریکا نباید آژانس را تحت فشار قرار دهد.

آقای احمدی نژاد افزود: دولت امریکا که دارای کلاهک هسته‌‌ای است و از بمب هسته‌ای استفاده کرده است ، می ‌خواهد ما را از فعالیت‌های صلح‌ آمیز هسته‌ای بازدارد و در این ارتباط محدود و محکوم کند.

وی گفت :ما فکر می‌کنیم دولت امریکا باید روش خود را عوض کند و صرفا با پیشنهادات ما مشکل حل نمی‌شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در ایران در قضیه‌ انتخابات برخی از افراد رد صلاحیت می‌ شوند؟ گفت: من فکر می‌کنم که انتخابات در ایران جزو آزادترین انتخابات است و حداقل 100 برابر امریکا در ایران آزادی هست.

وی افزود: ما به مردم اعتماد داریم و انتخابات در کشور ما آزاد است و فکر می‌کنیم در امریکا است که محدودیت وجود دارد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: ما در ایران قانون داریم و طبق قانون هر کسی که ویژگی ریاست جمهوری را داشته باشد می‌تواند کاندیدا شود.

آقای احمدی ‌نژاد خاطرنشان کرد: نشانه اعتماد مردم، خود من هستم که جلوی شما نشسته‌ام، من عضو هیچ حزبی نبودم و فقط یک استاد دانشگاه بودم و در واقع یک کاندیدای مستقل بودم و دانشگاهیان طرفدار من بودند، هفت نفر دیگر نیز کاندیدا بودند و از احزاب گوناگون در این رقابت حضور داشتند و افراد مستقل نیز حضور داشتند و رقابت صورت گرفت، من خود یک کاندیدای مستقل بودم و رای آوردم و رئیس جمهور شدم.

وی گفت: آیا در امریکا کسی می‌تواند بدون اینکه عضو دو حزب مطرح امریکا باشد در انتخابات کاندیدا شود؟ آیا 300 میلیون مردم آمریکا عضو این دو حزب هستند یا اینکه گزینه‌ دیگری ندارند تا انتخاب کنند؟ در حالی که در ایران هشت گزینه وجود داشت و مردم می‌توانستند از بین این هشت گزینه فردی را انتخاب کنند ، حال شما بگویید کجا آزادتر است؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه ان سی آر که از وی پرسید : افرادی که به داخل ایران سفر می‌کنند می‌گویند که در مردم ایران تغییراتی ایجاد شده و مردم ایران کتاب ، موسیقی و تلویزیون غربی می‌بینند و در واقع از سیاست جدا شده‌اند و رابطه دولت و ملت قوی نیست، پاسخ داد: من کسی هستم که تقریبا تمام وقت با بدنه‌ مردم ایران در تماس هستم و با همه ارتباط دارم ، ملت ایران ملتی آزاد است، راحت انتخاب می‌کند و محدودیتی ندارد و اینکه شما می‌گویید در ایران اتفاق جدیدی رخ داده همان اشتباهی است که دولت امریکا نیز می‌کند، شما می‌توانید مردم را در سه ماه آینده در راهپیمایی 22 بهمن و هشت  - نه ماه آینده در انتخابات ریاست جمهوری ببینید.

آقای احمدی ‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شبکه ان سی آر که از وی پرسید گویی در ایران پلیس ماهواره‌ها را جمع می‌کند ؟ " گفت: این بحث دیگری است و یک قانون است، کاری به آن نداریم، این قانون در مسیر خود تصویب شد و در واقع این مسائل دیگری است و ربطی به مسائلی که شما گفتید ندارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در ایران آزادی زیادی هست و نمونه آن همین مصاحبه‌ای است که شما با من انجام می‌دهید ، آیا شما می‌توانید اینگونه سوال‌ها را با رئیس جمهور خود مطرح کنید و اینگونه آزادانه با وی صحبت کنید؟ هرگز، در حالی که خبرنگاران در ایران آزاد هستند و به راحتی سوال می‌کنند.

خبرنگار به احمدی‌ نژاد گفت: آیا شما به موسیقی غربی گوش می‌دهید یا تلویزیون غربی می‌بینید؟ که رئیس جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: من هم مانند بقیه مردم هستم، این‌ها مهم نیست، ملت ایران خود را محدود و محروم نمی‌کند و از همه چیز به نحو احسن استفاده می‌کند، در کنار آن ملت ایران از حقوق خود دفاع می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسی به حق آن تجاوز کند.

کد خبر 64062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز