چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنر مدرنیسم چه در تالیف و چه در ترجمه اثری کم نظیر است

 چرا که در تالیف متفکری  آن را نوشته که سال‌ها درگیر در مسائل پیچیده هنر مدرن و معاصر بوده و در برگردان فارسی هم مترجمی که به کار تالیف و ترجمه در زمینه هنرهای تجسمی شهره است.

به گزارش همشهری آنلاین کتاب «هنر مدرنیسم» را ساندرو بکولا نوشته و گروهی از مترجمان زیر نظر رویین پاکباز به ترجمه آن پرداختند.

این کتاب مهمترین اثر بکولا و حاصل ده سال پژوهش روشمند وی در این زمینه است که البته در برگردان فارسی هم بیش از سه سال از گروهی از مترجمان زبده وقت و انرژی برده است.

مولف یک دوره دویست ساله از تاریخ غرب(دهه 1790تادهه 1190)را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. تحولات موازی در علم، فلسفه، سیاست وتاریخ اجتماعی سده بیستم را پی می‌گیرد و بر وجوه ارتباطی آنها و پیوندشان با جریان هنر این دوران تاکید می‌کند.

پژوهش گسترده بکولا نه فقط سبک ها و جنبش‌های هنری ، بلکه همچنین خصوصیات زندگی و اثار بسیاری ا زهنرمندان سده‌های نوزدهم و بیستم را در بر می‌گیرد.
وی دیدگاه و روش خود را بر مبنای سه تز اصلی ارائه می‌دهد:
اول تلفیق امر عینی و امر ذهنی و یا وحدت دو عنصر‌آپولونی/دیونوسوسی( به تعبیر نیچه)شرط تعیین کننده هر تجربه هنری است.

دوم مدرنیسم به مثابه یک عصر فرهنگی مستقل و دارای پارادایم خاص از حدود سال 1870 آغاز می‌شود و تحولی منسجم، پیوسته و بامعنا نشان می‌دهد.

تز سوم هم تحول هنر مدرنیسم با چهار نگرش بنیادین( رئالیستی، ساختاری، رمانتیک و سمبولیستی) را مشخص می‌کند.

بکولا تز نخست را در تحلیل روانکاوانه شخصیت هنرمندان و محتوای آثارشان به کار می‌گیرد. بر مبنای تزهای دوم و سوم مدلی برای توضیح کار هر هنرمند از جنبه‌های روانشناختی،‌ سبکی و تاریخی در متن تحول مدرنیسم و در ارتباط با آثار هنرمندان دیگر ارائه می‌کند.

کتاب در سه بخش پارادایم جدید، بحران و بازسازی و تجزیه و زوال تدوین شده و در هر بخش مسائل مبتلابه این موضوع به تفکیک و بادقت مورد ارزیابی مولف کتاب قرار گرفته است.

هنر مدرنیسم در کنار تصاویری از نقاشی‌های شاخص دوره‌های گذشته  و البته شرح دقیق هر اثر در کنار همان تصویر، فهرست اعلام و کتابنامه‌ای تفضیلی را در انتهای خود جای داده است.

در کنار آقای پاکباز که یکی از مترجمان و ویراستار اصلی کتاب بوده است،‌احمد رضا تقاء، هلیا دارابی، فرخ فولادوند، کامبیز موسوی، فیروزه مهاجر هم در ترجمه این کتاب سهیم بوده‌اند.

شیرازه بندی وتجلید اثر هم همانند سایر‌آثاری ک انتشارات فرهنگ معاصر در دو نیم دهه فعالیت خود به بازار کتاب عرضه کرده است،‌از استحکام و زیبایی خاصی برخوردار است که اثر را از نظر بصری هم در کنار کیفیت کار مولف و مترجم طرازی بالا می‌بخشد.

هنر مدرنیسم در 584 صفحه قطع وزیری با جلد گالینگور و روکش ، به قیمت  12 هزار تومان بر پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

کد خبر 62351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز