گروه بورس: چند هفته‌ای است که «بورس همایش‌ها» و سمینارهای مرتبط با بورس و خصوصی‌سازی‌ داغ شده است و هر چند روز یک بار مسئولان بازار سرمایه فرصت می‌یابند در تالارهای سخنرانی حاضر شوند.

روز دوشنبه ۱۱ شهریور هم اولین همایش راهکارهای خصوصی‌‏سازی و اجرای اصل 44 با حضور رئیسان سازمان‌های بورس و خصوصی‌سازی‌ و چند نفر دیگر از مقامات دولتی و قضائی برگزار شد.

متأسفانه به‌دلیل ترافیک همایش‌ها و سخنرانی‌های مشابه، این بار هیچ‌یک از مسئولان شرکت‌کننده در همایش خبری تازه برای ارائه نداشتند و کل ماجرا به کلی گویی گذشت.

علی‌‏ صالح‌‏آبادی، رئیس سازمان بورس از جمله سخنرانان همایش راهکارهای خصوصی‌‏سازی و اجرای اصل 44 بود.  وی گفت: خصوصی‌سازی توانسته بخش زیادی از نقدینگی جامعه را جذب کند.

حجم معاملات بازار سهام نشان می‌دهد این رقم در سال 86 معادل 7 هزار و 300 میلیارد تومان و در سال 87 بیش از کل سال 86 بوده است، انتظار می‌رود تا پایان امسال ارزش مبادلات سهام در بورس تهران از 10 هزار میلیارد تومان فراتر رود.

نقش صندوق‌ها

صالح‌‏آبادی درتشریح تلاش‌های بورس برای جذب مردم به بازارسرمایه توضیح داد: برای آنکه سهم مردم را در بازار سرمایه توسعه دهیم، مجوز تاسیس صندوق‌‏های سرمایه‌‏گذاری را صادر کرده‌ایم.مدیریت حرفه‌‏ای، کاهش ریسک، کاهش هزینه و نقدشوندگی از مزایای صندوق‌‏های سرمایه‌‏گذاری است.

با کمک این صندوق‌‏ها تمام کسانی که می‌‏خواهند سرمایه خود را وارد بورس کنند، می‌‏توانند با پذیرش ریسک کمتر به این امر مبادرت ورزند. صالح‌آبادی اظهار داشت: نمی‌توان انتظار داشت که در فرصت اندک، بورس و خصوصی‌سازی بتوانند مسیر طولانی را طی کنند.

سازمان بورس به‌منظور تجهیز منابع مالی خصوصی‌سازی سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در دستور کار خود قرار داده است، تا افرادی که شناخت درستی نسبت به بازار سرمایه ندارند بتوانند از طریق این صندوق‌ها در بازار حضور یابند.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: این صندوق‌ها با توجه به مزیت‌هایشان می‌توانند بهترین بستر را برای حضور مردم عادی در بورس، که اطلاعاتی از بورس و قوانین آن ندارند، فراهم کنند.

شورای رقابت

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ دیگر سخنران این همایش بود. او در آغاز به انتقاد از سیستم اقتصاد دولتی پرداخت و گفت: تجربه نشان داده که اقتصاد دولتی فاقد نوآوری، بهره‌وری و کارایی است و به این منظور در قانون پیش‌بینی شده که شورای رقابت با ترکیب 15 نفره و مسئولیت یک اقتصاد‌دان از بخش خصوصی و نیز هیات تجدید نظر رقابت تشکیل شود.

همچنین شعب خاص قضائی برای جلوگیری از جرایم و تخلفاتی که در رقابت و بورس اخلال ایجاد کند تشکیل خواهند شد.

عرضه در نیمه دوم سال

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: نیمه دوم امسال، بورس تهران شاهد حضور شرکت‌های بزرگی چون ذوب آهن پالایشگاه تبریز و بانک‌های دولتی خواهد بود.

علی صالح آبادی درباره عرضه سهام مخابرات افزود: هیچ مشکلی برای عرضه بیشتر سهام این شرکت وجود ندارد و برحسب شرایط بازار عرضه خواهد شد.

کد خبر 62241

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز