چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مطالعات شهر مجازی تهران در دانشگاه تهران آغاز شده است و به عبارت بهتر شهر مجازی تهران در دست طراحی است

تولد فضای مجازی به موازات فضای واقعی و انتقال بسیار از فعالیت‌های رومزۀ فضای فیزیکی واقعی به فضای مجازی واقعی باعث شده است که حیات در کرۀ مجازی واقعی با جدیت و گاهی با شدت بیشتری از زندگی در کرۀ فیزیکی واقعی دنبال شود. از سوی دیگر، از آنجا که یکی از شاخص‌های مهم دوران مدرن، توسعه روزافزون زندگی صنعتی و رشد شهرنشینی است، پرداختن به این مهم از اولویت‌های سیاستگذاران و نیز محافل دانشگاهی است.

ظهور فضای مجازی واقعی نویدی بود از احتمال رخداد احتمالی که می‌توانست از تنش‌ها و ناکامی‌های زندگی در فضای فیزیکی بکاهد و خستگی‌ها و افسردگی‌ها را تا حدی آرام بخشد. تولد شهرهای مجازی با انواع گوناگون، از مهمترین اقداماتی بود که اغلب از سوی دولت‌ها یا شهرداری‌های مهم جهان برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های این فضای نوظهور انجام شد.

بر این اساس شهر مجازی تهران با هدف ایجاد خدمات آسان برای شهروندان تهرانی در همه نقاط جهان، کاهش تخریب محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌ها، فراهم آوردن فضای بهتر برای «عدالت در بهره‌برداری از امکانات شهری»، تمرکزگرایی امکانات شهری و بهره‌برداری غیرمتمرکز در دست طراحی است و مطالعات آن در دانشگاه تهران آغاز شده است [آشنایی با تاریخ تهران].

شهر مجازی تهران منجر به از بین رفتن «بالاشهر» - «پائین‌شهر» و «مرکز» - «پیرامون» خواهد شد و قدمی است برای نزدیک‌تر شدن به «عدالت شهری» با رویکرد مثبت به نیازهای همه شهروندان، همه گروه‌های سنی و گروه‌های خاص اجتماعی.

به نظر می‌رسد شهر مجازی تهران در نوع خود بی‌نظیر است و از ظرفیت‌های متفاوتی در مقایسه با شهرهای مجازی جهان برخوردار است. شهر مجازی تهران، شهری دینی، فرهنگی و در عین حال مملو از خدمات الکترونیک شهری خواهد بود (به نقل از سعید رضا عاملی در خصوص اهداف طراحی شهر مجازی تهران).

لازم به ذکر است که این پروژه زیر نظر دکتر سعیدرضا عاملی، یک تیم مشورتی با تخصص‌های بین رشته‌ای از اساتید برجسته کشور و یک تیم کارشناسی توانا از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران انجام می‌شود.

این پروژه به‌صورت گسترده و فراگیر، ابعاد مختلف شهر مجازی تهران را مورد بررسی قرار می‌دهد. در همه فرایندهای مطالعاتی، تیم فعال بر روی این پروژه با مناطق بیست‌و‌دوگانه شهرداری تهران، سازمان‌های تابعه و مراکز مهم اداری شهر در تعامل خواهد بود. سازمان فن‌آوری‌های شهرداری تهران که مجری اصلی شهر مجازی تهران خواهد بود و در واقع مدیریت برنامه‌ای شهر مجازی تهران را بر عهده خواهد داشت در مسیر کار بازخوردهای برنامه‌ای را دنبال می‌کند.

اولین شهر مجازی (نه با ظرفیت‌ها کامل) در هلند با ساخت شهر مجازی آمستردام آغاز شد و امروز بسیاری از شهرهای مهم، بخش قابل توجهی از خدمات خود را در فضای شهر مجازی به‌صورت الکترونیک عرضه می‌کنند. شهرداری تهران به عنوان یکی از بزرگترین شهرداری‌های منطقه، ایجاد شهر مجازی تهران را به عنوان فضایی که می‌تواند انجام بسیاری از امور شهری را تسهیل کند و از ترددهای غیرضروری شهری جلوگیری کند، با همکاری پژوهشی دانشگاه تهران، در دستور کار خود قرار داده است.

پرسشنامه شهر مجازی

دست اندرکاران پروژه گفته‌اند: ما را در فهم نیازهای خود یاری کنید.
پرسشنامۀ «اولویت‌سنجی، نیازسنجی و خدمات الکترونیک شهر مجازی تهران» بخشی مهم از مطالعات این پروژه است که تلاش می‌کند با مطالعۀ اولویت‌های شهروندان تهرانی در حوزۀ مسائل شهری، راه‌اندازی این شهر را بر نیازهای آنان متکی کند. با پاسخگویی خود به این پرسشنامه به انجام این تحقیق یاری برسانید

کد خبر 61782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز