یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سامانه آدرس یاب شهر تهران را دیده‌اید؟ اینها امکاناتی است که این سامانه در اختیار کاربران قرار می‌دهد:آدرس‌یابی، مسیریابی،مختصات‌یاب، جستجوی کدپستی و جستجوی کد نوسازی.

به گزارش سما با توجه به رویکرد شهرداری تهران مبنی بر ایجاد سرویس‌های اطلاع رسانی جهت استفاده شهروندان ، سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بازوی اجرایی شهرداری در زمینه انفورماتیک ماموریت طراحی و تولید پرتال شهرداری تهران را بر عهده گرفت.

 این سازمان از آبان ماه سال 1384 سامانه ای تحت عنوان سامانه آدرس یاب شهر تهران راه اندازی کرد که با استقبال مراجعه کنندگان مواجه شد.

این سامانه بر اساس اطلاعات جغرافیایی بلوک های شهری وشبکه خطی معابر شهرتهران با هدف راه اندازی سایت آدرس یابی ومسیریابی برای استفاده شهروندان راه اندازی شده است و راهنمای استفاده کاربر در منوی راهنما موجود است.

امکانات سامانه آدرس یابی

نخستین امکان این سامانه آدرس یابی است که برای استفاده شهروندان برای آدرس یابی مورد استفاده است که باسرعت بسیار بالا درتمامی معابر شهرآدرس مورد نظر را جستجو کرده و لیست می کند.

برای جستجوی آدرس باید در ابتدا برگه جستجو را فعال کرده و روی آدرس کلیک کنید، سپس آدرس مورد نظر را در کادر متن آدرس وارد کرده و کلید جستجو را انتخاب کنید.در این هنگام جستجو پنجره Loading فعال شده و عملیات جستجوی آدرس انجام می شود. سپس برگه نتایج جستجو فعال شده و نتایج آدرس یابی در آن به نمایش در می آید.

امکان بعدی سامانه مسیریابی است که برای یافتن مسیر بهینه بین دو نقطه به کار می رود. در نسخه جاری مسیر بهینه عبارتست از کوتاه ترین مسیر بین مبدا و مقصد. سایر پارامترها مانند اولویت معابر، عرض و بار ترافیکی در نسخه های بعدی ارائه خواهد شد.

کاربر می تواند با مشخص کردن ابتدا و انتهای مسیر مورد نظر یا همان مبدا و مقصد که با علامت های معینی روی نقشه مشخص می شود مسیر بهینه را از سیستم جستجو کند وسیستم مناسبترین راه را برای رسیدن از مبدا به مقصد نمایش می دهد.

در انجام مسیریابی جهت معابر در نظر گرفته می شود که کاربر می تواند با انتخاب گزینه (بدون جهت معابر) مسیریابی را بدون در نظر گرفتن جهت معابر انجام دهد. همچنین با انتخاب گزینه تولید گزارش مسیر، مسیر ارائه شده با طول هر معبر و مسافت کل مسیر توسط سیستم داده می شود.

مختصات یاب هم از دیگر امکانات سامانه مذکور است. ازاین امکان جهت یافتن مختصات محل مورد نظر ویا نمایش موقعیت مربوط به مختصات داده شده استفاده می شود.

در امکان جستجوی کد پستی هم  با وارد کردن کدپستی 5 رقمی (درحد بلوک شهری) می توان موقعیت بلوک هایی که دارای این کدپستی هستند را درسطح شهر شناسایی کرد.

جستجوی کد نوسازی هم یک امکان دیگر در سامانه آدرس یابی شهر تهران است که کاربر می تواند با وارد کردن کدنوسازی بلوک، بلوک موردنظر را درسطح شهرشناسایی کند.

امکان ایجاد هم برای درج فعالیت و یا توضیح بر روی یک نقطه از نقشه به کار می رود. اطلاعات ایجاد شده، توسط کارشناسان سامانه ارزیابی شده و پس از تایید مورد استفاده قرار می گیرد.

درج اطلاعات روی نقشه

کاربران برای درج اطلاعات روی نقشه باید در ابتدا برگه ایجاد را فعال کنند.با این کار پنل ایجاد فعال می شود. سپس با استفاده از ابزار ایجاد (آیکون نوار ابزار نقشه) نقطه مورد نظر را بر روی نقشه مشخص کنید. برای این منظور می توانید از ابزارهای مرور نقشه (جابجایی، بزرگ نمایی، مختصات و ...) استفاده کرده و یا با استفاده از ابزار جستجوی آدرس محل مورد نظر را بر روی نقشه مشخص کنید.

 سپس آیکون ایجاد (در نوار ابزار نقشه) را انتخاب و روی نقطه مورد نظر در نقشه کلیک کنید. در مرحله بعد اطلاعات را در پنل ایجاد وارد کنید. به خاطر داشته باشید که برای ارسال اطلاعات، حداقل کادر متن فعالیت یا توضیح را باید تکمیل کنید.در ادامه کلید ثبت را انتخاب کنید (در صورت لزوم می توانید از کلید "جدید" برای پاک کردن اطلاعات فرم استفاده کنید)، در این لحظه پنجره Loading فعال شده و اطلاعات ثبت می شود.

لایه ها یکی دیگر از امکاناتی است که در سامانه آدرس یاب تهران در اختیار کاربران قرار دارد.پنل لایه ها دو نقش همزمان را در سامانه بر عهده دارد.نخست راهنمای نقشه که برای آشنایی با عوارض نقشه و استیل ترسیم (شکل ظاهری) آنها، به آسانی می توانید درخت لایه ها  را مرور کنید.

نقش بعدی پنل لایه ها هم  تنظیم نمایش لایه هاست. همواره درخت لایه متناسب با سطح نمایش نقشه بهنگام است ،  در هر سطح نمایش نقشه، عوارض ترسیم شده در درخت لایه‌ها نیز فعال است.

برای تنظیم ترسیم عوارض و لایه های نقشه هم باید درخت لایه ها را مرور کرده و عوارض مورد نظر را انتخاب کنید. برای این منظور کادر انتخاب مرتبط با عارضه را فعال کرده و روی کلید "اعمال تنظیم" کلیک کنید.

در این هنگام پنجره Loading فعال شده و نقشه با لایه های انتخاب شده نمایش داده می شود. همزمان با اعمال تنظیم ، لایه های نقشه تثبیت می شود. یعنی از این پس در تمامی سطوح نمایش نقشه، لایه ها با همین تنظیم ترسیم خواهند شد؛ بنابراین بزرگ نمایی و کوچک نمایی باعث تغییر لایه ها نمی شود.

برای بازگشت به حالت پیش فرض (ترسیم لایه ها متناسب با سطح نمایش نقشه)، روی کلید "پیش فرض" کلیک کنید.

چشم انداز آینده

باافزودن لایه اماکن شهری در سامانه آدرس یاب شهر تهران ، امکاناتی ازقبیل نزدیک ترین مکان موردنظر مانند سینما،مسجد وغیره و بهترین مسیر برای رسیدن به مکان موردنظر به سیستم افزوده شد.

شایان ذکر است در جهت تکمیل و بهینه سازی سامانه آدرس یاب ، سازمان نیاز به راهنمایی شهروندان دارد، لذا شهروندان می‌توانند از طریق پست الکترونیکی gis@tehran.ir نظرات و پیشنهاد های خود را با سازمان در میان بگذارند.

کد خبر 21869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز