از سال گذشته طرحی با عنوان «به راه» توسط معاونت فنی و عمران شهرداری تهران به مناطق پایتخت ابلاغ شده است.

پياده رو

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: در این طرح از ظرفیت پیاده‌روها به‌عنوان اصلی‌ترین مسیر عابرپیاده در معابر استفاده بهینه می‌شود تا پیاده‌روها برای کاربران مختلف راه به‌صورت همه جانبه مناسب‌سازی شود. مسئولان با تکیه بر شعار «تهران شهری برای همه» معتقدند که باید معابرو پیاده‌روها به گونه‌ای طراحی و مناسب‌سازی شوند که تمام افراد از جمله شهروندان عادی، افراد ناتوان، معلول و نابینا، سالمندان، دوچرخه‌سواران و حتی کودکان بتوانند با امنیت خاطر و به آسانی در پیاده‌روها تردد کنند. ۵ کیلومتر از طرح کلی «به راه» که از خیابان دماوند تا خیابان آزادی در حال اجراست، در منطقه ۸ قرار گرفته و مسئولان شهرداری این منطقه پیش‌بینی می‌کنند شهروندان استقبال خوبی از اجرای طرح «به‌راه» خواهند داشت. در گزارش زیر به بخشی از جزئیات این طرح اشاره شده است.  

اجرایی طرح «به راه» در محور آزادی‌ـ دماوند از اواسط سال گذشته و با هدف ایجاد مسیری شریانی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در محدوده مرکزی شهر تهران طراحی و به مرحله اجرا رسیده که این مسیر طی ماه‌های آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. طول کلی طرح «به راه» در ۲ ضلع شمال و جنوب محور آزادی‌ـ دماوند بیش از ۳۵ کیلومتر است و این مسیر شرقی‌ـ غربی که در محدوده مناطق ۹، ۱۰، ۶، ۷ و ۸ شهرداری تهران قرار دارد، از معابر مهمی همچون آزادی، انقلاب و دماوند عبور کرده است و به لحاظ شاخص‌هایی همچون پیوستگی و عبور از معابر اصلی محدوده مرکزی پایتخت از مهم‌ترین اجزای طرح ۵۰۰ کیلومتری «به راه» به شمار می‌آید. به گفته مسئولان شهرداری تهران در حالی که اجرای طرح «به راه» در طولی معادل ۲۴۹۷۰‌متر از محور آزادی‌ـ دماوند هدف‌گذاری شده است، ۱۷۵۴۲‌متر از مسیر به راه آماده بهره‌برداری شده که نشان‌دهنده پیشرفت ۷۰‌درصدی طرح فوق در محور آزادی‌ـ دماوند است.  

  • آماده‌سازی مسیر «به راه»  برای کاربرهای مختلف

پیاده راهی برای همه شهروندان

اگر اهل پیاده‌روی در پیاده‌روهای محله خود باشید قطعاً متوجه شده‌اید که برخی از پیاده‌روها استانداردهای لازم را ندارند. برای همین منظور، اخیراً شهرداری تهران طرحی با عنوان «به راه» یعنی مناسب‌سازی همه جانیه پیاده‌روها در معابر شهر تهران را آغاز کرده است که سهم منطقه ۸ از این طرح ۵ کیلومتر است. این طرح در پیاده‌روهایی که ظرفیت و مساحت قابل توجهی داشته باشد اجرا می‌شود. به‌عنوان مثال، در منطقه ۸ در پیاده‌روهای خیابان جانبازان و میدان نبوت این طرح در حال اجراست. جزئیات طرح به این صورت است که بخشی از پیاده‌روبرای ایجاد مسیر دوچرخه، بخشی برای عبور افراد معلول و نابینا و بخشی برای عبور و پیاده‌روی شهروندان مناسب‌سازی می‌شود با توجه به نیاز کاربرهای هر مسیر، مناسب‌سازی صورت می‌گیرد به‌عنوان مثال برای عبور نابینایان، کاشی‌های سکه‌ای و نوارهای بساوایی، برای عبور دوچرخه‌سوار علائم دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است.  

  • پیاده‌روی امن در مسیر «به راه»  

یکی از نکات مثبت اجرای طرح «به راه» در منطقه ۸ کاربردهای توامان مسیر برای شهروندان است. «سمیه زند» یکی از ساکنان خیابان جانبازان یعنی جایی که در آن مسیر به راه طراحی شده، درباره این طرح می‌گوید: «اینکه شهرداری یک پیاده‌رو را به‌صورت چند منظوره برای شهروندان آماده می‌کند، بسیار حرکت مثبت و کاربردی است. تصور کنید در گذشته، اگر شهروندی قصد پیاده‌روی داشت، حتماً باید داخل بوستان پیاده‌روی می‌کرد یا فضای باز دیگری را برای این کار انتخاب می‌کرد چون پیش از این شاهد تردد موتور سیکت‌ها از پیاده‌رو بودیم اما از وقتی شهرداری پیاده‌روهای معابر منطقه ۸ را سر و سامان داده شهروندان به راحتی می‌توانند به راحتی در پیاده‌روها با امنیت خاطر پیاده‌روی کنند. به نظر شخصی من در تمام پیاده‌روهای معابر منطقه ۸ باید طرح «به راه» اجرایی شود چون بیشتر پیاده‌روهای این منطقه به‌ویژه در بخش غربی ظرفیت اجرای طرح «به راه» را دارند.»

  • تردد آسان معلولان

وقتی پای صحبت معلولان و افراد نابینا که می‌نشینیم معمولاً از اینکه امکانات شهر برایشان مناسب نیست، صحبت می‌کنند از اینکه چقدر تردد در پیاده‌روها و اماکن عمومی برایشان دشوار است گله دارند. اما خوشبختانه این بار مسئولان در اجرای طرح «به راه» رفاه حال معلولان را هم در نظر گرفته‌اند. «شیوا حسینی» یکی از افرادی است که از کودکی به‌صورت مادرزادی نابینا است.

او از اینکه طرح به راه اجرایی می‌شود خوشحال است و در این‌باره می‌گوید: «همیشه برای‌ تردد در پیاده‌روها و ورود به مترو با مشکل مواجه بودم. البته در گذشته برخی از پیاده‌روهای منطقه ۸ برای نابینایان مناسب‌سازی شده بود اما اگر بخشی از مسیر ویژه نابینایان به هر دلیلی نیاز به مرمت داشت، باید بارها با شهرداری تماس می‌گرفتم و در نهایت بلاتکلیف می‌ماندم. شنیده‌ام در این طرح قرار است مسیر نابینایان به وسیله نوارهای ویژه هدایت نابینایان و کاشی‌های سکه‌ای و برجسته مناسب‌سازی شود. اینکه شهر و پیاده‌روهایش برای نابینایان و معلولان مناسب باشد، امید به زندگی را در این افراد افزایش می‌دهد و حس مهم بودن در این افراد زنده می‌شود. به‌صورت کلی حرکت شهرداری در اجرای طرح به راه از نظر من بسیار مثبت است.  

  • از دوچرخه‌سواران تا معلولان 

پروژه‌ای کلی در خصوص بهسازی مسیر پیاده‌رو برای تمام اقشار جامعه در شهرداری تهران آغاز شده که مناطق مختلفی از جمله ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۹ را در برمی‌گیرد و ۵ کیلومتر آن در محدوده منطقه ۸ قرار گرفته است. «محمد گلپیرا» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «در این پروژه به‌صورت کلی رفاه و امنیت در تردد اقشار مختلف شهروندان از افراد عادی و دوچرخه‌سوار گرفته تا شهروندان معلول در نظر گرفته شده است البته ناگفته نماند که این طرح در بهبود منظر و سیمای بصری شهر بسیار تاتثیرگذار است و شهرداری هم روبه روز به سمت مدرنیته شدن گام برمی‌دارد.

این طرح از خیابان ۱۴۲ غربی در تهرانپارس آغاز می‌شود و در ادامه مسیر به خیابان سبلان، میدان نبوت، خیابان جانبازان و میدان هلال‌احمر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود شهروندان از این طرح استقبال گشترده‌ای داشته باشند.» او می‌افزاید: «خارج از طرح به راه شهرداری به‌صورت مستمر نقاط مختلف منطقه از جمله ورودی مترو فدک، مترو جانبازان و نقاط دیگر را برای معلولان مناسب‌سازی کرده است و این طرح به‌صورت مستمر ادامه دارد. از طرفی تا پایان تیر ماه ۳ فاز مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان دماوند به بهره‌برداری می‌رسد.»

۲۴۹۷۰ متر طول اجرای مسیر «به راه» از خیابان آزادی تا خیابان دماوند است.  

۵۰۰ کیلومتر مجموع طرح «به راه» است.  

۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مسیر به راه است.  

۵ کیلومتر از مسیر به راه در منطقه ۸ قرار گرفته است.  

۵ منطقه پایتخت در مسیر اجرای طرح به راه قرار گرفته‌اند.  

کد خبر 613869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha