چشمانی منتظرند، دلی غمگین است، ذهنی اضطراب را تحمل می‌کند و در این میان دستانی از راه می‌رسد.

آبشار عاطفه ها

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد:  دستانی که یاری‌دهنده‌اند و نویدبخش و می‌توانند گرهی را باز کند که بازنشدنی می‌نماید. آنها که در سرای محله ارامنه و مؤسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها دستگیر نیازمندان محله‌اند، چنین دستانی دارند.  از سال ۹۶ سرای محله ارامنه همکاری با شعبه‌ای از آبشار عاطفه‌ها را در همین محله شروع کرده است که سودش را اهالی محله، آنها که در تأمین نیازهای اولیه زندگی در مضیقه‌ و سختی‌اند، برده‌اند.  

«میترا بختیاری»، مدیر سرای محله ارامنه، از شروع این همکاری در سال ۹۶ می‌گوید: «ما در سال ۹۳ همکاری‌مان را با یکی از شعبه‌های آبشار عاطفه‌ها در محله ارامنه شروع کردیم. حالا هم مدتی است با شعبه دوم آن در ارتباطیم. سالی که همکاری‌مان را شروع کردیم، من از طریق کمیته امداد شنیده بودم مؤسسه خیریه‌ای به نام آبشار عاطفه‌ها وجود دارد که در زمینه رفع نیاز نیازمندان فعالیت می‌کند. وقتی بررسی کردم، متوجه شدم شعبه‌ای از این مؤسسه هم در محله ما وجود دارد. با خانم پاشاپور، مسئول شعبه، صحبت کردم و جلسه‌ای گذاشتیم و درباره فعالیت‌هایتشان حرف زدیم. همکاری‌مان با برنامه‌ای که از طرف این مؤسسه برای افراد دچار معلولیت در باغ هورفر برگزار شد، شکل گرفت که تا امروز هم ادامه دارد.»
او توضیح می‌دهد: «آبشار عاطفه‌ها خدمات زیادی به نیازمندان ارائه می‌دهد. ما هم در محله ارامنه نیازمندانی داریم که تعدادی از آنها را بعد از بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم به مددکاران معرفی کنیم. در این مؤسسه هم بررسی‌هایی صورت می‌گیرد و بر اساس نیاز مددجویان به آنها خدماتی ارائه می‌دهند.»
 بختیاری می‌گوید در سرای محله ارامنه به نیازمندان خدماتی ارائه می‌دهند، اما آبشار عاطفه‌ها به شکل گسترده‌تری این کار را انجام می‌دهد: «سرای محله در این همکاری ابزار و وسایل برای برگزاری مناسبت‌ها و تبلیغات را در اختیار مؤسسه قرار می‌دهد و نشست‌های همفکری هم برای برنامه‌ریزی با هدف انجام بهتر کارها تدارک دیده شده که باعث می‌شود کارها بهتر انجام شود.»
او آمار دقیقی از تعداد کسانی که توسط سرای محله به آبشار عاطفه‌ها معرفی شده‌اند، ندارد. اما تخمین می‌زند بین ۳۰ تا ۴۰ نفر در مدت این همکاری به آبشار عاطفه‌ها سپرده شده باشند، ضمن اینکه توضیح می‌دهد: «در ابتدا شعبه آبشار عاطفه‌ها در محله ما فقط خدمات درمانی به نیازمندان ارائه می‌داد، اما از بهمن ‌ماه سال گذشته که شعبه دوم هم در محل فعال شده، تمام خدمات به افراد کم‌بضاعت ارائه می‌شود؛ خدماتی شامل تهیه جهیزیه، سبد کالا و تهیه سیسمونی.»

  • فعالیت‌های نیکوکارانه سرای محله
توافقی که سودش را نیازمندان می‌برند
میترا بختیاری/ مدیر سرای محله ارامنه

سرای محله هم البته به تنهایی فعالیت‌هایی برای نیازمندان انجام می‌دهد که بختیاری آنها را این‌طور شرح می‌دهد: «حدود ۱۵۰ مددجو داریم که تحت پوشش‌سرا هستند و از حمایت‌های آموزشی و معیشتی برخوردار می‌شوند. طرح «نان علوی» را هم داریم که در آن بن‌کارت‌هایی برای خرید نان در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد که هر ماه شارژ می‌شود. البته همه ۱۵۰ نفر سهیمه نان ندارند، ولی در میان آنها کسانی هستند که برای تهیه نان هم با مشکل مالی مواجهند.

برای این افراد بن‌کارت‌ در نظر گرفته شده و بقیه هم بسته به نیازشان با کمک نیکوکاران خدمات دریافت می‌کنند. ما در سرای محله خدمات آموزشی رایگان هم داریم که در آن با استادانی همکاری می‌کنیم که به رایگان به کودکان نیازمند آموزش می‌دهند و همین‌طور نیکوکارانی هستند که برای کودکان لوازم آموزشی می‌خرند. مشاوره رایگان روان‌شناسی هم از دیگر خدمات سرای محله ارامنه است.»
«سکینه پاشاپور» مدیر شعبه اول آبشار عاطفه‌ها در محله ارامنه می‌گوید: «شعبه آبشار عاطفه‌ها در محله ارامنه سال ۹۵ شروع به فعالیت کرده است. شعبه ما در واقع شعبه درمان برای بیماران سخت‌درمان است.

در اصل در زمینه‌های مختلف به مهرجویان خدمات می‌دهیم، ولی شعبه ما ویژه خدمات درمانی به نیازمندان تهران و حومه است. خدماتی هم که به افراد ارائه می‌دهیم بیشتر در زمینه تهیه داروست، هرچند سبد کالا و جهیزیه هم تهیه می‌کنیم.» او درباره چگونگی خدمات مورد اشاره توضیح می‌دهد: «خدمات درمانی به شکل مراوده با داروخانه ۱۳ آبان برای تهیه داروست و هم برای خدمات بیمارستانی و ارائه تخفیف بیمارستانی فعالیت می‌کنیم.» او اضافه می‌کند که ۵۰ خانواده در محله ارامنه تحت پوشش آنها هستند. این ۵۰ خانوار در مناسبت‌های مختلف مثل ماه رمضان و عیدهای مختلف سبد کالا دریافت می‌کنند که شامل گوشت، مرغ و برنج است.  

  •  همکاری با سرای محله ارامنه

توافقی که سودش را نیازمندان می‌برند

پاشاپور توضیح می‌دهد این کمک‌های درمانی و معیشتی با کمک نیکوکاران انجام می‌شود و تعامل با سرای محله به شکل معرفی نیازمندان محله به آنهاست: «اگر مددجویی برای دریافت کمک به سرای محله مراجعه کند، سرای محله او را به مؤسسه ما معرفی می‌کند. ما در مؤسسه تحقیق می‌کنیم و چنانچه فرد مورد تأیید بود، خدمات درمانی معیشتی را در اختیار او می‌گذاریم.»
 او می‌گوید همکاری این ۲ نهاد در کمک به نیازمندان حتماً مؤثر است: «هم سرای محله و هم ما افراد ساکن در محله را می‌شناسیم. به همین دلیل، می‌توانیم در این تعامل نیازمندان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.»
 بعضی بر این باورند که کمک به نیازمندان مشکل آنها را حل نخواهد کرد و باید فکری ریشه‌ای برای رفع فقر کرد، اما پاشاپور معتقد است: «تمام افراد تحت پوشش ما افرادی هستند که واقعاً نیازمندند و بیماری‌های سخت‌درمان دارند. به‌عنوان مثال، سرپرست خانواده دچار سرطان است و فاکتور تک‌نسخه‌ای که به ما ارائه می‌دهد، زیر نظر وزارت بهداشت نیست. چنین فردی باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون در ماه هزینه بپردازد. تهیه این مبلغ برای هر کسی مشکل است، چه برسد به کارگری که هم باید نگران بیماری باشد و هم نگران هزینه‌هایش. با این کار حداقل کمی از این بار سنگین را از دوششان برمی‌داریم. ضمن اینکه ما در شعبه‌های دیگر کارآفرینی هم داریم و این‌طور نیست که فقط خدمات درمانی و معیشتی ارائه کنیم، اما در شعبه ما تمرکز بر کمک به هزینه‌های درمان است.»
 او توضیح می‌دهد با توجه به کرونا بسته‌های بهداشتی هم برای خانواده‌ها، شامل مواد ضدعفونی و ماسک، تهیه شده است. در کنار آن برای این خانواده‌ها در هر ماه یا هر ۲ ماه مبلغی به‌عنوان کمک‌معیشت پرداخت می‌شود. بیشتر شدن تعداد افراد نیازمند در دوران کرونا به دلیل وضعیت اقتصادی هم مورد دیگری است که پاشاپور از آن حرف می‌زند.  

  • ادامه آبشار عاطفه‌ها

توافقی که سودش را نیازمندان می‌برند

فعالیت نیکوکارانه سرای محله و مؤسسه آبشار عاطفه‌ها نمونه موفقی از همکاری ۲ نهاد محلی است برای رفع بخشی از نیاز شهروندان. یکی از مؤسسه‌ها به‌عنوان شعبه‌ای محلی از یک مؤسسه خیریه بزرگ و دیگری به‌عنوان یک مرکز محلی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا با شناسایی افراد کم‌بضاعت به آنها کمک کنند. این همکاری از آنجا که از خود محله و با شناخت درست از افراد نیازمند شکل گرفته، می‌تواند به‌طور مؤثری به رفع نیازهای محلی بینجامد و نیکوکاران محله هم با خیالی راحت در این روزها که فشارهای اقتصادی کم نیستند، کمک‌هایشان را به این ۲ مرکز برسانند تا همسایگانشان را کمی‌دلشاد کنند.  


 

کد خبر 604087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha