چندی پیش در خبرها خواندید که پروژه تعریض و بازگشایی بلوار شهیدان بهرامی (یاران) آغاز شده و از پیشرفت خوبی نیز برخوردار است؛

شهيدان بهرامي

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  پروژه‌ای که شهروندان از ۳۰ سال قبل منتظر اجرای آن بودند و در نهایت در دوره جدید مدیریت شهری وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است. این‌طور که مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ عنوان می‌کنند به‌زودی بلوار شهیدان بهرامی به یکی از معابر نمونه و زیبا در تهران تبدیل خواهد شد که می‌توان در آن کاربری‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، ورزشی، کسب و کار و... را مشاهده کرد.  

خیابان شهیدان بهرامی از معابر پررفت‌وآمد و شلوغ منطقه ۱۸ به چند دلیل از موقعیت ویژه برخوردار است؛ اول اینکه این معبر در محدوده بازارچه بزرگ شهرک ولی‌عصر(عج) واقع شده، دوم؛ این محور اتصال‌دهنده منطقه ۱۸ به منطقه ۱۷ است، سوم اینکه به بزرگراه آیت‌الله سعیدی دسترسی دارد و دست آخر اینکه در این خیابان نهادهای خدمات‌رسان متعددی واقع شده که مهم‌ترین آنها مرکز جامع بهداشت جنوب غرب تهران، کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی‌عصر(عج)، پایگاه اورژانس، دفتر خدمات الکترونیک و ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۸ است.  

  • احیای یک پروژه‌ فراموش شده 
خیابان شهیدان بهرامی معبر نمونه می‌شود
ناصر نمازی/شهردار ناحیه ۲

«درگذشته، یعنی قبل از سال ۱۳۴۰، بلوار شهیدان بهرامی معبر و گذری خاکی و اصلی محله بود که روستای وصفنارد را به روستای یافت‌آباد اتصال می‌داد، گرچه در این سال‌ها نیز از بازارچه‌های معروف تهران بود و به همین دلیل رفت‌وآمد زیادی در آن انجام می‌شد. ناگفته نماند که در آن ایام عابران به دلیل ناهمواری و یک‌دست نبودن سطح زمین به سختی از آن عبور می‌کردند.»

«ناصر نمازی» شهردار ناحیه ۲ با بیان تاریخچه‌ای از بلوار شهیدان بهرامی می‌گوید: «تقریباً سال ۱۳۴۸ این معبر شکل و ظاهر ثابتی گرفت و به‌صورت خیابان ۱۸ متری در آمد. البته پس از تصویب طرح اجرایی این خیابان در سال ۱۳۶۰، باید این محور به دلیل اهمیت و نقش تجاری و ترافیکی به ۳۵ متری تبدیل می‌شد. از همان زمان به بعد افرادی که درخواست پروانه ساختمانی جدید می‌کردند مجبور به عقب‌نشینی املاک خود بودند، اما این موضوع در گذشته در اولویت برنامه‌های مدیران شهری قرار نگرفت.»
 ناصر نمازی یادآوری می‌کند که پرونده فراموش شده این پروژه سال ۱۳۹۷ با ابلاغ کتبی «سید محمدفیاض» شهردار منطقه ۱۸ وارد فاز عملیاتی شد. از آن زمان به بعد مدیریت شهری نواحی یک و ۲ پلاک‌هایی را که باید عقب‌نشینی شوند، شناسایی کرده‌اند تا بتوانند با صاحبان آنها برای اجرای پروژه به توافق برسند.  

  • عقب‌نشینی بیش از ۸۰‌درصد از املاک معارض
خیابان شهیدان بهرامی معبر نمونه می‌شود
محمدجواد بهشتی/شهردار ناحیه ۱

این بلوار ۳ هزار و ۳۰۰‌متر طول دارد و یکی از معابر طولانی منطقه ۱۸ است، بنابراین اگر بقیه املاک معارض نیز تخریب و عقب‌نشینی شود شاهد تغییرات کالبدی و ساختاری مناسب در این نقطه از شهر خواهیم بود. تاکنون بیش از ۸۰‌درصد املاک عقب‌نشینی شده و تا پایان سال جاری باقیمانده آن انجام می‌پذیرد.  
 ناصر نمازی با بیان اینکه این بلوار قدمتی حدود ۶۰ تا ۷۰ سال دارد و باید از همان ابتدا اصولی و با اندیشه ساخته می‌شد، می‌افزاید: «اکنون بلوار شهیدان بهرامی برای بیشتر شهروندان تهرانی شناخته شده است و مثل بازار دوم نازی‌آباد در منطقه ۱۶ و امامزاده حسن(ع) در منطقه ۱۷ مخاطبان خاص خود را دارد و به همین دلیل باید از ویژگی و امکانات مورد نیاز بهره‌مند شود.

شهرداری منطقه ۱۸ طرح تعریض این خیابان را در اولویت کارها قرار داده و برای تولد این خیابان و تبدیل عرض ۲۰ متری به ۳۵ متری تلاش‌های زیادی انجام شده است.» به عقیده نمازی در اجرای موفقیت‌آمیز چنین پروژه‌هایی، اقدام قانونی متولیان و مشارکت شهروندان حرف اول را می‌زند.  

  • تفرجگاه شدن بلوار؛ ایده‌ای کارآمد 

با اینکه ۲۰‌درصد املاک معارض بلوار بهرامی هنوز تملک نشده، اما موفقیت‌های خوبی به دست آمده و شهرداری منطقه دست از کار نمی‌کشد و قصد دارد با جدیت و قاطعیت اجرای این پروژه را به ۱۰۰‌درصد برساند. ظاهراً مدیریت شهری در مورد تسریع در اجرای طرح تعریض بلوار شهیدان بهرامی حساسیت زیادی دارد. در مدتی که از آغاز پروژه می‌گذرد املاک معارض معروفی مثل کارخانه آرد و پاساژ سعید و املاک افشارزاده، سلیمی، یوسفی و... با مشارکت خود مالکان تملک و عقب‌نشینی شدند. به‌طور حتم اگر اهالی با مسئولان همکاری نمی‌کردند این پروژه تا اینجا پیش نمی‌رفت.  
شهردار ناحیه ۲ در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره تبدیل شدن این معبر به تفرجگاه محلی چیست، می‌گوید: «صددر صد با تفرجگاه شدن بلوار شهیدان بهرامی موافقم. ایده بسیار خوبی است که می‌تواند به مرور زمان این بلوار را به گردشگاه بسیار زیبا و همراه با امکانات فرهنگی مختلف تبدیل کند.» او معتقد است زودتر از اینها باید این بلوار به یک معبر نمونه تبدیل می‌شد، چون ظرفیت این معبر بسیار زیاد است و البته وجود اماکن تجاری و خدماتی و... به این ظرفیت قوت زیادی بخشیده است.»

  • بلوار بهرامی، معبر نمونه منطقه

خیابان شهیدان بهرامی معبر نمونه می‌شود

نمازی یکی از ویژگی‌های یک معبر نمونه را زیبایی طبیعی آن می‌داند و می‌گوید: «پس از تملک تمامی پلاک‌های معارض که شامل ۶ پلاک در بخش جنوبی بلوار بهرامی می‌شود، امیدواریم که این پروژه تا پایان سال تکمیل و پرونده املاک معارض این معبر برای همیشه مختومه شود.» شهرداری منطقه ۱۸ همزمان با تخریب و عقب‌نشینی املاک معارض در بلوار شهیدان بهرامی اجرای طرح‌های جانبی را در دستور کار خود قرار می‌دهد از جمله سنگفرش، جدول‌بندی، ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری، گلکاری، نصب نیمکت و... کارشناسان شهری عقیده دارند که گلکاری و استفاده از گل‌های رنگی در طول مسیر در روحیه رهگذران بسیار تأثیرگذار است و باعث نشاط و شادمانی آنها می‌شود.  
او ادامه می‌دهد: «علاوه بر اینها، باید در طول بلوار شهیدان بهرامی نهال‌های مختلفی کاشته شود تا این بلوار از لحاظ پوشش گیاهی و سرسبزی چیزی کم نداشته باشد. در آینده با پیاده‌راه‌سازی این معبر به یکی از پاتوق‌های محلی و گردشگری تبدیل خواهد شد.  

  • آزادسازی معابر در ۲ جبهه شمالی و جنوبی

بلوار شهیدان بهرامی که ساکنان بومی و محلی آن را با نام بلوار یاران می‌شناسند محل فعالیت و کسب و کار اصناف مختلف است و نوع کسب و کار اصناف بخش شمالی با قسمت جنوبی آن تفاوت‌هایی دارد. طبق بازدید میدانی و گفته شهردار ناحیه یک منطقه، در بخش شمالی بلوار شهیدان بهرامی عمده فعالیت اقتصادی، مربوط به فروشندگان لباس و پوشاک مردانه و زنانه و کیف و کفش است و در بخش جنوبی آن اصنافی چون تزیینات داخل منزل، خواربارفروشی و عرضه‌کنندگان مواد پروتئینی فعالیت دارند. این نکته را هم باید گفت که همه امور مربوط بخش شمالی این معبر در حیطه وظایف و اختیارات قانونی ناحیه یک شهرداری منطقه است، همان‌طور که بخش جنوبی بلوار شهیدان بهرامی در محدوده جغرافیایی ناحیه ۲ شهرداری منطقه قرار گرفته است.  
«محمدجواد بهشتی» شهردار ناحیه یک عنوان می‌کند که پروژه تملک املاک معارض و تعریض بلوار شهیدان بهرامی همزمان در ۲ جبهه شمالی و جنوبی با قدرت و سرعت پیش رفته است. اکنون اگر در پیاده‌رو بخش شمالی بلوار شهیدان بهرامی قدم بزنید متوجه تخریب‌هایی که به تازگی انجام شده، می‌شوید. اینها املاک معارضی بودند که سطح زیادی از پیاده‌روها را تصرف کرده بودند و شهروندان از این بابت متضرر می‌شدند و حقوق مسلم خود را برای رفت‌وآمد آسان و بی‌دردسر پایمال شده می‌دیدند.  

  • قدردانی از کاسبان و اصناف قانونمدار

خیابان شهیدان بهرامی معبر نمونه می‌شود

«اجرای پروژه تملک املاک معارض برای تعریض بلوار شهیدان بهرامی پیچ و خم‌ها و دشواری‌های خاص خود را داشت.» محمدجواد بهشتی با بیان این نکته به سالی که پشت سر گذاشتیم و شرایط نامناسب اقتصادی مردم و کاسبان اشاره می‌کند و می‌گوید: «بحران کرونا گرچه تهدید جدی برای جان و سلامت شهروندان است، اما باید قبول کرد که در حوزه اقتصادی و به زبان ساده‌تر در کسب و کارها خسارت‌های فراوانی به جا گذاشت؛ حال با توجه به این موضوع تصور کنید اجرای پروژه‌هایی مثل تملک و تخریب واحدهای تجاری چه سختی‌هایی به همراه خواهد داشت.»
وی در پاسخ به این سؤال که با این اوضاع چگونه توانستند مالکان املاک تجاری را به سمت توافق با شهرداری و مشارکت در امور شهری جلب کنند، می‌گوید: «نکته طلایی و کلیدی در این زمینه چگونگی مدیریت و اجرای روشی است که شهرداری منطقه آن را با درک شرایط موجود اعمال کرد.

شهرداری با ارائه تسهیلات و امتیازات مختلف به مالکان، تسهیل امور مربوط به معماری و شهرسازی و... شهروندان را به این امر ترغیب و تشویق کرد و این مسیر همچنان ادامه دارد.» بهشتی از کاسبان و مغازه‌دارانی که در این مدت و در شرایط کرونایی دست همکاری با شهرداری را صمیمانه فشردند قدردانی می‌کند و می‌گوید: «کسبه و اصناف از حق و حقوق قانونی برخوردارند و بر همه خدمتگزاران شهر نیز لازم و واجب است که با همه توان و بضاعت خود به آنها خدمت کنند.» 

  • علیرضانوری، شورایار محله بهداشت /کسی فکرش را نمی‌کرد

خیابان شهیدان بهرامی معبر نمونه می‌شود


«درچند سال اخیر وضعیت و چهره بلوار شهیدان بهرامی به کل عوض شده است.» «علیرضا نوری» شورایار محله بهداشت با بیان این مطلب می‌گوید: «بدون‌ تردید پیشرفتی که در پروژه عقب‌نشینی و بازگشایی بلوار شهیدان بهرامی انجام شده در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این موفقیت را باید مدیون مدیریت درست و کارآمد، جسارت و شجاعت در اجرای قانون برای تحقق حقوق شهروندان دانست. کسی فکرش را نمی‌کرد که به این سرعت املاک معارض کنار بکشند.» 

  • «احمد علیزاده» شهروند قدیمی محله ولی‌عصر(عج) شمالی /جوجه را آخر پاییز می‌شمارند!  

خیابان شهیدان بهرامی معبر نمونه می‌شود

«احمد علیزاده» شهروند قدیمی محله ولی‌عصر(عج) شمالی در زمینه تلاش شهرداری برای اجرای پروژه‌ای که چند دهه فراموش شده بود و به آن اهمیت نمی‌داند به بیان ضرب‌المثل قدیمی «جوجه را آخر پاییز می‌شمارند» می‌پردازد و می‌گوید: «کارکرد هر مدیری در زمان کاری‌اش مشخص می‌شود. الان ببینید که در یکسال و خرده‌ای که از اجرای عقب‌نشینی املاک معرض بلوار شهیدان بهرامی گذشته، دیوار چند ساختمان متروکه و بی‌استفاده تخریب و کنار کشیده شده است. به نظر بنده در سال ۱۴۰۰ برای این بلوار تجاری و اجتماعی اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.» 

«صفر شعبانی» شورایار محله /بهبود زیبایی بصری بلوار بهرامی

خیابان شهیدان بهرامی معبر نمونه می‌شود


«اگر شهروندان در پیاده‌رو بلوار شهیدان بهرامی قدم بزنند با چشم خودشان می‌بینند که چقدراینجا تغییر کرده است.» حجت‌الاسلام «صفر شعبانی» امام جماعت و شورایار باسابقه محله ولی‌عصر(عج) جنوبی با بیان این جمله می‌گوید: «مزیت‌ها و تسهیلاتی که با اجرای عقب‌نشینی بلوار شهیدان بهرامی به شهروندان می‌رسد فراوان است اما مهم‌ترین آن عبارت است از تسهیل عبور و مرور عابران پیاده، کاهش ترافیک، برچیده شدن بساط دستفروشان و دوره‌گردها و زیبایی بصری در پر رفت و آمدترین معبر منطقه ۱۸.»
 

کد خبر 598788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha