مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

طرح «بلوار فدک» که ساخت آن از سال۱۳۹۳ در جنوب شهرسمنان آغاز شده به‌دلیل تملک نشدن زمین‌های موجود، هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده‌ است.

بلوار فدک سمنان

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین: 

شهرداری سمنان حدود ۷سال پیش عملیات اجرایی پروژه‌ای را در جنوب این شهر برای روان‌سازی ترافیک شهری آغاز کرد که این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و به‌دلیل تکمیل نشدن آن در برخی نقاط، مشکلاتی نیز برای شهروندان مناطق جنوبی سمنان ایجاد شده‌است.

«بلوار فدک» نام پروژه‌ای است که ساخت آن از میانه‌های سال۱۳۹۳ در جنوب‌شرقی شهر سمنان آغاز شد تا با تکمیل پروژه به‌عنوان یک بلوار جدید و کنارگذر جنوبی در محور شرق به غرب مورد استفاده شهروندان و مسافران قرار گیرد. طول این بلوار هزارو۶۵۰ متر و عرض آن ۴۵متر درنظر گرفته شده بود تا به‌عنوان کمربندی جنوبی، مورد استفاده قرار گیرد.

 تسهیل دسترسی شهروندان سمنان و مجتمع‌های هزار واحدی و همچنین ساکنان خیرآباد به خروجی شهر و کاهش ترافیک و حوادث رانندگی شهری از اهداف مهم این پروژه محسوب می‌شوند؛ پروژه‌ای که سال۱۳۹۳ گفته شده بود برای اجرایی شدنش حدود ۷میلیارد ریال اعتبار صرف خواهد شد، اما با توجه به طولانی شدن فرایند اجرای این بلوار، به‌نظر می‌رسد هزینه‌ای که باید برای تکمیل آن صرف شود، چندین برابر این مبلغ است.

بهره‌برداری ناتمام

البته سال۱۳۹۸ یک فاز از بلوار فدک سمنان حد فاصل بلوار علم و صنعت تا چهارراه احمدپناهی در ۲ خط رفت و برگشت زیربار ترافیک رفت، اما بخش باقی مانده پروژه همچنان به سرانجام نهایی نرسیده و هنوز از آن به‌عنوان یک پروژه تکمیل شده استفاده نمی‌شود، چراکه پروژه در بعضی نقاط هنوز ناتمام است. یکی از این قسمت‌ها نیز انتهای خیابان شهید بهشتی و تقاطع این خیابان با بلوار فدک است.  شهروندان ساکن دراین منطقه می‌گویند که پروژه به‌حال خود رها شده‌است و مسئولان شهری باید هرچه سریع‌تر برای برون‌رفت از چنین وضعیتی راهکار مناسبی بیندیشند.

«مرتضی حسینی» شهروند ساکن سمنان دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: در تقاطع سه‌راه بهشتی با بلوار فدک به سمت پل خیرآباد، حتی جدول‌گذاری‌های میان بلوار هم انجام شد، اما پروژه تکمیل نمی‌شود. وی اضافه می‌کند: این وضعیت برای همه ساکنان و حتی کسبه که به‌دلیل نیمه‌کاره ماندن پروژه برای تردد و جابه‌جایی بار با مشکلاتی مواجه می‌شوند نیز قابل لمس و مشهود است.

مشکلات اجرای طرح

شهردار منطقه یک سمنان درباره آخرین وضعیت این پروژه می‌گوید: بلوار فدک ادامه رینگ یا کمربندی جنوب شهر سمنان است که از مبدأ ورودی غربی سمنان تا خروجی شرقی این شهر را ارتباط می‌دهد. در مسیر این رینگ جنوبی املاک شخصی زیادی وجود دارد که شهرداری برای اجرای پروژه بلوار فدک باید این املاک را تملک و آزادسازی کند. «عباس بابایی» می‌افزاید: در سه‌راه شهید بهشتی تا پل خیرآباد نیز املاکی وجود دارد که یا وقفی هستند یا به ورثه رسیده‌است. تعدادی از وراث به‌عنوان مالکان این املاک شناسایی نشده‌اند و تعدادی از املاک هم وقفی است. آن دسته از املاکی که مالکانش شناسایی شده بودند، پس از رایزنی‌های انجام شده و کارشناسی ملک، تملک و آزادسازی انجام و بلوار اجرا شد، اما برای بخشی از املاک هنوز این امر میسر نشده است.

وی اظهار می‌کند: شهرداری برای تملک و آزادسازی املاکی که باقی مانده در بودجه سنواتی اعتبارات لازم را پیش‌بینی کرده و براساس ماده۸ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت خرید این املاک درحال انجام است. با این حال انجام شدن فرایند حقوقی و اداری تملک و آزادسازی به زمان نیاز دارد که درحال انجام است.

آزادسازی و تکمیل پروژه پس از تملک

شهردار منطقه یک سمنان درباره راهکار تملک در صورت مشخص نشدن مالک یا مالکان زمین‌های موجود در مسیر اجرای پروژه بلوار فدک نیز می‌گوید: در صورتی که مالکان املاک شناسایی نشدند و دسترسی به آنان برای انجام مراحل اداری و خرید ملک میسر نشد، براساس قانون باید ۲مرحله درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام شود. اما درصورتی‌که بازهم مالک زمین‌ها شناسایی نشد یا مراجعه نکردند، قیمت کارشناسی ملک برآورد خواهد شد و پس از واریز مبلغ به حساب ثبت اسناد، زمین به تملک شهرداری در می‌آید و اجرای پروژه ادامه خواهد یافت.

به‌گفته بابایی، شهرداری سمنان برای تملک این زمین‌ها اعتبارات لازم را در بودجه سال‌جاری شهر سمنان در نظر گرفته و با توجه به درحال انجام بودن مراحل اداری شناسایی مالکان برای تملک زمین‌ها، آزادسازی املاک انجام می‌شود و پروژه نیز پس از آن به سرانجام خواهد رسید. این مسئول اضافه می‌کند: شهرداری منطقه یک سمنان با هدف استانداردسازی خیابان‌های شهر و محله‌های این منطقه، طی یک ماه اخیر در خیابان امام‌حسین(ع) نیز آزادسازی املاک معارض طرح تعریض و توسعه این خیابان را انجام داده بود و ادامه طرح‌های تعریض خیابان باهنر و بلوار فدک نیز از اولویت‌های این شهرداری محسوب می‌شود.

کد خبر 628110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha