۲۹ سال دارد و جوان‌ترین شهردار ناحیه به شمار می‌آید، اما با اجرای ایده‌ها و طرح‌های نو و پیگیری مداوم مشکلات شهروندان به چهره‌ای آشنا در منطقه تبدیل شده است.

بازدیدهای میدانی

همهشری آنلاین _ مریم قاسمی :   برای نخستین بار زمانی نامش را از زبان اهالی شنیدم که برای تهیه گزارش به محله ولی‌عصر(عج) شمالی رفته بودیم. آن موقع در حال آسفالت کوچه شهید «اسماعیل رضوانی» بودند که شیرینی‌فروش قدیمی محل برای ما تعریف کرد که آسفالت این کوچه  بسیار بد بود و در زمان بارش برف و باران در چند جای آن چاله آب درست می‌شد تا اینکه وقتی از شهرداری منطقه ۱۸ به مسجد محله آمدند او توانست این مشکل را با شهردار ناحیه یک  در میان بگذارد و در کمترین زمان شاهد رفع آن باشد. «سید محمدجواد بهشتی» به حضور میدانی و دیدار با شهروندان کوچه و بازار عادت دارد و تأکید می‌کند که او از اخلاق و منش حرفه ای «سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ الگو گرفته است.  

محله‌هایی چون ولی‌عصر(عج) شمالی، بهداشت، تولیددارو، فردوس، و... در محدوده  ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۸ قرار گرفته است. یکی از برنامه‌هایی که شهردار ناحیه با  جدیت آن را دنبال می‌کند، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای محله و مشکلاتی است که شهروندان با آن دست به گریبان هستند.   بهشتی تأکید می‌کند که بازدید میدانی  از محله‌ها و شنیدن صحبت‌ها، دیدگاه‌ها و انتقادهای شهروندان را در پیشبرد اهداف مدیریت شهری که همان «خدمت صادقانه»، «کاهش فاصله امکانات در محله‌ها» و «رسیدن به  عدالت عمرانی» است بسیار  راهگشا می‌داند  و می‌گوید: «وقتی در گفته می‌شود «تهران، شهری برای همه» یعنی فرقی نمی‌کند که شهروند، ساکن کدام محله پایتخت باشد. باید همه مردم از  امکانات یکسان بهره ‌ببرند و تبعیضی در این زمینه نباید وجود داشته باشد.»

  • بازدید از محله‌ها در شرایط کرونا تعطیل نشد

شهردار ناحیه یک در پاسخ به این پرسش که آیا بازدید از محله‌ها و در شرایط کرونایی همچنان برقرار است یا خیر، می‌گوید: «با تأکید و حمایت شهردار منطقه ۱۸ بازدید میدانی از محله‌ها در این مدت نه تنها تعطیل نبوده، بلکه افزایش هم پیدا کرده است. در بیشتر بازدیدها  شهردار و معاونانش در حوزه‌های مختلف حضور دارند. این ویژگی باعث می‌شود که مردم همزمان با طرح مشکل، پاسخ مطالبات خود را دریافت کنند، چرا که همان موقع مقام ارشد شهرداری منطقه ۱۸ دستور بررسی و رفع این خواسته را صادر می‌کند.»
او می‌گوید: «بخشی از خواسته‌های مردم متوجه ارگان‌ها و نهادهای خدمت‌رسان دیگر از جمله اداره‌های آب، فاضلاب، برق، مخابرات، راه‌آهن و... است که در جای خودش با نامه‌نگاری از طریق مدیران مربوطه پیگیری می‌شود، اما آن بخش‌هایی که مربوط به حوزه‌های مختلف شهرداری باشد مانند فنی و عمران، خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و... با قید فوریت مورد بررسی قرار گرفته  و شهروندان در کمترین زمان ممکن پاسخ مطالبات خود را دریافت می‌کنند.»
او به آمار پر تعدادترین مطالبات و خواسته‌های شهروندی در سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: «پیدا کردن شغل برای جوانان تحصیلکرده، تخفیف در پرداخت عوارض مربوط به ساختمان سازی، آسفالت کوچه و معابر  و همچنین نظافت و شست‌وشوی مداوم و منظم  سطل‌های مکانیزه از جمله خواسته‌هایی است که آمار بالایی دارد اما پاسخگویی به برخی مسائل به زمان و بودجه مناسب دارد مثلاً ساخت ورزشگاه  و... که این مطالبات نیز در اولویت پروژه‌های توسعه محلی قرار می‌گیرد، بنابراین برایش بودجه‌ای نیز در نظر می‌گیرند که با تحقق آن وارد فاز اجرا می‌شود.»

بازدیدهای میدانی اعتمادساز است

  •  اطمینان به مدیریت شهری

بهشتی، شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸ از مزایای حضور میدانی صحبت می‌کند و می‌گوید: «وقتی شهروندان از فاصله بسیار نزدیک خدمتگزارشان را می‌بینند، متوجه می‌شوند که دیگر از نامه‌نگاری و بروکراسی اداری خبری نیست و می‌توانند به راحتی خواسته و مشکلاتشان را مطرح کنند به کارها و برنامه‌های مدیریت شهری اعتماد و اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند که مشارکت‌ها را افزایش می‌دهد و در حل و فصل بسیاری از پروژه‌های شهر تأثیرگذار است.» وقتی از او می‌خواهیم نمونه ای از این نوع اثر بخشی را بیان کند به پروژه خیابان شهید بهرامی اشاره می‌کند و می‌گوید: «ساکنان شهرک ولی‌عصر(عج)   می‌دانند که اجرای این پروژه به دلیل وجود معارضان ملکی چند دهه  به تعویق افتاده بود اما به جرئت می‌توان گفت  که اگر اکنون طرح تملک و آزادسازی بخش زیادی از املاک معارض  در بخش شمالی و جنوب اتفاق افتاده  آن را باید مدیون اعتمادسازی بین مردم و شهرداری منطقه ۱۸ دانست. ایده راه‌اندازی مرکز گلماند از منطقه ۱۸ آغاز شد.»
جوان‌ترین شهردار ناحیه از سال ۸۹ وارد مجموعه شهرداری شده و در طول این سال‌ها  تجربه فراوانی به دست آورده که آن را در رسیدن به اهداف خرد و کلانشهرداری به کار می‌گیرد و در کنار آن به ایده‌پردازی و اجرای برنامه‌های جدید و ابتکاری علاقه دارد. سید محمدجواد بهشتی در این‌باره می‌گوید: «شاید برای شهروندان جالب باشد که ایده‌های تازه بیشتر در بازدید میدانی از محله‌ها و گشت‌وگذار در کوچه‌ها و پسکوچه‌ها به ذهنم می‌رسد و تلاش می‌کنم که به آن جامعه عمل بپوشانم  مثلاً اجرای برنامه تابستانی همیار «پسماند شو، جایزه بگیر»   که ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است، یا مسابقه عکاسی «پدر و مادر خوب من» که موضوع آن جداسازی  و تفکیک پسماندهای خشک خانگی  و جوانان  از والدین خود چند فریم عکس می‌گیرند و برای ما می‌فرستند و در پایان به نفرات برگزیده جوایزی اهدا می‌شود.»
بهشتی عنوان می‌کند که راه‌اندازی مرکز گلماند که منطقه ۱۸ مجری راه‌اندازی نخستین آن بود یکی از همین ایده‌هاست که البته شهردار منطقه ۱۸ طرح آن را پایه‌ریزی کرده است او می‌گوید که اکنون در منطقه ۱۸، دو مرکز گلماند  وجود دارد که شهروندان در قبال تحویل انواع پسماند خشک، گلدان گل و گیاهان آپارتمانی و زینتی دریافت می‌کنند. علت این انتخاب این بود که شهروندان ساکن در منطقه ۱۸ به نگهداری گل و گیاه علاقه زیادی نشان دادند و راه‌اندازی مرکز گلماند می‌توانست از یک طرف نیاز آنها را تأمین کند و از طرف دیگر شهروندان بیشتری را به امر تفکیک و جداسازی پسماند تشویق کند.

بازدیدهای میدانی اعتمادساز است
«سیدصادق نوری» / دبیر شورایاری محله فردوس

  • کار صادقانه به دل می‌نشیند

«وقتی کار با حس مسئولیت‌پذیری باشد و صادقانه انجام شود مسلماً به دل می‌نشیند.» «سیدصادق نوری» دبیر شورایاری محله فردوس با بیان این جمله می‌گوید: «درست است که چند سال دشوار و سخت را پشت سر گذاشتیم اما اتفاقات خوبی در محله‌ها افتاده است برای نمونه می‌توان از باغ‌راه حضرت فاطمه(س) یاد کرد که در نوع خودش بی‌نظیر است.»

بازدیدهای میدانی اعتمادساز است
«ابوالفضل بهرامی» / ورزشکار هم‌محله‌ای

  • شهرداری سنگ تمام گذاشت

«ابوالفضل بهرامی» قهرمان و پیشکسوت رشته کاراته که در محله تولیدارو زندگی می‌کند می‌گوید: «شهردار باید مردمی باشد یعنی پشت میز ننشیند و در کوچه و خیابان قدم بزند و مشکلات را از نزدیک ببیند. خوشبختانه شهردار جوان ناحیه یک نیز این روحیه را دارد و به همین دلیل مردم به او امتیاز خوبی داده‌اند. بدون تردید شهرداری سنگ تمام گذاشته است.»

کد خبر 614094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha