از زمان بحران کرونا جلسه دیدار چهره به چهره شهروندان با مسئولان شهرداری به‌صورت غیرحضوری و تماس تلفنی برگزار می‌شود

میز خدمت

همشهری آنلاین _ رضانیکنام‌:  همچنین با دستور شهردار منطقه ۱۶، شهرداران نواحی ۶‌گانه موظف شده‌اند در طول هفته ضمن بازدید میدانی از محله‌ها در جریان مشکلات اهالی و رفع آنها قرار بگیرند. شهرداری منطقه ۱۶، بر این اساس در قالب طرح ابتکاری «میز خدمت، کوچه به کوچه» می‌کوشد تا با شناسایی مشکلات اهالی و با همکاری خود آنها اتفاق‌های خوبی را در محله‌ها رقم بزند.

در یکی از روزهای پاییزی با «میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶ همراه می‌شویم تا در جریان جزئیات این طرح قرار بگیریم وبا خواسته‌ها و مشکلات اهالیآشنا شویم. طبق برنامه‌ریزی انجام شده میز خدمت، کوچه به کوچه، این هفته از خیابان شهید خسرو احمدی در محله علی‌آباد جنوبی آغاز شده و در چند مرحله به فلکه سوم خیابان جهان پهلوان تختی می‌رسد. مسئولان حوزه‌های خدمات شهری، فنی و ترافیکی، عمرانی و شهرسازی در این بازدید شهردار ناحیه ۵ را همراهی می‌کنند تا بعد از شناسایی مشکل در کمترین زمان برای آن چاره‌جویی کنند.  

  • آبنما و میدان فلکه سوم تختی نونوار می‌شود

مسیر آخرمان در این بازدید میدانی ۲ ساعته پیاده‌رو فلکه سوم خیابان تختی و توقف کنار ساختمان نوساز و زیبای سرای محله شهید بهشتی و تختی است. ساکنان قدیمی این محله سال‌ها از نعمت سرای محله محروم بودند و این ساختمان فرهنگی با پیگیری شورایاری و حمایت شهرداری منطقه ۱۶ ساخته شده است. صمدی برایمان توضیح می‌دهد که فعالیت همه‌سراهای محله در شرایط کرونایی غیرحضوری و به‌صورت آموزش‌های آنلاین است و اینکه همه مدیران‌سراها با تشکیل گروه‌های مجازی، شهروندان را در جریان برنامه‌ها و اخبارسراها قرار می‌دهند.

شهردار ناحیه ۵ در ادامه از اهالی می‌خواهد تا خواسته‌ها و نظراتی را که درباره موضوعات مختلف شهری دارند از طریق گروه‌های مجازی به اطلاع مدیران‌سراها برسانند تا در سریع‌ترین زمان مشکل مورد نظر بررسی و برطرف شود. شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶ به پیام یکی از شهروندان که از طریق مجازی به دستش رسیده، اشاره می‌کند و می‌گوید: «بهبود وضعیت سالن بدنسازی و کشتی سرای محله شهید بهشتی و تختی چند روز قبل توسط یکی از اهالی مطرح شد که همان موقعع کارشناس تربیت‌بدنی ناحیه از محل مورد نظر بازدید و نتیجه را اعلام کرد. طی روزهای آینده بازسازی سالن‌های ورزشی این سرای محله آغاز می‌شود تا پس از دوران کرونا مورد استفاده علاقه‌مندان به رشته‌های بدنسازی و کشتی قرار گیرد.»صمدی توضیح می‌دهد که ساخت زمین بازی کودکان در بوستان دوره‌گرد در محله شهید بهشتی و تختی نیز از جمله کارهایی است که هفته گذشته برای آن تصمیم‌گیری شده است.  

  • بازسازی زمین‌های ‌چمن فرسوده در محله‌ها

مقصد سوم ما در طرح کوچه به کوچه، محدوده خیابان ابریشم است. شهردار ناحیه ۵ در بین راه توضیح می‌دهد که در این خیابان چندین طرح ترافیکی اجرا شده که از جمله آنها می‌توان به خط‌کشی معابر، رنگ‌آمیزی دیوارها، کاشت نهال در طول خیابان، اصلاح هندسی و نصب تابلوهای ترافیکی اشاره کرد. همین‌طور که در طول پیاده‌رو خیابان ابریشم حرکت می‌کنیم متوجه کارگران خدمات شهری سبزپوشی می‌شویم که مشغول جمع‌آوری برگ‌های پاییزی از سطح خیابان و باغچه‌ها هستند. بانوی جوانی همراه فرزندش از کنارمان عبور می‌کند. شهردار ناحیه ۵ با نوجوان همراه او وارد گفت‌وگو می‌شود تا نظر این شهروند کم‌سن و سال را درباره کمبودهای محل زندگی‌اش جویا شود.

او خودش را «متین یاوری» معرفی می‌کند و می‌گوید: «قبل از تعطیلی مدارس به دلیل کرونا ساعتی را با دوستان هم‌سن و سالم در بوستان محله می‌گذراندیم و در کلاس آموزش فوتبال شرکت می‌کردیم، اما بوستان شهید فلاحتی زمین چمن فوتبال فرسوده‌ای دارد و به همین دلیل خیلی وقت‌ها بچه‌ها موقع تمرین و بازی زمین می‌خوردند وزخمی می‌شدند.»
       صمدی برگه یادداشتی از داخل جیبش درآورده و با دقت نکته‌ای را که نوجوان برایش توضیح می‌دهد، یادداشت می‌کند و به او قول می‌دهد که در نخستین فرصت نسبت به مرمت و نوسازی زمین چمن فوتبال در این بوستان اقدام خواهد کرد. شهردار ناحیه ۵ می‌گوید: «هفته گذشته در بازدید میدانی از محله تختی و علی‌آباد جنوبی شهروندان درباره وضع نامناسب زمین چمن فوتبال بوستان‌های شهید رجایی و ابریشم نیز نکاتی را مطرح کرده بودند که بازسازی آن در اولویت‌کاری ناحیه قرار گرفته است.»

  • مرمت و بازسازی اصولی کوچه دهم شهرک شهید بهشتی

دومین محلی که شهردار ناحیه ۵همراه عوامل اجرایی میز خدمت به آنجا می‌رود شهرک شهید بهشتی است. بیشتر خیابان‌های این شهرک شیب ملایمی دارد، اما با این حال در برخی از نقاط آبگرفتگی و سرازیر شدن آب نهرها به سطح معابر و پیاده‌روها دیده می‌شود.
«وحید طحانی» از کاسبان قدیمی شهرک شهید بهشتی که تاکنون چند بار شهردار ناحیه را در محله دیده و او را کامل می‌شناسد، جلو می‌آید و می‌گوید: «در زمان بارش باران، انتهای کوچه دهم به چاله آب کثیف تبدیل می‌شود، علتش فرسودگی و گنجایش کم نهر آب است که مانع می‌شود آب‌های جاری وارد کانال شود و به همین دلیل سرازیر می‌شود و این دردسرها را ایجاد می‌کند.» شهردار ناحیه ۵ از همکاری این شهروند در شناسایی به موقع مشکلات محله قدردانی می‌کند و می‌پرسد: «آیا در این مدت برای رفع آبگرفتگی خیابان و معابر شهرک اقدام شده یا خیر؟ ‌» طحانی کمی به فکر فرو می‌رود و می‌گوید که قبل از شروع فصل پاییز کارگران خدمات شهری که لباس نارنجی به تن داشتند همه نهرها را لایروبی کردند، اما به نظر من این کار کافی نیست و برخی از نهرها نیاز به بازسازی اصولی دارند.
در ادامه شهردار ناحیه ۵ از انتهای کوچه دهم شهرک شهید بهشتی بازدید می‌کند و می‌گوید: «این کانال آب قدیمی باید هرچه زودتر بازسازی شود تا ساکنان محله در زمان بارش برف و باران به دردسر نیفتند و با آرامش خاطر رفت‌وآمد کنند.»

  • رفع خاموشی خیابان شهید خسرو احمدی

خیابان‌های محله علی‌آباد خلوت و کم رفت‌وآمد است. با توجه به تعطیلی بسیاری از اصناف، تنها تعدادی از خواروبارفروشی‌ها، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و... مشغول کار و فعالیت هستند. صمدی با رعایت فاصله اجتماعی با یکی از رهگذران بومی گرم صحبت می‌شود. این شهروند که آقایی سالمند است، وقتی متوجه می‌شود که آنها از شهرداری ناحیه ۵ آمده‌اند تا مشکلات محله را شناسایی کنند، می‌گوید: «مهم‌ترین مشکل اهالی در این محدوده خاموشی خیابان شهید خسرو احمدی است که باعث می‌شود شهروندان به‌ویژه سالمندان و بانوان شب‌ها با ترس و دلهره از این خیابان عبور کنند.»
صمدی با توجه به حساسیت موضوع و اینکه خاموشی معبر می‌تواند تهدیدی جدی برای ساکنان محله باشد از مدیر حوزه فنی و عمران ناحیه ۵ خواست که بدون فوت وقت ضمن بررسی میدانی پایه‌های چراغ‌های روشنایی خیابان شهید خسرو احمدی نسبت به رفع نواقص احتمالی و تعویض لامپ‌های سوخته و معیوب اقدام کند.   شهردار ناحیه ۵ تأکید می‌کند که هر روز فهرستی از مشکلات شناسایی و چگونگی رفع‌شان تهیه می‌شود تا در طول ماه به اطلاعات کاملی از اقدامات انجام شده دست یابیم. صمدی اضافه می‌کند که ۱۲ ساعت بعد از شناسایی مشکل، کارشناسان ناظر ناحیه ۵ از محل بازدید و روند انجام کار را به دقت بررسی می‌کنند.  

کد خبر 569376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha