زهرا بلندی ـ خبرنگار:به ثمر رسیدن درخواست‌های مهم شهروندان از زیباترین خبرهایی است که می‌تواند در نشریه‌ای محلی انعکاس پیدا کند.

پل مکانیزه

مطالبه‌هایی که بارها در گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعدد درباره‌شان صحبت شده و بابت آنها از مسئولان جواب خواسته‌ایم. اجرایی شدن ۴طرح مهم در نخستین ناحیه منطقه۱۹ یکی از همین نمونه‌هاست؛ ناحیه‌ای با قریب به ۹هزار نفر جمعیت که در محله‌های چهارگانه آن به تازگی ۴طرح مهم به اجرا درآمده است. این طرح‌ها شامل نصب پل مکانیزه در بزرگراه شهید تندگویان، تعریض خیابان گلستان، بازگشایی خیابان شهامت به رینگ بوستان ولایت و آسفالت و کانیوسازی خیابان‌های محله بهمنیار است که برای بازدید از آنها با «میلاد اکبری» شهردار ناحیه یک منطقه۱۹ همراه شده‌ایم.

میلاد اکبری ـ شهردار ناحیه یک منطقه ۱۹
  • نصب دومین پل مکانیزه منطقه
    ساعت از ۱۰ گذشته. خیابان‌ها نسبتاً خلوت است، اما صدای خودروهای درحال‌ تردد در بزرگراه شهید تندگویان، محله را از سکوت درآورده. پل مکانیزه عابرپیاده میعاد با ارتفاع ۴متر و ۸۰سانتیمتر، حد فاصل خیابان‌های میعاد شمالی و جنوبی بر عرشه سوار شده و کارگران روی داربست از مراحل نهایی کار خبر می‌دهند. یکی از کاسبان محل دستش را روی پیشانی‌اش سایه‌بان کرده و با خوشحالی رو به شهردار ناحیه می‌گوید: «احداث این پل علاوه بر جلوگیری از خطرات احتمالی پل قدیمی، ‌ تردد سالمندان و دانش‌آموزان را آسان می‌کند.» «امیرحرمتی» ادامه می‌دهد: «گلایه‌های افراد معلول و کم‌توان و شهروندانی که مدام از پل قدیمی برای دسترسی به خیابان‌های میعاد شمالی و جنوبی استفاده می‌کردند را به اطلاع مسئولان رسانده بودیم تا اینکه خوشبختانه بعد از ۱۲سال بالاخره این طرح به ثمر نشست.» شهردار ناحیه یک برای ارائه توضیحات تکمیلی درباره این پل می‌گوید: «به دلیل تعداد زیاد مدارس در خیابان میعاد جنوبی و تعداد بی‌شمار مغازه در خیابان میعاد شمالی، رفت‌وآمد به این ۲خیابان زیاد است. پیش از این‌ تردد از طریق پل ساده‌ای که در فاصله چند متری پل جدید قرار گرفته انجام می‌شد، اما این پل به دلیل استهلاک و فرسودگی دیگر کاربری نداشت.»
     «میلاد اکبری» با اشاره به لزوم نصب پل مکانیزه در این محدوده می‌گوید: «پاسخگویی به این مطالبه چندساله کار راحتی نبود و با فراهم کردن شرایطی همچون افزایش ارتفاع تیربرق‌ها و تهیه عرشه و... بعد از ۵ماه تلاش بالاخره به سرانجام رسید.» او با بیان اینکه بعد از نصب پل مکانیزه شهید کاظمی، این دومین پل مکانیزه منطقه۱۹ محسوب می‌شود، می‌گوید: «در حال حاضر ۹۵درصد کار اجرایی شده و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.»
  • خروج خیابان شهامت از بن‌بست

با گذر از خیابان پر ازدحام شهید لطیفی به خیابان شهامت می‌رسیم. این خیابان به در بزرگی منتهی می‌شود که به دلیل حضور ما باز است. اکبری با اشاره به اجرای طرح خروج خیابان شهامت از بن‌بست می‌گوید: «قرار است این در به‌زودی باز شده و داخل آن گذرگاهی به طول ۲۱۰متر و عرض ۲۴متر ایجاد شود تا راهی برای اتصال خیابان شهید لطیفی به بوستان ولایت باشد.» یکی از رانندگان وقتی متوجه اجرای چنین طرحی می‌شود، می‌گوید: «خدا خیرتان بدهد. با وجود تالارهای پذیرایی که در خیابان کم‌عرض شهید لطیفی ساخته شده‌اند، باز شدن چنین مسیری غنیمت است.» اکبری می‌گوید: «این طرح بعد از ۱۲سال چشم‌انتظاری اهالی به اجرا درآمده است. تاکنون دریافت اعتبارات، تملک زمین ارتش، جدول‌کاری و کانیوسازی انجام شده و رفع معارض تأسیساتی ایستگاه گاز، انتقال چند تیربرق معارض و اصلاح هندسی جزء اقداماتی هستند که طی ۲ماه آینده باید اجرا شوند.» او افزایش دسترسی به رینگ بوستان ولایت و کاهش ترافیک خیابان شهید لطیفی را از مهم‌ترین مزایای این طرح شمرده و می‌گوید: «تا اواخر سال از این پروژه بهره‌برداری خواهد شد.»

  • تعریض خیابان گلستان

چیزی تا ظهر نمانده. جلو در شماره۲ میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار ایستاده‌ایم و ترافیکی که با ورود خودروهای باربری در خیابان گلستان ایجاد می‌شود را رصد می‌کنیم. مشکل عمده این محدوده مسکونی این است که در شماره۲ میدان‌تره‌بار از کنار مجتمع‌های مسکونی می‌گذرد و عبور حجم زیاد وانت‌بارها نه تنها برای اهالی مشکلات ترافیکی به وجود آورده، بلکه برای دانش‌آموزانی که در مدارس این محدوده تحصیل می‌کنند هم خطراتی به همراه دارد. اکبری در این‌باره می‌گوید: «برای رفع این معضل ابتدا تلاشمان این بود که در شماره۲ را ببندیم که با مخالفت حجره‌داران روبه‌رو شدیم. در گذر زمان با عقب‌نشینی بیشتر املاک، شرایط برای تعریض خیابان گلستان فراهم شد. ۱۳تیربرق هم در این محدوده وجود داشت که با بودجه‌ای قریب به ۲میلیارد تومان برداشته شده و کابل‌های برق زیرزمینی شد.» شهردار ناحیه با اشاره به اینکه براساس این اقدام، ۸متر به طول این خیابان ۱۰متری اضافه خواهد شد، می‌گوید: «اعتبارات برای اجرای این طرح مشخص شده، در حال انتخاب پیمانکار برای اجرای طرح هستیم و پیش‌بینی می‌شود که تا آغاز سال تحصیلی به اتمام برسانیم.»

  • آسفالت خیابان‌های خاکی
    ساختمان‌های بلند و نوساز، شهرک وصال غربی را در برگرفته و آسفالت نبودن خیابان‌ها و کوچه‌هایش کمی عجیب به نظر می‌رسد. «کریم شکاری خطیبی» که ۲سال از سکونتش در این محله می‌گذرد، با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل بارها همراه اهالی سراغ رسانه‌های متعدد رفته و از مسئولان کمک خواسته می‌گوید: «اهالی در فصل سرما و هنگام بارش‌ها با آبگرفتگی کوچه‌ها مواجه می‌شوند و به دلیل آسفالت نبودن معابر، خانه‌هایشان پر از گل و لای می‌شود.» شهردار ناحیه می‌گوید: «آسفالت کوچه‌های شهرک وصال از طرح‌هایی است که نیازمند بودجه زیادی بود و با تلاش‌های معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه، کل اعتبار و هزینه‌های آن تأمین شده و به مرحله اجرا رسیده است.» وی ادامه می‌دهد: «براساس این طرح، آسفالت معابر این محله به متراژ ۶هزار و ۷۵۰مترمربع و کانیو و جدول‌سازی به متراژ یک‌هزار و ۱۷۰متر طول اجرایی خواهد شد.» اکبری با بیان اینکه آسفالت نبودن معابر از عمده‌ترین دغدغه‌های اهالی در فصل زمستان بود، می‌گوید: «خوشبختانه این طرح با انتخاب پیمانکار آغاز شده و طی یک ماه به اتمام خواهد رسید.»
کد خبر 452707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha