سحر جعفریان‌-خبرنگار:اینجا خبری از پروژکتورهای عظیم و زمین چمن بزرگ و مجهز به سیستم‌های مختلف صوتی و نمایشی آنچنانی نیست.

تیم فوتبال

خبری از جایزه، مدال و قهرمانی هم نیست. اینجا زمین‌های چمن مصنوعی مجموعه ورزشی «شهید حسن خوراکیان» در منطقه ۹ است که با تصمیم هیئت امنای محله، مدرسه «فوتبال» رایگان راه‌اندازی شده است تا استعدادها در زمین‌های خاکی ناشناخته باقی نمانند. اینجا بیش از هر چیزی عشق ناب و تب داغ فوتبال بین پسر بچه‌های پر شوق و اشتیاق محل به چشم می‌خورد که تابستان خود را در مدرسه فوتبال محله «استادمعین» سپری می‌کنند. فوتبالیست‌های کوچک، زیر تیغ آفتاب، عرق‌ریزان و نفس‌زنان می‌دوند و گوش به آموزش‌های مربی خود می‌سپارند تا شاید رؤیای فوتبالیست شدن را بتوانند به واقعیت بدل کنند. یکی از روزهای گرم مرداد سری به این مدرسه فوتبال محلی زدیم.  

تابستان و مدرسه فوتبال

بچه‌ها با هیجان و هیاهوی بسیار یکی پس از دیگری وارد زمین چمن مصنوعی می‌شوند و با شنیدن صدای سوت مربی که «آقا مسعود» صدایش می‌زنند، دایره‌ای بزرگ میانه زمین تشکیل می‌دهند. آقا مسعود سوت دوم را می‌زند و نکته‌های کلیدی کنترل توپ را در حاشیه‌های زمین ارائه می‌دهد. «آریان داودی» ۹ ساله، ساکن محله دستغیب نزدیک به ۲ سال است تابستان‌های خود را در این مدرسه فوتبال می‌گذراند. او می‌گوید: «آرزویم این است که یک روز فوتبالیست معروف شوم. خدا را شکر به کمک این مدرسه فوتبال می‌توانم به آرزویم برسم. کاش پایان هر دوره، مسابقه‌هایی با تیم‌هایی از مناطق و استان‌های دیگر ترتیب می‌دادند تا متوجه شویم که چند مرده حلاجیم.» «پدرام مظفری» یک ماهی می‌شود که از برپایی این مدرسه در همسایگی‌شان مطلع شده است می‌گوید: «یکی از دوستانم پیشنهاد داد در این مدرسه ثبت‌نام کنیم تا فوتبال را بهتر یاد بگیریم. آقا مسعود خیلی خوب آموزش می‌دهد. راستش فکرش را نمی‌کردم فوتبال هم مانند درس‌هایمان آموزش‌دادنی باشد. پسر عمه‌ام به یکی از آکادمی‌های فوتبال بالاشهر می‌رود که برای دوره تابستانش نزدیک به یک و نیم میلیون تومان هزینه کرده است. اما اینجا ما فقط پول لباس خودمان را پراخت می‌کنیم.»

مدرسه خوب و امکانات محدود

کمی آن طرف‌تر روی نیکمت‌های فلزی کنار زمین چمن، پدر و مادر فوتبال‌آموزان با ذوق به این طرف و آن طرف دویدن‌های فرزندشان چشم دوخته‌اند. «مریم کلانی» مادر «شایان» از کیفیت آموزشی مدرسه فوتبال می‌گوید: «با اینکه مدرسه فوتبال رایگان است ولی سطح آموزشی‌شان مطلوب است و از دل و جان برای بچه‌های این محله مایه می‌گذارند. البته نقص‌هایی هم هست ولی در مجموع خوب است. برای مثال حین آموزش صدای مربی با توجه به وسعت زمین به‌طور واضح به همه بچه‌ها نمی‌رسد و بعضی بچه‌ها متوجه آموزش نمی‌شوند.» «حیدر فضلی» پدر دو قلوهای ۱۰ ساله است که پس از کلی جست‌وجو توانسته این مدرسه را در نزدیکی خانه‌شان پیدا کند، می‌گوید: «در شرایطی که وضعیت اقتصادی خانواده‌ها خوب نیست راه‌اندازی یک مدرسه فوتبال رایگان به حتم به نفع خانواده‌هاست ولی مشکل فرسودگی زمین‌های چمن مدرسه گاهی موجب آسیب بچه‌ها می‌شود که از مسئولان درخواست رسیدگی داریم.» «شهین جمشیدی» قدردان همسایه‌های مهربان است و می‌گوید: «شاید اگر خانه ما در همسایگی این مجموعه ورزشی و زمین‌های چمنش بود از سر و صدای هر روزه بچه‌ها، کلافه می‌شدیم و اعتراض می‌کردیم. اما همسایه‌های اینجا خیلی مهربانند که حرفی نمی‌زنند.»
شناسایی استعدادهای محلی

«امیر یوسفی» از مربیان مدرسه فوتبال مجموعه ورزشی شهید خوراکیان که از سال ۱۳۸۵ به مربیگری در باشگاه‌های مختلف مشغول است، می‌گوید: «فعالیت این مدرسه فوتبال به سال ۱۳۹۶ باز می‌گردد که هیئت امنای محله استادمعین تصمیم گرفت از امکاناتی که سازمان ورزش و جوانان کشور در اختیار اهالی گذاشته است با مشارکت خیّران بهره‌برداری کند. بنابراین مدرسه فوتبال رایگان و با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت گروه سنی ۷ تا ۱۵ سال و شناسایی استعدادهای درخشان در این رشته راه‌اندازی شد که مورد استقبال اهالی قرار گرفته است. بسیاری از نوجوانان از مناطق همجوار برای شرکت در کلاس‌های آموزشی به این مدرسه مراجعه می‌کنند که این وظیفه را سنگین‌تر می‌کند.» ‌ «مسعود بخشایشی» از دیگر مربی‌های با تجربه مدرسه فوتبال محله است که کسب عنوان‌های قهرمانی فوتبال‌آموزان نونهال و نوجوان مدرسه فوتبال را افتخار منطقه می‌داند و می‌گوید: «با این امکانات محدود توانسته‌ایم استعدادهایی را شناسایی کنیم که به عضویت تیم‌ملی نونهال وارد شده‌اند، اکنون برخی هم در مسابقات استانی و کشوری تیم‌های باشگاهی مقام‌های ارزنده‌ای را از آن خود کرده‌اند. به نظرم اکنون که این پتاسیل در منطقه ایجاد شده نیاز است مسئولان شهری نیز خدمات با کیفیتی ارائه دهند تا نوجوانان محل با ورزش از آسیب‌ها دور بمانند.»

منطقه ۲۲
کانون ورزشکاران دیروز و امروز پاتوق پیشکسوتان

کانون «ورزشکاران دیروز و امروز» با شناسایی نخبگان و پیشکسوتان ورزشی منطقه ۲۲ تشکیل می‌شود. «علی ابراهیمی» رئیس اداره ورزش منطقه در این‌باره می‌گوید: «در سرای‌ محله‌ها فراخوان شناسایی نخبگان و پیشکسوتان ورزشی نواحی چهارگانه را اعلام کرده‌ایم تا با بهره‌مندی از تخصص و تجربه آنها در برگزاری همایش‌ها، جشن‌ها، کارگاه‌های آموزشی و ایستگاه‌های تندرستی به‌ ترویج فرهنگ ورزش همگانی بپردازیم. ابراهیمی در ادامه از زمان آغاز فعالیت کانون ورزشکاران دیروز و امروز می‌گوید: «مهرماه فعالیت اعضای این کانون در سرای محله‌ها و خانه‌های فرهنگ آغاز می‌شود و برنامه‌های آموزشی و تفریحی کانون شامل آموزش تخصصی رشته‌های ورزشی از جمله فوتبال، فوتسال، کشتی، شطرنج، تنیس، دو و میدانی، کاراته، جودو و دارت است. اردوهای ورزش محور در سالن‌های ورزشی برگزیده پایتخت، استعدادیابی، برگزاری همایش‌هایی با رویکرد سلامت ورزش و تغذیه ورزشکار، برپایی ایستگاه‌های تندرستی در بوستان‌های پر رفت و آمد، مسابقات ورزشی و تشکیل غرفه‌هایی با عنوان ورزش بانوان خانه‌دار از دیگر برنامه‌های این کانون است.» علاقه‌مندان برای عضویت و مشارکت در فعالیت‌های این کانون می‌توانند تا ۲۵ شهریور به نزدیک‌ترین سرای محله منزل خود مراجعه کنند.

کد خبر 452834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha