سراهای محله به‌عنوان یکی از مراکز پر تردد در محله‌ها که خدمات اجتماعی و فرهنگی به اهالی ارائه می‌دهند باید از حداقل‌های زیرساختی بهره‌مند باشند تا اهالی را جذب کنند

لرزان

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو:  اما سرای محله جهاد به دلایلی همچون فرسودگی و عمر زیاد ساختمان، این حداقل‌ها را ندارد و اهالی از ناایمن بودن ساختمان سرای محله گلایه دارند. طبق گفته‌های شورایاران، شهرداری منطقه این مشکل را تأیید کرده، ولی حل آن در پیچ و خم روال اداری معطل مانده است.  

محمدعلی جوادسپهری/  دبیر شورایاری محله جهاد
  • سرای محله قابل بازسازی نیست

به گفته «محمدعلی جوادسپهری» دبیر شورایاری محله جهاد، شهرداری منطقه ۶ فرسودگی ساختمان سرای محله و ایمن نبودن آن را تأیید کرده است: «چندین بار به شهرداری نامه‌نگاری کردیم و برای حل مشکل، ملاقات حضوری هم داشتیم که نتیجه‌بخش بوده است.» سرای محله قابل بازسازی نیست. بنابراین، باید ساختمانی مناسب خریداری وسرا جابه‌جا شود. دبیر شورایاری محله جهاد با این توضیح می‌افزاید: «این روزها دغدغه اصلی ما همین مسأله است. سرای محله فعالیت‌های مؤثری دارد و اهالی همیشه از کلاس‌های حضوری یا مجازی استقبال کرده‌اند و این استقبال باعث تشویق شورایاری و مدیریت محله شده است. نگرانی ما از این است که در یکی از همین کلاس‌ها حادثه‌ای رخ بدهد که غیرقابل جبران باشد، البته با مساعدت شهردار محترم و اداره عمران قرار شده مراحل اداری کار انجام گیرد تا مقدمات جابه‌جایی‌سرا به مرور فراهم شود.»

الهام حاجی حسینی/ نایب رئیس شورایاری محله جهاد
  • تأسیسات  مشکل دارد

«الهام حاجی حسینی» نایب رئیس شورایاری محله جهاد، هم گفته‌های جوادسپهری را تأیید می‌کند: «سال‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات محله همین ساختمان فرسوده بود. در بازدیدهای میدانی و بازدید شهردار و در هر مراسمی که امکان ملاقات با مسئولان شهری وجود داشت این موضوع مطرح شد.»
به گفته حاجی‌حسینی، چندین سال قبل این مکان بازسازی شده، ولی با این حال نیاز است که جابه‌جایی مکان‌سرا هرچه سریع‌تر انجام شود.

عارف بابایی / مدیر محله
  • بازسازی سرا در انتظار  تأیید اداره عمران   

«عارف بابایی» مدیر محله، می‌گوید شهردار منطقه ۶ دستور جابه‌جایی سرای محله را داده و اقدامات لازم در حال انجام است: «منتظر نظر کارشناسی اداره عمران هستیم تا تأیید کند که این ساختمان قابل بازسازی است یا خیر. یک ماه از دستور جابه‌جایی گذشته. ۲ ساختمان مشخص شده و به تأیید شهردار رسیده است و به نتیجه این پیگیری‌ها امیدوار هستیم.» بابایی به قدمت این ساختمان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «حدود ۶۰ سال است که این ساختمان بنا شده، ولی خوشبختانه با وجود کاهگلی و سست بودن، تاکنون کسی آسیب ندیده است.»

  • فرسودگی آسانسور

  «شهلا راد» یکی از شرکت‌کنندگان در کلاس‌های سرای محله است که از فرسودگی آسانسور گلایه دارد: «زمانی که کلاس‌ها در طبقات بالا برگزار می‌شد مجبور بودیم از آسانسور استفاده کنیم، ولی آسانسور خیلی کند حرکت می‌کرد و هر لحظه ممکن بود بین طبقات متوقف شود.»

شهلا راد/ شهروند


این شهروند وضع تهویه کلاس‌ها را هم مناسب نمی‌داند و می‌گوید: «زمانی که کلاس‌های ورزشی دایر بود، خصوصاً در روزهای گرم تابستان، به علت کاهگلی بودن پوشش دیوارها کاملاً بوی نم را می‌شد استشمام کرد. با اینکه کولر گازی هم روشن بود، اما حس خفگی ایجاد می‌کرد. برای تحرک و ورزش هم فضا کافی نبود. کلاس‌های طبقات بالا هم تهویه مناسب نداشتند.»
راد هم شاهد فروریختن سقف یکی از کلاس‌ها بوده است و نگران ریزش مجدد گوشه‌ای دیگر از سرای محله است: «با اینکه فعلاً کلاس‌ها در طبقه همکف برگزار می‌شوند، ولی همیشه این نگرانی و ترس وجود دارد که مبادا سقف ریزش کند و اتفاق ناگواری را رقم بزند. همین موضوع باعث شده هنگام حضور در کلاس آرامش نداشته باشیم. چشم ما مدام به سقف و دیوارهاست.»

مریم دل‌افروز/ شهروند


«مریم دل‌افروز» هم که دخترش را در کلاس زبان و ریاضی ثبت‌نام کرده، وضعیت این ساختمان را نگران‌کننده می‌داند: «این ساختمان، علاوه بر مدرسان و استادان، برای فرزندان ما که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند خطرآفرین است. اگر ساختمان‌سراهای محله از لحاظ امکانات و فضای آموزشی استاندارد باشند، باعث جلب شهروندان می‌شوند و از طرفی برای سرای محله و شهرداری هم درآمدزایی بیشتری دارند.»او عقیده دارد در این شرایط برای خانواده‌ها سخت است که فرزندانشان را در کلاس‌های خصوصی ثبت‌نام کنند: «خانواده‌ها با توجه به دسترسی راحت‌تر و محلی به سرای محله مسلماً ترجیح می‌دهند فرزندانشان را در همین‌سراها ثبت‌نام کنند. کاش شهرداری قبل از اینکه اتفاق ناگواری رخ بدهد برای جابه‌جایی سرای محله اقدام کند.»با توجه به تقاضای شهروندان، رسیدگی به این درخواست و مقاوم‌سازی یا ساخت یک بنای جدید ضرورتی است که شهرداری یا نهادهای مربوطه باید آن را برای پیشگیری از اتفاقات احتمالی در اولویت پروژه‌های عمرانی قرار بدهند.

امیرابوالفضل غلامی / شهردار ناحیه ۶ منطقه ۶


«امیرابوالفضل غلامی» شهردار ناحیه ۶ منطقه ۶، هم می‌گوید فرسودگی این ساختمان توسط سازمان آتش‌نشانی تأیید شده است. او با این توضیح می‌افزاید: «اداره املاک باید ساختمانی جدید معرفی کند تا سرای محله جابه‌جا شود. البته این کار فراناحیه‌ای است و طی کردن بقیه مراحل برعهده معاونت فنی و عمرانی منطقه ۶ است تا تأیید شود.» شهردار ناحیه ۶ می‌گوید: «در حیطه‌کاری شهرداری ناحیه نیست که ساختمانی به سرای محله اختصاص بدهد، ولی نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها از جانب شهرداری برای جابه‌جایی سریع‌تر این ساختمان در حال انجام است.»

کد خبر 577236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha