گروه گردشگری- رضا ظریفی: ازسازی سرای حاج‌حسن که بیش از یک‌ماه پیش در حریق بزرگی سوخت با وجود نامه هیات امنای این سرا به نهاد ریاست‌جمهوری برای مرمت و بازسازی، هنوز منتظر نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی است

این در حالی است که نامه هیات امنای این سرا ، به نهاد ریاست‌جمهوری با پاسخ این نهاد مبنی بر پیگیری سریع استانداری روبه‌رو شده است. حدود 40 روز پیش سرای حاج‌حسن در بازار بزرگ تهران دچار حریق شدیدی شد که نتیجه آن خسارت جدی به 100 مغازه وتخریب بخش مهمی از بنای تاریخی این سرا بود.

این در حالی است که با وجود تاریخی بودن این سرا و ثبت آن زیر مجموعه بازار تهران به‌عنوان فضای تاریخی و فرهنگی هنوز اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است.
رضا موسوی، کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان تهران در‌باره میزان خسارت وارده به این سرا به همشهری گفت: در نخستین مرحله باید مالکان دست به کار شوند.

تعداد زیادی از مغازه‌ها به‌طور کامل از بین رفته‌اند. بخش دیگری نیز خسارات کلی دیده‌اند. بعد از درخواست مالکان احتمالا شهرداری منطقه نیز با توجه به ثبتی بودن این سرا دستور طراحی نقشه خواهد داد که بعد از طراحی، سازمان میراث فرهنگی نیز نظر خود را در این‌باره ارائه می‌دهد.

وی پیش‌تر درباره این سرا و میزان خسارت وارده گفته بود: در بررسی‌های اولیه به‌نظر می‌رسد تمامی سرای حاج‌حسن در 2 طبقه سمت راست و چپ سوخته است و ساختمان‌ها پس از آتش‌سوزی پایداری ندارند، سیم‌کشی‌ها از بین رفته و بنای موجود بسیار سست شده‌ است.

کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان تهران درباره چگونگی نظارت سازمان بر عملیات ساخت این سرا نیز گفت: این سرا مالکان خصوصی دارد و شهرداری باید مجوز ساخت آن‌را بدهد اما در تمام مراحل ساخت، سازمان بر عملیات نظارت خواهد داشت تا ساختمان مطابق آنچه ثبت شده است، بازسازی شود.

شهرداری آماده است

اما روند ساخت دوباره این سرا نیازمند تلاش همه جانبه مسئولان امر است. نادر کرمی، شهردار منطقه12 نیز درباره صدور مجوز بازسازی این سرا به همشهری گفت: برای بازسازی باید مالکان در خواست و طرح خود را به شهرداری بفرستند تا پس از تایید طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی، مجوز ساخت از سوی شهرداری صادر شود یا اینکه مالکان به‌صورت مستقیم اقدام به کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی کنند و پس از کسب مجوز لازم، شهرداری نیز به آنها مجوز بازسازی را بدهد.

البته هیات امنای این سرا نیز پیگیری‌های خود را برای بازسازی سرا انجام داده که تاکنون به نتیجه روشنی نرسیده است. عبد‌الله اسفندیاری یکی از اعضای هیات امنای این سرا درباره اقدامات انجام گرفته به همشهری گفت: برای بازسازی این سرا نهادهایی چون میراث فرهنگی، شهرداری و اوقاف باید نظر بدهند.

تا‌کنون نیز همه همکاری‌های خوبی انجام داده‌اند اما انتظار بیشتری از میراث فرهنگی داشته و داریم. حدود 40‌روز از حادثه حریق گذشته اما هنوز هیچ کاری از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت نگرفته است. مراجعه حضوری ما هم به نتیجه نرسیده و موفق به دیدار با مهندس محمدرضا بیرقی معاون میراث استان تهران نشده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به بلاتکلیفی کسبه و مغازه‌داران این سرا گفت: مجبور شدیم که مشکل سرا و عدم‌تعیین تکلیف برای بازسازی را به اطلاع نهاد ریاست‌جمهوری برسانیم که پاسخ این نهاد در تاریخ 12‌آبان به شماره نامه 154770 مبنی بر پیگیری استانداری صادر شد.

البته یکی، دو بار افرادی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی برای عکسبرداری مراجعه کردند اما دیگر خبری از آنها نشد. در تاریخ 20 مهر نیز با حضور مسئولان شهری، انتظامی و آتش‌نشانی، جلسه‌ای داشتیم که البته با وجود دعوت، نماینده‌ای از سوی سازمان میراث فرهنگی حضور نداشت.

راضی به تأخیر نیستیم

محمد رضا بیرقی، معاون میراث استان تهران، ضمن تکذیب گفته‌های اعضای هیات امنای سرای حاج‌حسن به همشهری گفت: من همین چند روز پیش از این سرا بازدید کرده‌ام و هر زمان که اعضای هیات امنا بخواهند می‌توانیم با هم دیدار کنیم.

پس از آتش‌سوزی نیز یگان حفاظت سازمان در محل حضور داشته و یک‌بار هم به همراه رئیس سازمان میراث فرهنگی استان تهران و مهندس علویان‌صدر، معاون میراث فرهنگی کشور از این محل بازدید کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به میزان تخریب افزود: در بازدیدی که داشتیم متوجه شدیم بسیاری از مغازه‌داران پایه‌ها و جرز مغازه‌ها را برای ایجاد فضای بیشتر تغییر داده‌اند که این امر به استحکام بنا ضربه می‌زند. در حال حاضر نیز حدود 50‌درصد سقف سرا نیاز به بازسازی دارد.

بیرقی در ادامه درباره زمان رسیدگی به پرونده و مدت لازم برای بازسازی این سرا گفت: ما راضی به یک لحظه تاخیر در بازسازی نیستیم، اما با حجم وسیع آتش سوزی که اتفاق افتاده اگر مشارکت مردمی نباشد زمان‌بر خواهد بود. ضمن اینکه با مدیریت بافت تاریخی شهرداری منطقه‌12 نیز مذاکره کرده‌ایم و کار بازسازی از امروز آغاز می‌شود.

آنچه مشخص است این است که پرونده بازسازی سرای حاج‌حسن به‌عنوان بخشی از میراث استان تهران در دالان‌های تو در توی کارهای اداری مانده است.سرای حاج حسن بنایی ثبت شده از دوره قاجار است که البته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز یک‌بار بازسازی شده بود.

کد خبر 95027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز