دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: لبنان با شادی و غرور بازگشت آخرین زندانیان خود را از زندان‌های اسرائیل جشن گرفت و به اینکه تنها کشور عربی است که چنین دستاوردی داشته، به‌خود بالید.

لبنان این کار را با تحمیل خواسته‌اش بر اسرائیل انجام داد. به این ترتیب حزب‌الله یکی از وعده‌های دیگرش را هم عملی کرد و با موفقیت فصلی دیگر از نبرد خود با اسرائیل را به پایان برد.

لبنانی‌ها از همه طیف‌های سیاسی و مذهبی، از مسلمانان تا مسیحیان، همگی برای استقبال از زندانیان صف بستند و اتحادی را به نمایش گذاشتند که از سال ۲۰۰۴ یعنی بعد از آخرین مراسم مبادله زندانیان تاکنون دیده نشده‌بود.

در گذشته در لبنان تعداد کسانی که هزینه جنگ و مقاومت را بالا می‌دانستند زیاد بود، اما اکنون همه در این شکوه استقبال از آخرین زندانیان جنگ شریک و سهیم بودند.

این موفقیت حزب‌الله را باید به فهرست اخیر دستاوردهای این جنبش اضافه کرد. این فهرست به اعراب و مسلمانان منطقه، کارآمدی یک مقاومت سرسختانه را یادآوری می‌کند.

جنبش مقاومت لبنان که توانست بخش عمده خاک لبنان را از اشغال دو دهه‌ای اسرائیل آزاد کند، در سال ۲۰۰۴ یک مرحله از تبادل اسرا را به پایان برد، افسانه شکست‌ناپذیری نیروی دفاعی اسرائیل را در جنگ سال ۲۰۰۶ شکست و توانست همگی زندانیان لبنانی را به کشور بازگرداند.

رهبر کاریزماتیک حزب‌الله گفته‌است که جنبش او هیچگاه تسلیم خواسته‌های اسرائیل نشده و در تاریخ ۲۵ ساله عمر خود هیچگاه شکست نخورده‌است.

او گفت: عصر شکست اعراب به سر آمده‌است. اما اعراب به‌اصطلاح میانه‌رو در مذاکرات یک دهه گذشته خود با اسرائیل درست نقطه مقابل این را نشان داده‌اند.

روند صلح خاورمیانه که به‌نظر می‌رسد اکنون در مسیر نقشه راه در حال پیشرفت است، فقط در حد نشست‌های بی‌شمار سران، دیدار و گفت‌وگوها و سخن گفتن از دورنمای مبهم تشکیل کشور مستقل فلسطین باقی مانده است؛ دورنمایی که به اندازه ۶۰ سال پیش مبهم و دور از دسترس است.

توسعه شهرک‌های اسرائیلی همچنان ادامه دارد و فضای زندگی فلسطینیان را تنگ می‌کند.

نیمی از جمعیت فلسطین هنوز در گوشه و کنار جهان آواره هستند و نیم دیگر در زندانی بزرگ زندگی می‌کنند و درخواست مکرر محمود عباس رئیس‌جمهوری فلسطین برای آزادی ۱۱۵۰۰ زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل از سوی تل‌آویو با بی‌اعتنایی رو‌به‌رو می‌شود.

تنها مقاومت مسلحانه توانست شهرک‌های صهیونیست نشین را از غزه عقب براند و تنها حماس توانست اسرائیل را به مذاکره بر سر آزادی زندانیان وادار کند.

به‌نظر می‌رسد که اسرائیل در مقابل خواسته‌های گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله راحت‌تر از دیگران تسلیم می‌شود.

این برای متحدان عرب آمریکا در منطقه پیام مهمی دارد. بنابراین تعجبی ندارد که محبوبیت حسن نصرالله در افکار عمومی اعراب اینچنین بالاست. البته در نبرد برای ربودن قلب‌های اعراب کسانی پیروزند که مقاومت در برابر محور آمریکا و اسرائیل را پیشنهاد می‌کنند. 

در جشن مردم لبنان برای آزادی زندانیان، پرچم‌های مقاومت در دست همه دیده می‌شد. همه گروه‌ها حتی کمونیست‌ها هم در کنار طرفداران حزب‌الله دیده می‌شدند.  ادامه روند غرب در حمایت از دیکتاتورهای عرب و تروریست‌ خواندن گروه‌های مقاومت به سود واشنگتن نیست.

غرب باید به سراغ کسانی برود که جمعیت و افکار عمومی اعراب را نمایندگی می‌کنند. شاید انتخاب رئیس‌جمهوری جدید در آمریکا در این روند تغییری ایجاد کند.

گاردین- ۱۸ جولای

کد خبر 58657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز