دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مذاکره کننده‌ سازمان ملل در امور تبادل اسرا پیامی را به اسراییل رساند که می‌گوید "رون آراد" خلبان ناپدید شده نیروی هوایی این رژیم مرده است

آراد پس از سقوط هواپیمایش در خاک لبنان در سال 1986 مفقود شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه هاآرتص، به عنوان بخشی از مرحله‌ دوم توافقنامه تبادل اسرا که به تصویب کابینه‌ اسرائیل در روز یکشنبه (9 تیر) رسید، حزب‌الله گزارشی را ارایه خواهد کرد که گفته می‌شود تلاش‌های حزب‌الله را برای کسب اطلاعات درخصوص رون آراد تشریح می‌کند. [بیشتر

هاآرتص نوشته است: در ازای این کار اسرائیل درباره‌ سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی که در خلال جنگ لبنان در دهه 1980 ربوده و گفته می‌شود کشته شده‌اند، گزارشی ارایه خواهد کرد. اسراییل در گذشته اعلام کرده بود که از سرنوشت این دیپلمات‌ها اطلاعی ندارد.

گفته می‌شود این چهار دیپلمات ایرانی در ایست بازرسی فالانژها در سال 1982 دستگیر شدند و پس از آن اعدام و در یک محوطه دفن شدند. این محوطه بعد‌ها به دلیل بازسازی کاملا محل دفن آنها از بین رفته است.

اجساد الداد رگو و ایهود گلدواسر، دو سرباز ذخیره نیروهای دفاعی اسرائیل که دو سال پیش توسط حزب‌الله در تهاجمی که منجر به جنگ دوم لبنان شد، ربوده شدند در توافق تبادل اسرا با حزب‌الله که روز یکشنبه به تصویب کابینه رژیم رسید، تحویل داده می‌شود.

بر اساس خطوط کلی گزارش حزب‌الله، رون آراد در سال 1986 از هواپیمای خود خارج و توسط حزب امل، از گروه‌های معارض لبنان دستگیر شد.

گرهارد کنراد، مذاکره سازمان ملل در امور اسرا که طرح کلی این گزارش و نه خود گزارش را مشاهده کرده، گفت: حزب‌الله قصد دارد تا نشان دهد که تلاش‌های جدی برای یافتن آنچه بر سر آراد اتفاق افتاده‌، انجام می‌دهد.

گفته می‌شود این گزارش شامل جزییات بی‌شماری درخصوص تلاشهای حزب‌الله شامل بازجویی از افراد گوناگون برای پی بردن به سرنوشت آراد است.

با این حال اسرائیل هم چنین انتظار دارد این گزارش توضیح دهد که چگونه حزب‌الله نتیجه گرفته که آراد مرده و چرا نمی‌تواند از آنچه برای وی رخ داده یا مکان جسد وی مدرکی ارایه دهد.

آراد خلبان اسرائیلی بود که پس از سقوط جنگنده‌اش در خاک لبنان در سال 1986 ناپدید شد.

در صورتی که این گزارش از سوی کنراد تایید شود، سومین مرحله حاصل خواهد شد: حزب‌الله گلدواسر و رگو یا اجساد آنها را تحویل می‌دهد. هم چنین حزب‌الله آخرین اجساد سربازان اسرائیلی در لبنان را نیز باز خواهد گرداند.

مقامات در اسرائیل گفتند، تبادل اسرا احتمالا در 12 ژوییه (22 تیر) و زمانی که حزب‌الله قصد دارد تا جشن پیروزی دومین سالگرد جنگ دوم لبنان را برگزار کند، انجام می‌شود.

اسرائیل در این تبادل اسرا سمیر قنطار را به همراه چهار مبارز حزب‌الله که در جنگ دوم لبنان دستگیر شدند و نیز اجساد هشت تن از مبارزان حزب‌الله را به این گروه تحویل خواهد داد.

این مرحله از تبادل اسرا در روش هانیکرا تحت سرپرستی صلیب سرخ انجام می‌گیرد. در مرحله نهایی یک ماه پس از انجام تبادل اسرا، اسرائیل تعدادی از زندانیان فلسطینی را به انتخاب خود آزاد خواهد کرد.

یک مقام دولتی گفت: این لیست شامل 50 زندانی است که از سوی شین بت، سرویس امنیت داخلی اسرائیل انتخاب شده‌اند. اعضای کابینه قرار است در خصوص این لیست در هفته‌های آتی بحث و گفت‌وگو کنند.

در نشست روز یکشنبه کابینه اسرائیل مئیر داگان، رئیس موساد گفت، حزب‌الله اطلاعات قابل توجهی درباره‌ رون آراد ارایه نکرده است. وی کاملا به این توافقنامه اعتراض کرد و گفت، این امر می‌تواند با تقویت حزب‌الله، به اسراییل آسیب رساند.

رئیس موساد گفت: سمیر قنطار یک فرصت خوب برای رون آراد است. او یک سمبل است. با این حال وی پذیرفت که نگهداری سمیر قنطار در زندان، اطلاعات جدیدی درباره‌ آراد به اسرائیل نمی‌دهد.

یووال دیسکین، رئیس شین بت نیز با مخالفت با تبادل اسرا گفت، به خانواده آراد قول داده شده که به جز در ازای اطلاعات درباره این خلبان ناپدید شده، قنطار آزاد نخواهد شد.

کد خبر 56580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز