همشهری آنلاین: ایران و اروپا در پایان مذاکرات سعید جلیلی و خاویر سولانا که با حضور نمایندگان ۵+۱ انجام شد، برای تداوم مذاکرات در دو هفته آینده توافق کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، گرچه مذاکرات امروز شنبه ۲۹ تیرماه میان سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، منتج به امتناع ایران از غنی‌سازی اورانیوم نشد، اما طرفین توافق کردند که این مذاکرات را در دو هفته آینده ادامه دهند.

این گزارش حاکی است که فرستاده ارشد آمریکا ویلیام برنز با وجود حضور در این مذاکرات، در گفتگوی مستقیم شرکت نداشته‌است.

در همین حال به گزارش ایسنا، یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات هفت کشور (۵+۱ و ایران) در ژنو به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات، گفت: بحث‌های اولیه مذاکرات در ژنو مثبت بوده است.

به گفته این دیپلمات، نمایندگان هفت کشور مذاکره کننده پس از استقرار در اطراف میز بیضی شکل که مذاکره کنندگان را در کنار یکدیگر جای داده بود، ابتدا به سخنان سولانا گوش دادند.

وی افزود: سولانا در سخنان خود به نتایج مثبت سفرش به تهران و نشانه‌های مثبتی که از تهران دریافت کرده بود، اشاره کرد و از همه نمایندگان هفت کشور مذاکره کننده به خاطر پیگیری مباحث مذاکرات تهران تشکر کرد.

دیپلمات نزدیک به مذاکرات هفت کشور ادامه داد: پس از سخنان سولانا، دکتر جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی سخنان خود را ایراد کرد و سپس هر یک از نمایندگان کشورهای شرکت کننده دیدگاه های خود را درباره روند مذاکرات مطرح کردند.

به گفته این دیپلمات، پس از این دور از مذاکرات که دو ساعت به طول انجامید، سولانا و جلیلی ناهار را در یکی دیگر از ساختمان‌های قدیمی مجلس ایالتی که در مجاورت سالن مذاکرات قرار داشت با یکدیگر صرف و بقیه هیات ایرانی نهار را با سایر اعضای هیات‌ها صرف کردند.

وی افزود: سولانا و جلیلی به هنگام صرف نهار بقیه صحبت‌های خود را درباره چگونگی ادامه مذاکرات انجام دادند. ادامه مذاکرات بستگی به نتیجه صحبت‌های سولانا و جلیلی دارد و نمایندگان هیات‌ها در انتظار اعلام سولانا می باشند.

گزارش‌های اولیه دریافتی از محل مذاکرات در ژنو حاکی است فضای عمومی دور اول مذاکرات خوب ارزیابی می‌شود.

به گفته این دیپلمات نزدیک به مذاکرات هفت کشور، نمایندگان هفت کشور در سخنان خود بر کار روی دیدگاه های مشترک طرفین تاکید داشتند و خواستار ورود جدی کشورهای دست اندرکار مذاکره به همکاری های همه جانبه شدند. سولانا در سخنان کوتاه افتتاحیه خود از نتیجه سفرش به تهران ابراز رضایت کرد.

وی افزود: دکتر جلیلی در سخنانش تاکید کرد که باید از تجارب گذشته درس بگیریم و اشتباهات را جبران کنیم. هفت کشور در کنار یکدگیر بهتر می توانند زمینه های همکاری با یکدیگر را فراهم کنند. مذاکرات سولانا و نمایندگان هفت کشور ادامه دارد و هنوز توافقی نهایی نشده است.

اکثر دییلمات‌های ناظر بر اجلاس از مفاد سخنان دکتر جلیلی استقبال کردند و فضای عمومی اجلاس را سازنده و ملهم از همکاری میان طرفین توصیف کردند.

سوئیس به عنوان میزبان این مذاکرات تلاش دارد همه‌ امکانات لازم را برای برگزاری یک اجلاس آرام و مثبت در فضایی مناسب برای طرفین فراهم کند و محل مذاکرات را در یکی از سالن‌های ساختمان تاریخی شهرداری سابق ژنو یا مجلس ایالتی کنونی این کشور انتخاب کرده است.

از روز جمعه که ویلیام برنز معاون سیاسی وزارت خارجه‌ آمریکا به عنون نماینده‌ این کشور برخلاف روال گذشته به جمع نمایندگان ۵+۱ پیوسته است، خبرنگاران اهداف آمریکا از چرخش نسبت به موضع قبلی این کشور را دنبال می‌کنند و برخی معتقدند ممکن است حضور برنز روند مثبت گذشته مذاکرات را در دور جدید تحت‌الشعاع قرار دهد و توافق با سولانا و نمایندگان شش کشور مثل گذشته راحت نباشد.

برخی از خبرنگاران غربی نیز معتقدند آمریکا نگران این است که از توافق سولانا با جلیلی که در ملاقات‌های گذشته روند خوبی را دنبال می‌کرد، عقب بماند و بین شش کشور در مقابل ایران منزوی شود. لذا در اجلاس شرکت کرده است که از سایرین عقب نماند.

میز مذاکرات در این نشست به صورت بیضی شکل هیات‌های مذاکره کننده را در خود جای می‌دهد و سولانا و نمایندگان هفت کشور مذاکره کننده در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، یکی از مسئولان تشریفات در سوئیس می‌گوید شاید ترکیب میز هم نشان از همراهی هفت کشور با یکدیگر در این دور از مذاکرات دارد و در حقیقت ایران در مقابل شش کشور دیگر نیست.

سه عضو هیات ایرانی در این مذاکرات عبارت بودند از دکتر سعید جلیلی نماینده‌ رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی باقری مدیر سیاست خارجی و بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی و مهندی صفری معاون اروپا وزارت امور خارجه.

کد خبر 58384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز