«پاک کار» عنوان طرحی اجتماعی و فرهنگی است که از سوی شهرداری مناطق با همراهی سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران اجرا شد تا در پی آن نانوایان برتر محلی با هدف مسولیت پذیری در دوران کرونایی، اکرام نیازمندان و رعایت اصول بهداشت معرفی شوند.

اتحاد شاطر ها

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: با اجرای این طرح بهداشت محور در نهمین تکه از کلان شهر تهران نیز تعدادی از صاحبان مشاغل پرخطر از نظر  شیوع کرونا ویروس (نانوایان) برگزیده شدند. نانوایانی که با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و اهمیت به کیفیت محصول عرضه شده حالا در محله خود به خوش نامی شهرت یافته اند. در این گزارش با تعدادی از همیاران سلامت و پاک‌کاران محلی و برگزیده منطقه گپ و گفتی کوتاه داشته‌ایم.

رعایت بهداشت یا سختگیری؟

۳۵ سال است نان می‌پزد و دست اهالی محل می‌دهد. «احمد داداشی» اصالتا تبریزی و ساکن محله امامزاده عبدالله (ع) که همه او را با نام «احمدشاطر» می‌شناسند
 هر روز از ساعت ۴ صبح می‌آید نانوایی و تنور را همراه همکارانش روشن می‌کند. احمد شاطر می‌گوید: «درست است اوایل از سر بیکاری و اجبار شغل نانوایی را انتخاب کردم اما بتدریج به آن علاقه‌مند شدم. روزی حلال و اینکه سر و کارمان با برکت سفره دیگران است دوست دارم. مُشتی خمیر آماده را روی پاروی خمیرگذاری پهن می‌کند و ادامه می‌دهد: «در همه سال‌هایی که کار کردم، کرونا عجیب‌ترین پدیده‌ای بود که دیدم و نانوایی‌ها هم یکی از پرخطرترین مکان‌هایی معرفی شدند که می‌توانند مرکزی برای شیوع ویروس کووید۱۹ باشند.

برای همین از همان ابتدای همه‌گیری کرونا تصمیم گرفتم، نانوایی من، محل بیماری و از رزق و روزی افتادن هم محله‌ای‌هایم نباشد. نشانه گذاری با هدف رعایت فاصله‌گذاری‌ها، استفاده از ماسک و دستکش، ضدعفونی مداوم پیشخوان و دستگاه‌ها، نگرفتن پول نقد و اهدای کیسه‌های بازیافتی از جمله اقداماتی بود که انجام دادم و اتفاقا مورد استقبال گسترده اهالی نیز واقع شد. آنقدر که بعد از بازدید کارشناسان بهداشت شهرداری و فرهنگسرای کار و تعاون به درخواست اهالی، به عنوان یکی از کاسبان حامی سلامت شهروندان انتخاب شدم. خوشحالم که همسایه‌ها و هم‌محله‌ای ها از سختگیری‌های من سوءبرداشت نکردند و در این دوره سخت همراه هستند. به امید خدا شکست کرونای منحوس نزدیک است.» 

  • ماسک رایگان به مشتری می‌دهم

یکی دیگر از منتخبان طرح «پاک کار» منطقه «علی عبدی» ۴۷ ساله، نانوای محله شهید دستغیب است. نانوایی پیشه پدری‌اش که بیش از ۱۰ سال است آن را به ارث برده است.  
عبدی در این ارتباط می‌گوید: «ماسک و کلاه دیگر جزوی از لباس کار ما شده که هر چند ساعت یکبار تعویض‌شان می‌کنیم. به مشتری‌ها نیز توصیه می‌کنم با کارت‌های عابر بانک هزینه نان را پرداخت کنند. اگر کسی هم کارت عابر همراهش نباشد با انبر دسته بلند و مخصوصی که درست کرده‌ایم، پولش را تحویل می‌گیریم و داخل جعبه می‌گذاریم تا آلودگی اسکناس پخش نشود.» 
نانوای برگزیده محله شهید دستغیب، بربری‌های داغ را یکی پس از دیگری از تنور بیرون می‌کشد و می‌افزاید: «نان، قوت غالب مردم است. اگر آلوده باشد دین بزرگی بر گردن من خواهد بود که فکر نمی‌کنم با چیزی قابل جبران باشد. پس بهتر است با پیشگیری از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری کنیم. ماسک برای فروش هم اینجا گذاشته‌ام. تا جایی هم که فراهم باشد به افراد نیازمند، ماسک رایگان اهدا می‌کنم. البته خیلی دوست داشتم شرایط مالی‌ام مهیا بود تا با نصب یک روشویی مقابل نانوایی، مشتری ‌ها را به شستن دستها قبل از تهیه نان ترغیب می‌کردم اما تاکنون مقدور نشده است و با همان الکل ضدعفونی پذیرای آنها هستم.  خلاصه سلامتی مردم برایم در اولویت است.»

  • نان و جان، باهم اهمیت دارند

«بهرام اسدی» جوان‌ترین نانوای منتخب طرح «پاک کار» است که از ۱۳ سالگی در نانوایی پدرش در محله مهرآباد جنوبی مشغول کار است.
 او با اشاره به در الویت بودن سلامتی مردم می‌گوید: «سعی ما این است تمام پروتکل‌های بهداشتی را بدون کم و کاست اجرا کنیم تا خدایی ناکرده مسبب گرفتاری هم‌محله‌ای ها نشویم. هر ۱۰ دقیقه یکبار یکی از کارگران، کل نانوایی را ضدعفونی می‌کند چرا که مشتری نانوایی ما زیاد است و به طبع رفت‌وآمدهایی که می‌شود، احتمال خطر شیوع بیماری کرونا نیز افزایش می‌یابد. بنابراین ماسک، دستکش، کلاه و لباس های تمیز دیگر عادت‌مان شده است.  

فقط کاش این عادت، بعد از کرونا هم به قوت خودش باقی بماند.» 
اسدی همچنین از مشارکت اهالی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح‌های حمایتی و خیرخواهانه کوچک محلی می‌گوید: «بر دیوار مهربانی نانوایی ما بعد از شیوع کرونا ویروس علاوه بر قبض‌های نان رایگان، قبض‌های ماسک رایگان هم نصب می‌شود. افرادی می‌آیند و علاوه بر نان، هزینه‌های تامین ماسک هم اهدا می‌کنند چرا که هم نان هم جان اهمیت دارد. میانگین هر روز بیش از ۱۰ پک ماسک‌های سه‌تایی به افرادی که به هر دلیل بدون پوشش ماسک به نانوایی مراجعه می‌کنند، اهدا می‌شود. معلوم است که هر کسی این مشارکت‌های هر چند کوچک را می‌بیند، سر ذوق می‌آید تا با همه توان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کند.»

  • رعایت بهداشت وظیفه انسانی من است

نانوای برتر محله استاد معین «عبدالعلی حسنی» است. ۵۲ سال دارد و اصالتاً کرد است.  
حسنی می‌گوید: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک مسئولیت اجتماعی است که هر کاسبی در هر موقعیت اقتصادی باید آن را رعایت کند. چرا که سلامت و ایمنی جمعی مانند زنجیره‌ای از حلقه‌هاست که هر یک به دیگری متصل است و سلامت یکی در گرو سلامت دیگر حلقه‌هاست. این طرز فکر اگر عمومی شود بعید می‌دانم خطری جدی جامعه یا محله را تهدید کند.» حسنی سال گذشته نیز به عنوان کاسب نمونه محله استاد معین به سبب حسن اخلاق و فعالیت در امور جهادی و خداپسندانه معرفی شد.
 او ادامه می‌دهد: «درست است ضدعفونی روزی چند مرتبه نانوایی، ماسک و دستکش برای من هزینه‌ای مازاد دارد و چندان با دخل و خرج محدود یک نانوا هماهنگ نیست اما وظیفه اجتماعی و انسانی حکم می‌کند در شرایط فعلی، بهداشت را در بالاترین سطح ممکن رعایت کنیم. حتما انرژی و برکت این این اقدام مثبت به زندگی‌مان برمی‌گردد. من بارها بازخورد کارهایی که به نفع جمع انجام داده‌ام را دیده‌ام. البته گاهی برخی از مشتری‌ها به خاطر تذکرهای فراوانی که برای رعایت بهداشت می‌دهم از دستم ناراحت می‌شوند اما به نظرم ارزشش را دارد. حتما به مرور زمان آنها نیز متوجه مصلحت این تذکرها و اصرارها می‌شوند. با این اوصاف الکل، ماسک، دستکش و استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای بسته‌بندی و حمل نان در نانوایی من اجباری است.»


 

کد خبر 579147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha