نانوایی‌ها موظفند تا سطوح مختلف را به‌طور مستمر ضد عفونی کنند و در هر نیم‌ساعت یک بار دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

بهداشت

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی: «سیدرضا غلامی»، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها به‌عنوان خط قرمز نظارت‌های این اداره نام می‌برد و در این باره می‌گوید: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای افرادی که نان را به شهروندان تحویل می‌دهند، اجباری است، اما داشتن دستکش برای هیچ‌کدام از کارگران ضروری نیست، مگر فردی که نان می‌دهد. همچنین باید فرد برای تحویل دادن نان، از «انبرک» استفاده کند که در صورت نداشتن این ابزار، دست کردن دستکش واجب است. رعایت بهداشت فردی و شستنِ مستمر دست‌ها در قطع زنجیره شیوع کرونا مؤثر است، اما استفاده از دستکش در بازه‌های زمانی طولانی ممکن است به شیوع بیشتر کرونا کمک کند. اگر نانوا در حین کار، به غیر از نان به چیز دیگری دست بزند، باید دستکش خود را عوض کند. از سوی دیگر، محیط و تجهیزات داخل مغازه نانوایی در ابتدا و پیش از آغاز کار و پایان هر پخت، باید گندزدایی و تجهیزاتش شسته شود. همچنین، اگر شهروندان رعایت کنند و پس از خروج نان از تنور، آن را مستقیم در کیف یا سفره‌ تمیز و ضدعفونی شده قرار دهند، احتمال آلودگی به کرونا به صفر می‌رسد.»

  • نان را حرارت دهید

 غلامی به شهروندان توصیه می‌کند پیش از مصرف نان، محصول را در مقابل حرارت قرار دهند. او در ادامه به زمان بازرسی و نظارت از نانوایی‌ها درباره رعایت کردن نکات بهداشتی در مدت شیوع این ویروس اشاره می‌کند و می‌گوید: «بازرسان بهداشت محیط در سراسر کشور به‌طور مستمر و دقیق به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند. با توجه به انتشار «کووید ۱۹» و محدودیت منابعی به‌ویژه در کلانشهرهای بزرگ از جمله تهران، این بازرسی‌ها، حداکثر در ماه، ۲ بار تکرار می‌شود. ولی از طریق اتحادیه، اصناف و بازرسی تعزیرات این سرکشی‌ها به‌صورت مداوم انجام می‌شود. نانوایی‌ها چون بخش خصوصی هستند و درآمدزایی دارند، موظفند خودشان مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده تأمین و تهیه کنند. وزارت بهداشت در این باره مسئولیتی ندارد، اما اتحادیه می‌تواند این مواد را ارزان‌تر در اختیار نانوایی‌ها قرار دهد.»

کد خبر 542889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha