چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

خطر شیوع کرونا در نانوایی‌ها به عنوان یکی از مراکز اصلی مراجعه روزانه مردم همچنان زیاد است و رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری در این اماکن بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بیش از پیش مورد توجه جامعه قرار گرفته است، در این میان برخی مشاغل از جمله نانوایی‌ها که باید در سخت‌ترین شرایط هم به کار خود ادامه دهند تا مردم با خیالی آسوده، نان مورد نیازشان را تهیه کنند باید بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

بسیاری از افراد متخصص و کارشناس نانوایی‌ها را به دلیل استفاده از پول نقد، بی‌توجهی به استفاده از اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش، حضور متراکم مردم کنار هم در صف‌ها و میزهای پیشخوان نانوایی‌ها را یکی از راه‌های انتقال و جهش سریع ویروس کرونا عنوان کرده‌اند.

مشاهدات خبرنگار ما در سطح شهر بیرجند نشان می‌دهد مانند بسیاری موضوعات دیگر وضعیت رعایت مسائل بهداشتی در شمال و جنوب شهر متفاوت است.

برخی نانوایی‌ها به طور کامل مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند اما در این میان برخی نانوایی‌ها نه تنها هنوز به دلیل نداشتن دستگاه کارتخوان از مشتریان پول نقد دریافت می‌کنند که موارد کوچک بهداشتی اعم از استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف را رعایت نکرده و مانند روزهای عادی و گذشته اقدام به پخت نان و تحویل آن به مشتریان می‌کنند.

پرویز با سابقه ۲۰ ساله در شغل نانوایی با بیان این‌که از زمان انتشار ویروس کرونا دریافت پول نقد در نانوایی کمتر شده است گفت: یک نفر را با دستکش یکبار مصرف، ماسک و موادضدعفونی در کنار دستگاه کارتخوان قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: همچنین این نیروی ما، برای افراد مسن که شیوه استفاده از دستگاه‌ها کارتخوان را یاد ندارند کارت کشیده و پس از ضدعفونی کارت‌های بانکی آن را تحویل فرد می‌دهد.

یکی از متصدیان نانوایی که به نظر تمام مسائل بهداشتی را رعایت کرده بود گفت: تا حد امکان نکات بهداشتی را رعایت می‌کنم و به شهروندان نیز توصیه می‌کنم هنگام خرید نان سفره به همراه داشته باشند.

مهدی محمدی ادامه داد: دستگاه کارت‌خوان بیرون از نانوایی قرار دارد و از گرفتن پول از شهروندان نیز معذور هستیم، برخی شهروندان اصرار دارند پول نقد بدهند و کارت به همراه ندارند که می‌گوییم فردا با کارت مراجعه کنند و قیمت امروز را هم حساب کنند.

وی با بیان این‌که بیشترین مشکل را با سالمندان و نوجوانان داریم تصریح کرد: برخی سالمندان سواد ندارند از کارت استفاده کنند که برای این منظور نیز ماده ضدعفونی‌کننده در دسترس قرار می‌دهیم تا شهروندان دیگر برایشان کارت بکشند، همچنین خانواده‌ها برای تهیه نان نوجوانان را با در دست داشتن پول به اینجا می‌فرستند که هر روز تذکر می‌دهیم.

اقلام بهداشتی نداریم

یکی از متصدیان نانوایی‌ شهر بیرجند نیز دلیل استفاده نکردن از ماسک و دستکش یکبار مصرف را نداشتن این اقلام دانست و گفت: تاکنون اقلام بهداشتی در اختیار نانوایان قرار نگرفته و برخی با هزینه خودشان لوازم بهداشتی را برای کارگران تامین کرده‌اند.

علی اکبر عبداللهی افزود: ما مانند شهروندان نگران سلامت خود و خانواده هستیم اما در این شهر ماسک یافت نمی‌شود آنوقت از نانوا چه انتظاری دارید.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی تنها با دستورالعمل کاغذی و مجازی نمی‌توان به مقابله با ویروس کرونا رفت بلکه باید مسئولان قشرهای مختلف را درک کرده و حداقل نسبت به تهیه و تامین اقلام بهداشتی اقدام کنند.

علی بذرافشان یکی دیگر از متصدیان نانوایی هم گفت: به کارگران توصیه کرده‌ایم موقع خمیرگیری، چونه‌گیری و فرش نان مسائل بهداشتی را رعایت کنند و اقلام بهداشتی به همراه داشته باشند.

این نانوای بیرجندی افزود: به نظر می‌رسد با شیوع کرونا با مراجعه کمتر شهروندان نیز مواجه شده‌ایم لذا، با رعایت اصول بهداشتی نان بسته‌بندی و عرضه می‌شود.

لزوم حمل استاندارد نان تا منزل

وی بر لزوم حمل استاندارد نان تا منزل و گرم کردن آن قبل از مصرف تاکید کرد و یادآور شد: مشاهده می‌کنیم برخی افراد نه تنها سفره به همراه ندارند که بعد از خرید نان، آن را روی صندلی ماشین می‌گذارند و این خود به نوعی آغاز انتقال بیماری کرونا از سطح خودرو به نان است.

یکی از شهروندان بیرجند هنگام خرید نان گفت: روزانه برای تهیه نان به نانوایی‌های مختلف سطح شهر مراجعه می‌کنم اما کمتر واحدی نسبت به رعایت نکات بهداشتی مقابله با کرونا اقدام می‌کند.

رضا صبوحی افزود: وقتی به نانوا می‌گویم دستکش، ماسک و کلاه چرا استفاده نمی‌کنی در جوابم می‌گویند از کجا بیاوریم، واقعا این مساله مهم مورد بی‌توجهی مسئولان قرار دارد.

وی بیان کرد: من هنگام خرید نان، ابتدا آن را در کیسه پلاستیکی گذاشته و به محض ورود به منزل نان را به سفره نخی منتقل کرده و فریز می‌کنم به نظر می‌رسد باید این مسائل را رعایت کنیم.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: برخی از نانوایی‌ها بدون لباس بهداشتی، دستکش، مواد شوینده و بهداشتی اقدام به طبخ و عرضه نان می‌کنند و یک نفر مسئول پخت، دریافت پول و تحویل نان است.

زینب کوشکی اظهار داشت: نانوایی محله ما نه تنها مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کند که حتی دوستان و آشنایان خود را بدون رعایت مسایل بهداشتی به بخش طبخ و خمیرگیری نانوایی راه می‌دهد.

وی اضافه کرد: این نانوا کارگر مشخصی ندارد و هر شیفتی یک نفر را به صورت روزمزدی به کار می‌گیرد، برخی اوقات نیز اعضای خانواده وی برای چونه‌گیری و فروش نان کار می‌کنند.

این شهروند بیرجندی گفت: بارها موضوع را با بهداشت منطقه در میان گذاشته‌ایم اما وضعیت تغییری نکرده و ۲ سال است که با این مشکل مواجه‌ایم، اکنون که کرونا شیوع پیدا کرده خرید نان را از محلات دیگر انجام می‌دهیم.

نانواها خواستار تامین اقلام بهداشتی

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی در این خصوص گفت: اغلب نانوایی‌های استان نسبت به ضدعفونی و شست و شو محیط کار خود اقدام می‌کنند اما خواستار تامین اقلام بهداشتی به‌ویژه دستکش و ماسک هستند.

اکبر مرادی افزود: متصدیان نانوایی دغدغه بهداشت و سلامت مردم را دارند اما در حال حاضر ما نمی‌توانیم اقلام بهداشتی را در اختیار آنها قرار دهیم و به اندازه کافی هم نیست که خودشان تهیه کنند.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها باید از جانب نانواها و مردم رعایت شود.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی اظهار داشت: همه متصدیان نانوایی استان تلاش می‌کنند تا حد امکان بهداشت را رعایت کنند اما با توجه به بالا بودن هزینه‌ها و از طرفی پایین بودن نرخ نان، برخی حتی دستگاه کارتخوان ندارند و باید پول نقدی از مردم دریافت کنند.

وی گفت: مهر امسال قیمت آرد مصرفی نانواها افزایش یافت که در پی آن قرار شد در تمامی استان‌ها نرخ نان را بر این اساس تعیین کنند اما در خراسان جنوبی به دلایل مختلف قیمت را ثابت نگه داشته‌اند در حالی که هزینه‌های نانوا زیاد است.

مرادی افزود: در حال حاضر ۷۵۰ نانوایی در استان فعال است که از این تعداد ۲۵۵ مورد در مرکز استان قرار دارد.

مدیر سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه، سالم بودن نان و رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها باید از جانب نانواها و مردم حتما رعایت شود.

مهدی پاک نیت افزود: رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا در مشاغلی همچون نانوایی که با تغذیه مردم به شکل مستقیم ارتباط دارد بسیار ضروری است.

استفاده از ماسک برای کارکنان نانوایی ضروری است

وی اظهار داشت: استفاده از ماسک برای کارکنان نانوایی ضروری است، همچنین تجهیزات نانوایی و سطوحی که نان روی آن قرار می‌گیرد باید روزانه و قبل از شروع کار ضدعفونی و گندزدایی شود و کارکنان نانوایی باید هر روز حمام و حداقل یکبار در روز لباس خود را تعویض کنند.

مدیر سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: هرچند صف‌بندی در نانوایی‌ها به حداقل رسیده است اما مردم بایستی ضمن رعایت نکات بهداشتی فاصله بین یکدیگر را حفظ کنند.

وی با تاکید بر این‌که مشتریان نباید به وسایل نانوایی دست بزنند یا به داخل محیط کار بروند یادآور شد: به خریداران نان توصیه می‌کنیم نان را روی پیشخوان نانوایی قرار ندهند.

پاک نیت گفت: قبل از مصرف هرگونه نان (گرم یا سرد) بهتر است آن را روی شعله یا داخل ماکریوفر و تا دمای ۷۵ درجه سانتیگراد مجددا گرم کنیم.

وی افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی در هر نانوایی یک نفر تنها برای دریافت وجه باید بکار گرفته شود و این فرد نباید به هیچ وجه با تهیه و توزیع نان در ارتباط باشد.

نظارت‌ بر نانوایی‌ها تشدید می‌شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم با بیان این‌که نظارت‌ بر نانوایی‌ها تشدید می‌شود گفت: نانوایی‌های استان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا موظف به اجرای توصیه‌های بهداشتی هستند.

محمدحسین اشرفی افزود: نانوایی‌ها بایستی تا حد ممکن از دریافت وجه نقد برای پیشگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا پرهیز کنند و با مشتریان تماس دستی نداشته باشند.

وی بیان کرد: تاکنون هیچ ‌یک از نانوایی‌های استان به دلیل تخلف پلمب نشده است اما به صورت موردی نکات بهداشتی به نانوایی‌ها تذکر داده شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی، کم فروشی یا سایر مراتب را به سامانه ۱۳۵ در میان بگذارند یا به سامانه ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ پیامک بدهند تا در اسرع وقت موضع بررسی و با متخلفان برخورد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شب گذشته اعلام کرد: تعداد کل مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی به ۵۱ نفر رسید و با افزایش تعداد مبتلایان، احتمال انتقال درون استانی افزایش یافته است.

محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: ۲۲ بیمار کرونایی تاکنون بهبود یافته و ترخیص شده‌اند که دوران نقاهت خود را می‌گذرانند و ۲۵ نفر هم در بیمارستان بستری هستند و دوره درمان خود را طی می‌کنند.

وی افزود: تعداد فوتی‌ها تاکنون ۴ نفر است که سه نفر مربوط به بیرجند و یک مورد در طبس است.

کد خبر 491777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha