با جرئت می‌توانیم بگوییم او جوان‌ترین کارآفرین تکه دوم پایتخت است که با گذشت یک سال از راه‌اندازی کارگاهش توانسته مسیر رو به موفقیت را طی کند.

رمز موفقيت ؛تلفيق دانش و تجربه

همشهری آنلاین_راحله‌عبدالحسینی:  به همین دلیل در هفته جهانی کارآفرینی شایسته تجلیل از سوی شهردار تهران شده‌است. «ساناز حسین‌پور» همیشه رؤیای راه‌اندازی کسب و کار خود را در سر داشت و به یک تولیدی فکر می‌کرد. او که با گام‌های کوچک مسیر تحقق رؤیاهایش را آغاز کرده با قدرت و توان پیش می‌رود و از تجربه دیگران و دانش روز بهره‌می‌گیرد. او چراغ کارگاه تولیدی کالای خواب را با دستان توانمند زنان سرپرست خانوار هم‌محله‌ای روشن نگه‌داشته‌است. حسین‌پور که حمایت‌های نهادها را برای ادامه راه ضروری می‌داند، آرزو دارد روزهای نه چندان دور، کارخانه‌ تولیدی راه‌ بیندازد و افراد بیشتری را با خود همراه کند.  

صدای چرخ خیاطی و دستگاه برش لحظه‌ای قطع نمی‌شود. از ساعت ۹ که چراغ کارگاه در خیابان حسینمردی محله طرشت روشن می‌شود تا ساعت ۱۷ وضع به همین منوال است. ۶ نفری مشغول به کارند. اینجا کارگاه تولیدی کالای خواب است که ایده‌اش به سال گذشته و همت ساناز حسین‌پور برمی‌گردد.

جوان‌ترین کارآفرین هم‌محله‌ای ما متولد سال ۱۳۷۰ است. او می‌گوید: «شرایط زندگی برای من طوری بود که درست از فردای روزی که دیپلم گرفتم، سرکار رفتم و در یک شرکت تجهیزات پتروشیمی مشغول کار شدم. ۶ سالی طول کشید و کار در زمینه حسابداری و امور اداری را آنجا تجربه کردم. اما همیشه رؤیای راه‌اندازی کار و کسبی برای خودم را در سر داشتم و نمی‌توانستم به کار کارمندی رضایت بدهم. همیشه دوست دارم کارگاه تولیدی داشته‌باشم که نه فقط خودم مشغول کار باشم، بلکه به این واسطه افراد دیگری هم بتوانند چرخ زندگی‌شان را بچرخانند و درآمدی داشته‌باشند.»

  •  تلفیق تجربه و دانش روز 

حسین‌پور با همفکری مادرش سراغ تحقق رؤیای همیشگی می‌رود و برای کارآفرینی یا همان راه‌انداختن تولیدی خود، پاشنه کفشش راور می‌کشد و رؤیای خود را از فضای ذهنش می‌گیرد و به میدان عمل می‌آورد. می‌گوید: «مادرم مدتی تهیه غذا داشت که خودش به نوعی کارآفرینی به حساب می‌آید. اما با موفقیت پیش نرفت و در عوض تجربه‌های خوبی برای ما به جا گذاشت. آن تجربه‌ها و الگو گرفتن از روحیه ریسک‌پذیر و مسئولیت‌پذیر مادرم، مرا در ادامه راهم مصمم‌تر می‌کرد.»

آبان سال گذشته طرح تولیدی کالای خواب را نوشت و با همکاری اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۲، نیمه آذر ماه کار را از اتاقی ۱۲ مترمربعی در سرای محله سپهر شروع کرد: «من و مادرم در آن اتاق چند ماه کار کردیم. با اینکه مدتی بعد به شیوع ویروس کرونا برخوردیم ولی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سرکار می‌رفتیم و کار را ادامه دادیم.»

از شهریور ماه کارگاه تولیدی به ساختمان کوثر در محله طرشت منتقل شده است و ۶ نفر مشغول به کار شده‌اند. حسین‌پور می‌گوید: «کارآفرین تنهاست و اگر حمایتی نداشته‌باشد نمی‌تواندکاری از پیش ببرد. هرچند که دستش را به زانوی خود گرفته و ایستاده است.» او نخستین چرخ خیاطی کارگاه را با وام خریده و حالا ۲ چرخ راسته‌دوز صنعتی به آن اضافه شده‌است.

اتو بخار و میز برش هم از دیگر تجهیزات این کارگاه است: «در فکر اضافه کردن دوخت تشک هم هستم. اما باید اول بازار فروش را پیدا کنیم و بعد تنوع کار را بالا ببریم.» تولیدات این کارگاه به مراکز تجاری مختلفی از جمله پاساژ عرض آجودانیه، بام‌لند و بازار ستارخان می‌رود. برخی از بانوان سرپرست خانوار هم فروش آنلاین محصولات در فضای مجازی را برعهده دارند.  

  •  اشتغال به کار  با کمترین سرمایه 

اینکه چرا بین این همه کسب و کار، تولیدی کالای خواب را انتخاب می‌کند پرسشی است که حسین‌پور این‌طور به آن پاسخ می‌دهد: «اگر یک خیاط بخواهد مزون خود را داشته باشد حداقل باید ۴ سال کار کند و زیر و بم خیاطی را یاد بگیرد و در تمام این سال‌ها برای آموزش باید هزینه کند که برای بسیاری از بانوان این سرمایه‌گذاری امکان ندارد.

اما یک خیاط که فقط راسته‌دوزی را مسلط باشد می‌تواند در یک کارگاه تولیدی کالای خواب مشغول به کار شود. اولویت من برای کارگاه تولیدی این بود که افرادی مشغول به کار باشند که با کمترین سرمایه بتوانند مهارتی را یاد بگیرند و مشغول کار شوند. به همین دلیل سراغ کالای خواب رفتم.» این کارگاه تولیدی کالای خواب با دوخت کوسن کار خود را شروع کرد. بعد از آن دوخت بالش، روبالشی، لحاف و کاور لحاف هم اضافه شد.  

  •  خلاق باشیم 

«رمز موفقیت و ادامه کار، خلاقیت است.» این را حسین‌پور می‌گوید و ادامه می‌دهد: «راه‌اندازی هر کسب وکاری سختی‌های خود را دارد. زمانی یک کارآفرین می‌تواند در ادامه راهش موفق باشد که علاوه بر تجربه‌هایی که از بزرگ‌ترهای کارش کسب می‌کند، خلاقیت را هم چاشنی کار کند. بدون خلاقیت، کار رشد نمی‌کند و اگر تعطیل نشود، در همان حد می‌ماند.

در این کارگاه کار با عشق و انگیزه پیش می‌رود. خودمان را اعضای یک خانواده می‌دانیم که باید با همکاری یکدیگر کارمان را توسعه دهیم.» او علاوه بر خلاقیت چند نکته دیگر را هم مختصر و مفید برمی‌شمرد تا برای افرادی که می‌خواهند آستین همت بالا بزنند و کسب و کار خود را راه‌بیندازند راهگشا باشد: «کارآفرین باید دانش خود را از مواد اولیه و تأمین آن کامل کند و بعد برای راه‌اندازی کسب و کارش تصمیم بگیرد. مهارت تولید هم نکته مهمی است؛ اینکه افرادی که با هم در تولیدی کار می‌کنند باید از چه مهارت و تخصصی بهره‌مند باشند.

بازاریابی و فروش هم به اندازه موارد قبل مهم است که کارآفرین باید اطلاعات لازم در این زمینه را قبل از راه‌اندازی کسب و کارش به‌دست آورده باشد. کتاب‌های حوزه کارآفرینی هم خیلی می‌تواند در انتخاب مسیر و چالش‌های پیش‌رو به ما کمک کند.» حسین‌پور امیدوار است کارگاهش را به کارخانه بزرگی تبدیل کند که تعداد بیشتری از زنان سرپرست خانوار در آن مشغول به کار شوند.  

  • مهارت‌آموزی و اشتغالزایی

حتماً اسم مراکز کارآفرینی کوثر به گوشتان خورده‌است؛ همانجایی که بانوان سرپرست خانوار می‌توانند مهارت‌های مختلف را بیاموزند؛ مهارتی که در نهایت به اشتغالزایی و خودکفایی آنان ختم می‌شود. ۵۴ مرکز کوثر در مناطق ۲۲ گانه پایتخت فعال است. بانوان سرپرست خانوار که توسط اداره امور بانوان به این مراکز معرفی می‌شوند حتی در دوره مهارت‌آموزی هم حقوق اندکی دریافت می‌کنند و بعد از پایان مهارت‌آموزی، بیمه می‌شوند.

بانوانی که در مراکز کوثر به‌عنوان کارآموز مشغول کار می‌شوند باید سرپرست خانواده باشند یا برای اداره امور بانوان مشخص شود که به دلیل شیوع کرونا نیاز به درآمدزایی دارند. این بانوان با مراجعه به اداره امور بانوان منطقه ۲ نیاز به کار را اعلام می‌کنند و براساس تجربه و مهارت‌هایشان یا با توجه به علاقه‌مندی‌هایشان به یکی از کارگاه‌های کارآفرینی کوثر معرفی می‌شوند. کارگاه‌ها موظف هستند دوره آموزشی کوتاهی برای این افراد برگزار کنند و بعد هم از کمک آنها در کارگاه‌های کارآفرینی بهره‌بگیرند.

زنان سرپرست خانواری که توسط اداره امور بانوان به کارگاه‌های کارآفرینی معرفی می‌شوند در صورت تمایل به همکاری از قرارداد کاری، درآمد مشخص و بیمه برخوردار می‌شوند. مراکز کوثر در شهر تهران با رویکرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با هدف آموزش و ایجاد توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و اقشار آسیب‌پذیر به‌صورت مشارکتی توسط بخش‌های عمومی و خصوصی اداره می‌شود. شهرداری به‌عنوان بخش عمومی با حداقل قیمت و شرایط مناسب فضا را در اختیار کارآفرینان می‌گذارد و بخش خصوصی نیز با فراهم کردن تجهیزات و انتقال تجربیات خود باعث ایجاد شغل برای بانوان سرپرست خانوار می‌شود.

کد خبر 567716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha