پدر لیلی کارمند بانک بود و در کنار آن مغازه کوچک لوازم یدکی خودرو داشت.

کارگاه

همشهری آنلاین_مریم قاسمی: همان دوران بود که لیلی هم به کسب و کار علاقه‌مند شد. با اینکه دختر کم سنی بود، ساعت‌ها کنار پدر می‌ماند و به او در انجام کارها کمک می‌کرد. وقتی بزرگ‌تر شد، خودش کرکره مغازه را بالا می‌برد و بعد از مدرسه، بیشتر وقتش را در مغازه فروش لوازم یدکی خودرو می‌گذراند. «لیلی عابدی» بانوی هم‌محله‌ای و چهره موفق عرصه کارآفرینی منطقه ۱۸ اکنون ۴۹ سال دارد و توانسته کارگاهی برای تولید محصولات لبنی راه‌اندازی کند که در آن، جمعی از بانوان سرپرست خانوار منطقه فعالیت می‌کنند. او در طول ۵ سال گذشته، مهارت و تخصص خود را به بسیاری از بانوان جویای کار یاد داده تا بتوانند روی پای خود بایستند.  
کارگاه تولید محصولات لبنی این بانوی کارآفرین جای شناخته‌ای شده‌ای در منطقه ۱۸ است؛ چراکه «لیلی عابدی» پس از ۵ سال فعالیت به چهره شناخته شده‌ای تبدیل شده است. کارگاه او حدود ۱۱۰ مترمربع است و کارها با رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود. همه کارکنان از روپوش سفید، دستکش و ماسک استفاده می‌کنند و محیط کار هم هر روز با مواد ضدعفونی‌کننده استریل می‌شود.  
عابدی می‌گوید: «زمانی که دختران همسن من با عروسک بازی می‌کردند، من به کسب و کار علاقه زیادی داشتم.»
شاید در نگاه اول، کارکردن در این کارگاه آسان به نظر برسد، اما اگر ساعتی کنار عابدی و بانوان پرتلاش کارگاه بایستید، می‌توانید گوشه‌ای از سختی‌های کار آنها را ببینید. البته این بانوان برای راحتی کارها، با برنامه‌ریزی کار می‌کنند و به همه بخش‌ها از جمله مخزن شیر، پاتیل جوشاندن شیر، دستگاه سنتی خامه‌گیر، گرمخانه، سردخانه و انبار توجه کافی دارند.  
عابدی با مهارتی باورنکردنی دستگاه کره‌گیری را مثل یک ورزشکار حرفه‌ای تکان می‌دهد و کره را از دوغ جدا می‌کند. می‌گوید: «این روش کره‌گیری از دوغ، همان است که مادربزرگ‌ها با مشک‌هایی که با پوست گوسفند تهیه شده بود، انجام می‌دادند.» او این روش را ده‌ها بانوی ساکن منطقه ۱۸ یاد داده و جالب اینجاست که عروس خانم‌ها و دختران جوان هم به یادگیری این کار علاقه زیادی نشان می‌دهند.  

  • پذیرایی متفاوت از عزاداران

کار کردن در کنار دیگ‌ها و تجهیزات سنگین، قدرت بدنی و توان مردانه می‌خواهد، اما عابدی و بانوانی که در این کارگاه مشغول کار هستند، آنقدر عاشقانه کار می‌کنند که سختی کارها به چشم نمی‌آید. بیشتر آنها سرپرست خانوار هستند و عابدی هم مثل آنهاست. در طول این سال‌ها تلاش کرده فرزندش کم و کاستی نداشته باشد. او دختری به نام بیتا دارد که می‌خواهد با حمایت‌های مادرش به همه آرزوهایش برسد.

فارغ‌التحصیل مهندسی پزشکی است و مدرک خلبانی هم دارد و تصمیم گرفته در صنعت هوانوردی فعالیت کند.  وقتی محرم می‌شد، این بانوی کارآفرین با کمک بانوان دیگر، ایستگاه صلواتی در محله برپا و با شیر و شیرکاکائو از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کرد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، برنامه دیگری اجرا می‌کند. عابدی توضیح می‌دهد: «همراه با بانوان فعال در این کارگاه، طرح توزیع شیر رایگان، اما بسته‌بندی شده را به شیرخوارگان حسینی اجرا می‌کنیم. علاوه بر این کودکان و نوجوانانی که اسامی آنها حسین، ابوالفضل، زینب و عباس است، می‌توانند تا پایان ماه صفر از تخفیف ویژه یا رایگان برخی از محصولات لبنی بهره‌مند شوند.» 

  • وقتی کارآفرین حامی می‌شود

یکی از بانوانی که در این کارگاه تولیدی با عابدی همکاری می‌کند، «عالیه فاضلی» است. این بانوی ۴۹ ساله می‌گوید: «لیلی همیشه حامی و یاور من بوده است. از او مهارت‌های زیادی یاد گرفته‌ام؛ از درست کردن دوغ، ماست، پنیر و کره تا چگونگی ارتباط با مشتری‌ها. آشنایی با او شانس بزرگی برایم بود تا روی پای خودم بایستم.» 
این بانوی سرپرست خانوار عنوان می‌کند: «عابدی تاکنون برای تعداد زیادی از شهروندان به‌ویژه ساکنان حاشیه و نقاط دورافتاده منطقه ۱۸ شغل ایجاد کرده است. بانوان زیادی به‌صورت رایگان این حرفه را یاد گرفته و توانسته‌اند علاوه بر تأمین نیازهای زندگی خودشان، بخشی از محصولات تولیدی‌شان را بفروشند و از این طریق درآمد کسب کنند.»

  • کارگاه توسعه می‌یافت اگر... 

عابدی با گلایه از حمایت کم مسئولان از بانوان کارآفرین و تولیدکننده می‌گوید: «بانوان کارآفرین مشکل زیادی در گرفتن وام دارند تا کسب و کارشان را توسعه دهند. اگر من هم بتوانم وام مناسبی بگیرم، در این منطقه کارخانه بزرگ محصولات لبنی راه‌اندازی می‌کنم تا حداقل ۲۰۰ بانوی هم‌محله‌ای صاحب شغل شوند.» او عنوان می‌کند: «در این مدت تنها سازمانی که از ما پشتیبانی کرده، شهرداری منطقه ۱۸ بوده است. اکنون همکاری خوبی با معاونت اجتماعی و اداره بانوان داریم و حاصل این تعامل سازنده، راه‌اندازی کارگاه آموزشی رایگان برای بانوان علاقه‌مند است.» 
در این کارگاه از بانوان علاقه‌مند به یادگیری به‌عنوان کارآموز ثبت‌نام می‌شود، البته امکان حضور گروهی بانوان وجود ندارد و طبق برنامه‌ریزی، هرکدام از کارآموزان در روز مشخصی به اینجا می‌آیند. عابدی پیشنهادی هم برای مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه و مدیران مدارس دخترانه دارد و آن برپایی اردوهایی است که دانش‌آموزان در کارگاه‌های تولیدی حاضر و با کسب و کار و کارآفرینان موفق آشنا شوند.  
 

کد خبر 543584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha