همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه تصریح کرد: برخورد هیئتی که به همراه سولانا به تهران آمده بود برخلاف گذشته احترام‌آمیز بود که اظهاراتشان زمینه‌هایی را برای بررسی بسته پیشنهادی فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر اقتصاد و دارایی پاکستان، در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری دو کشور با اشاره به ارائه بسته 1+5 و با تاکید بر بررسی بسته با دقت و جدیت و با نگاهی سازنده، تصریح کرد: برخورد هیات اعزامی بر خلاف گذشته احترام‌آمیز بود که اظهارات آن‌ها زمینه‌هایی را برای بررسی بسته فراهم کرده است.

متکی برخورد طرف مقابل با بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را سازنده توصیف و خاطر نشان کرد: بعد از پایان بررسی‌هایمان، پاسخ لازم را به طرف مقابل در خصوص بسته خواهیم داد. امیدواریم در مجموعه‌ دو حرکت متقابلی که صورت گرفت با ایجاد زمینه‌های گفتگو، حرکتی به پیش تعریف و پیگیری شود.

وی در مورد زمان اعلام نتایج بررسی‌های بسته پیشنهادی 1+5 گفت: در پایان بررسی‌ها افکار عمومی و قبل از آن طرف‌های مقابل را از پاسخ‌مان آگاه خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تهدیدات رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: اسرائیل هنوز متحول پس لرزه‌های شکست سنگینش در تجاوز به لبنان است؛ واگرایی و نگرانی ناشی از شرایط خاص برآمده را پس از آن شکست هنوز در این رژیم شاهدیم.

وی ادامه داد: شکست عمده‌تر رژیم صهیونیستی عمیق‌تر شدن عدم مشروطیت این رژیم در منطقه است. لذا رژیم صهیونیستی را در شرایطی نمی‌بینیم که بخواهد وارد یک چنین ماجراجویی بشود. به گفته‌ متکی، آن‌ها می‌دانند که بازتاب و پاسخ چنان جسارتی در منطقه چه خواهد بود.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که اظهارات مقامات این رژیم در فاصله‌ زمانی مختلف اقرار به تجاوزگری همانند اقراری که در داشتن سلاح‌های هسته‌‌ای داشتند عاملی برای ثبت و ضبط خوی تجاوزکارانه و اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی آن‌هاست. وی ادامه داد: نمایندگی دائم ایران در مقر سازمان ملل متحد نسبت به ثبت این اظهارات در اسناد سازمان ملل متحد اقدام می‌کند.

متکی سپس در پاسخ به سوال دیگری در مورد بیانیه‌یاخیر گروه هشت گفت: مجموعه‌ برخورد‌مان را بر اساس رویکرد رسمی اتخاذ شده از سوی 1+5 اتخاذ کردیم و در دست پیگیری داریم. فکر می‌کنیم که مناسب است پیشنهاد دهندگان نگاه و برخوردشان را سازنده و منطبق بر شرایط جدید تعریف کنند و از اقدامات موازی سیاسی با توجه به شناختی که از ایران دارند پرهیز کنند چرا که به نفع همه می‌تواند باشد.

متکی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد افزایش حجم مبادلات دو کشور ایران و پاکستان به سقف یک میلیارد دلار و ظرفیت‌های این افزایش گفت: هم‌اکنون بخشی از تجارت بین دو کشور که بیش از 500 میلیون دلار را شامل می‌شود عملا در حال انجام است. منتهی ثبت وضبط گمرکی و رسمی ندارد.

وی افزود: دو کشور با افزایش تسهیلات ساختاری گمرک در مرزهای دو کشور و نیز ایجاد بازارچه‌های مرزی تلاش خواهند کرد که عدد عملکرد تجاری موجود به عددی رسمی تبدیل شود. وی اضافه کرد: حوزه‌های نفت و گاز و انرژی می‌تواند در همکاری‌ها مورد توجه قرار گیرد که ما با اتصال خطوط انتقال برق دو کشور چه به صورت متقابل و چه به صورت یک سویه، رقم قابل توجهی از صادرات را داشتیم.

به گفته‌ متکی، این جزو سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است که با همسایگان خود بحث خطوط انتقال انرژی را مطرح و عملی کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه تجارت نیز این زمینه‌ها وجود دارد و در حوزه‌ی همکاری‌های اقتصادی در سفر سال گذشته‌ داودی، معاون اول رئیس‌جمهور به پاکستان و برگزاری کمیسیون مشترک بر سر ایجاد یک شرکت مشترک بین دو کشور توافق شد و این شرکت تشکیل گردید. متکی سرمایه‌ این شرکت را متشکل از سرمایه‌های دو طرف اعلام کرد که در دو کشور و نیز در کشورهای ثالث پروژه‌هایی را اجرا خواهد کرد. وی ادامه داد: انجام این پروژه‌ها، افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف و سرمایه‌گذاری متقابل را در سطح مناسبی ارتقاء می‌دهد.

متکی در پایان این نشست خبری موانعی را که با سوءاستفاده برخی فرصت‌طلبان به وجود می‌آید موضوعی ندانست که در همکاری‌های صمیمانه و سازنده دو کشور ایران و پاکستان تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در این خصوص نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و دو کشور مصمم‌اند هرگونه مانعی که بر سر روابط دو کشور ایجاد شود و از جمله عناصری که در شرق کشور موجبات ناامنی را ایجاد کنند از سر راه برداریم تا همه‌ی این عناصر و حامیان آن‌ها که در منطقه مروج اقدامات تروریستی و حمایت از آن‌ها هستند و آن‌ها را ایجاد کردند بدانند که دو ملت و دولت ایران و پاکستان مسیر خودشان را با حذف عوامل فاسد در جهت توسعه‌ همکاری‌ها ادامه می‌دهند.

کد خبر 56463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز