وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، ایران چشم انداز جدیدی برای رسیدن به راه حلی مبتنی بر مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای دارد.

واحد مرکزی خبر، متکی در کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل متحد ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای تهران گفت : در حال بررسی پیشنهاد همکاری جدید پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان هستیم و پاسخ خود را به‌زودی ارائه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما همچنان به حل مسالمت‌آمیز این پرونده امیدواریم و بررسی بسته پیشنهادی اروپا در ایران نیز ناشی از این موضع مثبت است.

وی در این حال با انتقاد از برخورد متناقض کشورهای غربی با مقولات جهانی افزود: بسیاری از مشکلات کنونی جهان ناشی از درک نادرست و اتخاذ تصمیمات غیر منطقی برخی از کشورهای قدرتمند است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تروریسم را از چالش های مهم عصر حاضر دانست و افزود: رفتار دوگانه کشورهای غربی با گروه‌های تروریستی و تقسیم بندی آنان به تروریست‌های خوب و بد، به اصل مبارزه با تروریسم لطمه زده و جهان را در ریشه کن کردن تروریسم با مشکل روبه‌رو کرده است.

متکی همچنین با اشاره به تصویب بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری امریکا برای ایجاد اغتشاش در ایران و حمایت از گروه‌های تروریستی گفت: اینها بخشی از اقدامات امریکا علیه ملت ایران است و تصمیم اخیر حکومت انگلیس در حمایت از گروهک تروریستی منافقین که تحت حمایت غرب است نیز چهره واقعی انگلیس در مبارزه با تروریسم را آشکار کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره افزایش قیمت نفت هم گفت: ما از تثبیت قیمت نفت حمایت می‌کنیم و معتقدیم تنها با همکاری کشورهای تولید کننده و مصرف کننده نفت این موضوع قابل حل است.

متکی در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات لبنان نیز گفت: ما براین اعتقاد هستیم که تصمیم گیران اصلی و نهائی درباره لبنان مردم این کشور هستند و دولت های غربی باید این ادبیات غلط را فراموش کنند که می توانند سیاست های خود را به مردم منطقه و لبنان دیکته کنند.

وی تأکید کرد: رویکرد ما در لبنان منطقی، سازنده و غیر مداخله‌جویانه بوده است و معتقدیم که مردم لبنان باید برای آینده خود تصمیم بگیرند نه کشورهای غربی صاحب نفوذ در این کشور.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مبادلات فرهنگی و مردمی میان تهران - واشنگتن گفت: ما همواره از این همکاری‌ها حمایت کرده‌ایم و معتقدیم در این خصوص زمینه‌های بسیاری وجود دارد که یکی از آنها همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور است.

وی افزود: پارسال بیش از ۱۲۰ روادید برای ورود خبرنگاران امریکایی به ایران صادر شده است در حالی که دو خبرنگار ایرانی مستقر در نیویورک همچنان با مشکلات اقامتی و کاری روبه‌رو هستند که ادامه این وضع در همکاری‌های اینده ایران با رسانه‌های گروهی آمریکا تاثیر منفی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سالانه شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک) در نیویورک به‌سر می‌برد، همچنین گفت: بسیاری از مشکلات جهانی ناشی از ناکارآمد بودن مدیریت حاکم بر جامعه جهانی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

متکی با اشاره به معضلات اقتصادی جهان افزود: فقر و بی‌عدالتی در جامعه جهانی، دستیابی به اهداف توسعه پایدار را با مشکل روبرو کرده است.

وی تصریح کرد: مدیریت جهانی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد تا بتواند تصویر روشنی برای حل مشکلات جهانی ارائه کند و کشورهای فقیر و در حال توسعه بتوانند بر مبنای آن نیازهای توسعه‌ای خود را براورده کنند.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بحران مواد غذائی و افزایش قیمت نفت را ناشی از سوئ مدیریت و دخالت شرکت‌های فراملیتی و همچنین اقدامات سود جویانه کشورهای صنعتی دانست و خطاب به نمایندگان حاضر در نشست گفت: ما به عنوان اعضای جامعه بین‌الملل باید برای تحقق اهداف توسعه پایدار، نظام تجاری و اقتصادی نوینی را طرح‌ریزی کنیم که به حل واقعی مشکلات اقتصادی جهان کمک و زمینه توسعه پایدار را برای جامعه جهانی فراهم کند.

متکی توسعه همکاری کشورهای جنوب جنوب و حمایت مالی صندوق اوپک از کشورهای کمتر توسعه یافته را نمونه خوبی برای مشارکت در حل بحران مالی جهانی دانست.

وی اضافه کرد: شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک) به عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد می تواند جامعه جهانی را در رسیدن به توسعه پایدار یاری دهد.

اجلاس اکوسوک تا پایان تیر در قالب نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه خواهد داد.

کد خبر 56896

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز