همشهری آنلاین: منوچهر متکی در حاشیه اجلاس سالانه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در نیویورک، در جمع خبرنگاران و نویسندگان آمریکایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل مختلف را تشریح کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:ما تلاش کرده‌ایم رفتارمان در قبال پرونده هسته‌ای، رفتاری منطقی، قانونمند و سازنده باشد از این‌رو معتقدیم پس از بررسی بسته پیشنهادی ایران و گروه 1 + 5 امکان رسیدن به یک راه حل منطقی وجود دارد.
 
متکی که برای شرکت در اکوسوک (اجلاس سالانه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد) به نیویورک سفر کرده است، در جمع خبرنگاران و نویسندگان آمریکایی ادامه داد: در آینده نزدیک به نامه وزیران گروه 1 + 5 که همراه بسته پیشنهادی به تهران ارسال شده بود پاسخ خواهد داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران گفت: ما امریکا و رژیم صهیونیستی را در وضعی نمی‌بینیم که دست به چنین اقداماتی بزنند بلکه آن را بخشی از روند جنگ تبلیغاتی علیه ایران ارزیابی می‌کنیم.

متکی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی دچار بحران مشروعیت شده است و برای خروج از این بحران درپی چنین سوژه‌های تبلیغاتی است و آمریکا نیز در شرایطی نیست که بتواند چنین ریسک خطرناکی را بکند اما در عین حال جمهوری اسلامی ایران با همه قدرت هر گونه تجاوز و تعدی را قاطعانه پاسخ خواهد داد و در دفاع از تمامیت ارضی ایران لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این حال با بیان این که اکنون زمان آن فرا رسیده است که عقلای آمریکا بنشینند و کارنامه 30 ساله دولتمردان این کشور را در قبال ایران ارزیابی کنند، افزود : تحلیل‌های نادرست آمریکا از ایران و منطقه موجب مشکلات جدی برای منطقه و جهان شده است که مسئولیت آن برعهده آمریکاست.

متکی همچنین اتهامات امریکا علیه ایران در عراق و افغانستان را بی‌اساس دانست و گفت: آنچه در عراق و افغانستان می‌گذرد ناشی از اتخاذ سیاست‌های نادرست و عملکرد گذشته آمریکا بوده‌ است.

وزیر امور خارجه جمهوری  اسلامی ایران افزود: امریکا و گروه‌های تروریستی در عراق و افغانستان دچار دور باطل شده‌اند و هر یک از آنان برای توجیه حضور و اقدامات خود در عراق دیگری را متهم می‌کنند که نتیجه آن موجب تشدید ناامنی و آشوب در منطقه شده است.

متکی خاطرنشان  کرد: ما از یک دولت قدرتمند و همچنین ایجاد ثبات در عراق حمایت می‌کنیم و برای امنیت منطقه نیز طرح‌های جدی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره درخواست غیر رسمی آمریکا برای باز کردن دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران تصریح کرد: ما همواره از ارتباطات مردمی و دانشگاهی دو کشور حمایت کرده‌ایم و آن را گام مفیدی برای درک متقابل می‌دانیم به همین منظور قبلا موضوع پرواز مستقیم میان دو کشور را مطرح کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره انتخابات آمریکا نیز گفت: ما در 30 سال گذشته دو حزب را چندین بار تجربه کرده‌ایم و برای ما مهم نیست که کدام حزب به پیروزی می‌رسد بلکه عملکرد آنان در قبال ایران برای ما اهمیت دارد.

کد خبر 56775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز