گروه سیاسی: همزمان با 12 تیر سالگرد حمله ناو آمریکایى وینسنس به یک فروند هواپیماى مسافربرى‏ ایران بر فراز خلیج‌فارس که بر اثر آن 290سرنشین به شهادت رساند خبر «بررسی پروازهای مستقیم بین ایران و آمریکا» از سوی منوچهر متکی وزیر امورخارجه کشورمان مطرح شد.

منوچهر متکی که به‌منظور شرکت در اجلاس اکوسوک در نیویورک به سر می‌برد در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی آمریکا گفت: پروازهای مستقیم بین ایران و آمریکا و موضوع دفتر حفاظت منافع دو کشور قابل بررسی است. 

وزیر امورخارجه کشورمان درخصوص دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران گفت: ما چنین درخواستی دریافت نکرده‌ایم، اما موضوع پروازهای مستقیم بین ایران و آمریکا که سال گذشته از سوی ایران مطرح شد و دفتر حفاظت منافع دو کشور قابل بررسی است. وی افزود: ما از ارتباطات مردمی بین دو کشور در قالب دیدارهای گردشگران و همکاری‌های علمی دانشگاهی بین دانشگاه‌های دو کشور استقبال می‌کنیم. این سفرها می‌تواند تصویر واقع‌بینانه‌تری را از ایران به افکار عمومی آمریکا ارائه نماید.

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: هر کس در آمریکا روی کار بیاید ناگزیر است به خواست افکار عمومی آمریکا که طی دو سال گذشته به روشنی خود را نشان داده توجه جدی داشته باشد. تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران لفظی و ظاهری خواهد بود. در همین حال مدیر اجرایی مرکز نیکسون آمریکا در گفت‌وگو با فارس گفت: رویکرد آمریکا در قبال روابط با ایران تا اندازه‌ای بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز امسال تغییر خواهد کرد.

«پائول ساندرز» درخصوص روابط ایران و آمریکا بعد از پایان ریاست‌جمهوری بوش افزود: به‌نظر من این تغییر به احتمال زیاد در لفظ و ظاهر است تا در اساس، اساس سیاست خارجی آمریکا بر نگرانی گسترده از بابت برنامه هسته‌ای ایران، دخالت ایران در عراق و حمایت آن از حماس و حزب‌الله استوار است و این نگرانی‌ها حتی بعد از انتخابات هم باقی خواهند ماند، بنابراین مسئله اصلی یافتن بهترین راه جهت حل آنها خواهد بود و لفاظی می‌تواند متفاوت از این قضیه باشد.

مدیر اجرایی مرکز نیکسون آمریکا در پاسخ به این پرسش که جدا از مبارزه انتخاباتی در آمریکا نظر افکار‌عمومی این کشور نسبت به روابط با ایران چیست، اظهار داشت: برای اکثر آمریکای‌ها مسئله مهم سیاست خارجی، جنگ عراق و تروریسم است. در این راستا، بسیاری از آمریکایی‌ها افرادی از ایران را می‌شناسند و به مردم ایران به خاطر فرهنگ و تاریخ آنان احترام می‌گذارند.

کد خبر 56804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز