شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه ایران و رئیس دفتر سیاسی حماس طی یک نشست خبری مشترک مواضع خود در خصوص رخدادهای اخیر فلسطین و طرح مذاکره سوریه با تل‌آویو را بیان کردند.

به کزارش مهر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری که در وزارت خارجه ایران برگزار شد، با اشاره به مذاکرات خود باخالد مشعل گفت: با هدف آگاهی از آخرین تحولات فلسطین ومقاومت اسلامی آقای خالد مشعل بر اساس دعوت بنده به تهران آمدند و ما گفتگویهای نسبتا مفصلی را با هم داشتیم.

وی افزود: در شرایطی که این روزها در سرزمین های اشغالی جنایات رژیم صهیونیستی شرایط دشواری را بر مردم فلسطین تحمیل کرده است باید کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی وارد عمل شوند و از این جهت یک رسالت سنگین بر عهده دارند.

متکی گفت: شاهد بودید که اخیرا بیش از 160 نفر اززنان و مردان وکودکان بی‌گناه فلسطینی به شهادت رسیدند و این جنایات، تصویری روشن وگویا از رژیم صهیونیستی در مقابل دیدگان جهان قرار داد.

وزیر خارجه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با سابقه 60 سال جنایت خود هرگز قادر نبوده با این نوع کشتارها مقاومت مردم فلسطین را در هم بشکند گفت: هر جنایت اسرائیل موجب تقویت مقاومت مردم فلسطین می شود و ما حامیان رژیم صهیونیستی به ویژه دولت آمریکا را شریک در این جنایات می‌دانیم.

وی تصریح کرد: معتقدیم که شیوه عملکرد آمریکا علت اصلی نفرت رو به تزایدی است که در ملت‌های خاورمیانه علیه آمریکا ایجاد شده است و عامل اصلی شکست‌های آنها در منطقه نیز هست.

متکی گفت: جمهوری اسلامی از مقاومت ملت فلسطین حمایت می‌کند ، این حمایت را لازمه یک ثبات و آرامش پایدار در منطقه تلقی می‌کند و ما معتقدیم ابتدایی‌ترین حق هر ملت داشتن سرزمین است.

در ادامه این نشست خبری خالد مشعل با اظهار خرسندی از آمدن به ایران گفت: ما به رهبری و ملت ایران افتخار می کنیم و لازم است از دعوت کریمانه وزیر خارجه ایران ابراز خرسندی کنم.

رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی تاکنون 11 هزار و 600 نفر از شهروندان فلسطینی اعم ازرهبران، مبارزان، مردان وزنان را بازداشت کرده است گفت: در جریان محاصره غزه تا کنون بیش از 160 نفر کشته شده است تنها به این جرم که آنها نتوانسته‌اند برای ادامه معالجه به خارج از غزه بروند.

مشعل تصریح کرد: امروز در غزه 11 هزار نفر بیکار شده اند و ما می‌بینیم که دشمن صهیونیستی حتی سوخت را در نوار غزه قطع کرده که اوضاع معیشتی مردم را بدتر کرده‌اند آنها با این کار می‌خواهند ملت از مقاومت دست بردارند و دولت دموکراتیک حماس را ساقط کنند.

وی افزود: ملت فلسطین ملتی بزرگ است و اسرائیل نمی‌تواند کمر این ملت را بشکند. فلسطینی‌ها با  گرسنگی تسلیم نمی‌شوند و پایبند به هویت خویش هستند. رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: ملت فلسطین هیچ گاه سازشی را که محمود عباس بخواهد در مورد منافع فلسطین یا راجع به قدس انجام دهد را نمی‌پذیرند. مشعل خاطر نشان کرد: آمریکا و اسرائیل تلاش می کنند خلاف جریان آب شنا کنند و همین دلیل شکست‌های مداوم آنهاست.

رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به اینکه افکار عمومی مردم فلسطین با حماس همراهند گفت: باید محاصره غزه شکسته شود و ما با اراده خود به کمک خدا این محاصره را خواهیم شکست. مشعل با درخواست از کشورهای مسلمان برای عدم همراهی با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل گفت: گذرگاه رفح در مرز فلسطین و مصر باید گشوده شود.

وی افزود: تا زمانی که اشغال است مقاومت نیز وجود خواهد داشت و ما از موضع حمایت آمیز ایران در مورد فلسطین تشکر می‌کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پاسخ به این سئوال که آیا حماس از مذاکرات سوریه و اسرائیل در مورد جولان احساس خطر می کند یا خیر، گفت: ما طرفدار بازگشت جولان اشغالی و هر سرزمین عربی به میهن هستیم و اطمینان داریم که سوریه هیچ افراط و تفریطی را در مورد منافع فلسطین روا نمی‌دارد.

وی ادامه داد: البته نباید به اسرائیل اطمینان کرد. اسرائیل ضعیف‌تر از آن است که گامی علیه سوریه بردارد.

وزیر خارجه کشورمان نیز در پاسخ به این سئوال گفت: چندی پیش یکی از مسئولان خارجی دریکی از دیدارها می‌گفت مسئولان رژیم صهیونیستی گفته‌ند ما آماده‌یم تا جولان را به سوریه برگردانیم و می خواهیم مزارع شبعا را هم به سوریه یا لبنان بازپس بدهیم. من در پاسخ گفتم خود این اظهارات نشان می‌هد که این دو منطقه اشغالی است که رژیم صهیونیستی آنها را غصب کرده است.

متکی گفت: رژیم صهیونیستی در شرایطی نیست که بخواهد برای عقب نشینی از غزه شرط بگذارد. جولان متعلق به سوریه است و باید به آن برگردد. وزیر خارجه کشورمان گفت: رژیم صهیونیستی در شرایطی قرا ردارد که مجبور به تخلیه جولان است و انشاء الله باید تمامی سرزمین‌های اشغالی را برای فلسطینی‌ها تخلیه کند.

وی گفت: ما از سوریه برای بازپس گیری سرزمین اشغال شده جولان حمایت می کنیم.

کد خبر 52882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز