پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

همشهری امارات: خبرگزاری فرانسه در ارزیابی تازه‌ای از اوضاع خاورمیانه گزارش داده است که تلاش‌های جورج بوش برای انزوای ایران و سوریه نتیجه عکس داده و کاملا شکست خورده است

به نوشته سایت عریی الجوار این خبرگزاری از قول کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نقل کرده است که تحولات اخیر لبنان و حمایت غیر مستقیم ایران از مذاکرات بین سوریه و اسرائیل سبب شد تا تلاش‌های بوش برای انزوای تهران و دمشق نتیجه معکوس داشته باشد. این کارشناسان عنوان کرده‌اند که آنچه حزب‌الله در برابر حکومت لبنان که به غرب گرایش دارد به دست آورد و نیز حمایت از مذاکرات بین اسرائیل و سوریه دستاورد برنامه‌ای ایرانی است که در نتیجه آن تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران بدون شک با شسکت مواجه خواهد شد.

عامر عبدالحمید یکی از کارشناسان مرکز بوکینگر در این زمینه می‌گوید که سوریه، ایران و حزب‌الله براساس یک استراتژی خاص عمل می‌کنند که در نتیجه آن در ایام اخیر توانستند دستاوردهای مهمی را در زمینه مسائل سیاسی به دست آورند. این کارشناس که از مخالفان دولت سوریه است با اشاره به این که حوادث اخیر منطقه براساس یک استراتژی ایرانی صورت می‌گیرد گفت: ایرانیان اکنون در دل بازی هستند و آن را اداره می‌کنند.

در این گزارش اشاره شده است که ممکن است دولت بوش این دیدگاه را نپذیرد ولی کاندولیزا رایس ماه پیش ایران را تهدیدی بزرگ برای لبنان، فلسطین، عراق و حتی افغانستان معرفی کرد. از سوی دیگر بدون شک نفوذ ایران پس از سال 2003 و جنگ عراق و آمریکا در منطقه بیشتر شده است.

این گزارش همچنین دیدگاه‌های کارشناسان دیگری، مخالف با دیدگاه کارشناس سوری را ذکر می کند که می‌گویند: «در نهایت پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات اسرائیل و سوریه ایران به حاشیه رانده خواهد شد.» با این حال تاکید می‌کند که بیشتر کارشناسان بر این امر اتفاق نظر دارند که سیاست‌های بوش نتیجه عکس داده است.

رهبران گروه‌های لبنانی روز چهارشنبه در دوحه به توافقی رسیدند که به 18 ماه درگیری و مخالفت آنها پایان داد و  براساس این توافق میشل سلیمان به عنوان رئیس جمهور جدید لبنان انتخاب شد.

با این همه خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود به نقل از پاول سالم یکی از کارشناسان مرکز بین‌المللی صلح کارنگی آورده است که توافق اخیر را پیروزی یا شکست طرف‌های  لبنانی معرفی نمی‌کند بلکه آن را صلح جدیدی می‌داند که بدون شک نفوذ و قدرت حزب‌الله را افزایش داد.

همچنین این خبرگزاری به نقل از عامر عبدالحمید در مورد مذاکرات غیر‌مستقیم سوریه و اسرائیل می گوید: سوریه دوستی خود را با ایران حفظ خواهد کرد و اسرائیل اگر تصور می‌کند که دمشق روابط خود را با تهران، حزب‌الله یا حماس  قطع خواهد کرد خود را فریب داده است.

تل آویو قطع روابط سوریه با ایران و حزب‌الله را شرط اساسی صلح و بازپس دادن جولان به این کشور قرار داده است. عبدالحمید این پیش‌بینی را دور از ذهن دانسته و گفت: بسیار خنده آور است که فکر کنیم سوریه به خاطر جولان همپیمانان خود را کنار خواهد گذاشت. این گزارش همچنین به نقل از عامر آورده است که دولت جورج بوش بهتر است به اشتباهات خود اعتراف کند و خود را درگیر عمل جنون‌آمیزی مثل حمله نظامی علیه ایران نکند. 

www.aljewar.org

کد خبر 53437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز