اگرچه شیوع ویروس منحوس کرونا بر موضوعات مختلف سایه انداخته اما در همین وانفسا در شرقی‌ترین منطقه پایتخت، طرح‌های بزرگ و کوچکی در حال اجراست که متولی اصلی آنها شهرداری با مشارکت سرمایه‌گذاران است.

15 گام طلايي

همشهری آنلاین- پروانه‌ بهرام‌نژاد: اگرچه شیوع ویروس منحوس کرونا بر موضوعات مختلف سایه انداخته اما در همین وانفسا در شرقی‌ترین منطقه پایتخت، طرح‌های بزرگ و کوچکی در حال اجراست که متولی اصلی آنها شهرداری با مشارکت سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذارانی که به یاری شهر آمده‌ و گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند تا با حضورشان به محله‌های شهر رونق دوباره ببخشند. فعالیت این گروه در سیزدهمین تکه پایتخت هم با پیگیری‌های اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری منطقه، جانی دوباره گرفته و پروژه‌های مختلفی را در دست اجرا دارد که برخی در آستانه کلنگ‌زنی و برخی هم با اندک‌درصدی پیشرفت در حال اجراست. با «احمد میرزابیگی» رئیس اداره املاک و مستغلات شهرداری منطقه ۱۳و سرپرست اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی این منطقه این پروژه‌ها را بررسی کرده‌ایم.  

  •    مجتمع اداری و تجاری ابوریحان

 مشخصات: این پروژه به منظور ساماندهی خیابان دماوند و تأمین سرانه‌های خدماتی منطقه ۱۳ اجرا می‌شود. مجتمع اداری و تجاری ابوریحان در ۹ طبقه با پارکینگ ساخته خواهدشد.  
 مساحت: ۱۳۰۰‌مترمربع
 نشانی: نبش خیابان ابوریحان
 زمان بهره‌برداری: آغاز عملیات تا ۳ ماه آینده 

  •   بوم کلبه

 مشخصات: مجموعا ۱۵ کلبه‌ سنتی نصب می‌شود که مناسب برای حضور خانواده‌ها در سرخه‌حصار و بهره‌مندی ازگونه‌های حیات وحش و محیط‌زیست آنجا است. این پروژه تقریباً ۳۵‌درصد پیشرفت داشته است.  

 مساحت: ۱۰ هزارمترمربع 
 نشانی: دامنه بوستان جنگلی سرخه‌حصار
 زمان بهره‌برداری: آذرماه
 

  •    مرکز خرید و فروش گل و گیاه

 مشخصات: مرکز عمده عرضه گل و گیاه است که در آن انواع نیاز شهروندان تأمین خواهد شد. اجرای این طرح تا انتهای سال آن انجام می‌شود.  
 مساحت: ۱۰ هزار متر مربع
 نشانی: ضلع غربی بوستان جنگلی سرخه‌حصار، جنب بزرگراه شهید یاسینی
 زمان بهره‌برداری: اوایل سال ۱۴۰۰

  •    تالار همدم

 مشخصات: در طبقه سوم مجتمع فرهنگی و هنری کوثر است که سرمایه‌گذار در حال تغییرات و تعمیرات و ایجاد یک رستوران در آنجا است که موضوع تالار همدم (حمایت از اقشار کم‌برخوردار) را هم پوشش می‌دهد. این تالار اتاق عقد، نورپردازی، دکوراسیون و... خواهد داشت.  
 مساحت: حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت
 نشانی: مسیل منوچهری، مجتمع فرهنگی و هنری کوثر
 زمان بهره‌برداری: آذرماه

  •    مجتمع اداری و تجاری ابن‌سینا

 مشخصات: زمین از شهرداری بوده و قرار است سرمایه‌گذار ۴۵۰‌متر رستوران و ۳۰۰‌متر فضای اداری و پارکینگ مکانیزه بسازد. با تکمیل این پروژه زمین مذکور ساماندهی و معضل بساط‌گستران نیز رفع می‌شود.  
 مساحت: ۷۵۰‌مترمربع
 نشانی: تقاطع بزرگراه امام علی(ع) و خیابان پیروزی، جنب ایستگاه مترو ابن‌سینا
 زمان بهره‌برداری: درصورت انعقاد قرار داد تا پایان سال آماده اجرا می‌شود

  •    بازسازی سینما ماندانا

 مشخصات: قرار است مجموعه فعلی سینما ماندانا تخریب و از نو ساخته و به قطب و پاتوق فرهنگی تبدیل شود. این مجموعه پس از اخذ مجوزهای لازم، یکی از مراکز شاخص تهران و شامل برج تجاری، اداری و فرهنگی خواهد بود که چند طبقه اول تجاری و بقیه طبقات فرهنگی می‌شود.  
 مساحت: ۱۲ طبقه (در صورت اجازه کمیسیون ماده ۵ افزایش طبقات خواهد داشت.  
 نشانی: خیابان دماوند، خیابان سی‌متری آیت
 زمان بهره‌برداری: پس از اخذ مجوزهای لازم
   

  • پیاده‌راه خیابان ۲۱متری دهقان

 مشخصات: به دلیل وجود مراکز تجاری مختلف و میزبانی از شهروندان، این معبر مشابه خیابان سی‌تیر می‌شود و قرار است سنگفرش شود و امکان‌ تردد خودرو و تردد محلی در آن مهیا خواهدشد. در کنار آن پیست دوچرخه‌سواری نیز ایجاد خواهدشد.  
 مساحت: حدود یک کیلومتر طول
 نشانی: ابتدای خیابان ۲۱ متری دهقان تا انتها خیابان
 زمان بهره‌برداری: امسال
 

  •    مرکز خدمات خودرویی

 مشخصات: این مرکز خدمات خودرویی با امکاناتی چون کارواش، تعمیرات خودرو و... برای پیشگیری از سودجویی برخی از افراد از املاک شهرداری و ساماندهی خیابان دماوند اجرا می‌شود.  
 مساحت: ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع 
 نشانی: خیابان دماوند، سه‌راه تهرانپارس، جنب ایستگاه آتش‌نشانی
 زمان بهره‌برداری: آبان ماه

  •    پروژه اشراقی یک 

 مشخصات: یک مجموعه چند منظوره خواهد بود که با داشتن سالن‌های سینما و تئاتر بار بزرگی را به دوش خواهد کشید. قرار است دراینجا یک مرکز تجاری، اداری و فرهنگی ایجاد شود. این پروژه حدود ۳۵‌درصد پیشرفت داشته که ساخت آن به افزایش سرانه‌های منطقه ۱۳ کمک خواهد کرد.  
 مساحت: ۷۰۰‌مترمربع در ۷ طبقه
 نشانی: تقاطع خیابان سبلان و خیابان اشراقی
 زمان بهره‌برداری: ۲۴تا ۳۰ ماه بعد

  •    پیاده‌راه و مسیردوچرخه فلکه اول و دوم نیروی‌هوایی

 مشخصات: پیاده‌راه‌سازی و ایجاد پاتوق فرهنگی در محدوده فلکه‌های اول و دوم نیروی هوایی که محل ورزش و استراحت شهروندان است. در این طرح مردم پس از اتصال این دو فلکه پیاده و با دوچرخه می‌توانند مسیر را طی کنند.  
 مساحت: حدود ۵۰۰‌مترمربع 
 نشانی: خیابان پیروزی، حدفاصل فلکه‌های اول و دوم نیروی هوایی

  •    پروژه اشراقی دو

 مشخصات: شامل یک مجتمع تجاری، اداری و فرهنگی است که سالن‌های سینما و تئاتر نیز خواهد داشت. این پروژه در همسایگی پروژه اشراقی یک قرار دارد که پیشنهاد داده شده به‌صورت طاق نصرت به همدیگر متصل شود که این موضوع در دست بررسی است.  
 مساحت: ۹۰۰‌مترمربع
 نشانی: ضلع شرقی خیابان اشراقی
 زمان بهره‌برداری: ۲۴تا ۳۰ ماه

  •    رفع بن‌بست خیابان پنجم نیروی هوایی

 مشخصات: توافقاتی با مسئولان پادگان دوشان تپه انجام شده تا با خروج خیابان پنجم از حالت بن‌بست و اتصال آن به خیابان اشراقی و سپس امتداد آن به خیابان دماوند و ایجاد دسترسی به این خیابان، مشکل قدیمی اهالی برطرف شود.  
 مساحت: رینگ اطراف پادگان 
 نشانی: خیابان دماوند، خیابان پنجم نیروی هوایی
 زمان بهره‌برداری: دردست بررسی

  •    ساختمان وی آی پی(‌vip)

 مشخصات: در حوالی ایستگاه داریوش یک مجتمع اداری و تجاری ساخته می‌شود که پیش‌بینی شده در ۹ یا ۱۰ طبقه با تأمین پارکینگ‌های مورد نیاز ساخته شود. اکنون دستور نقشه این پروژه صادر شده است.  
 مساحت: ۱۵۰۰‌مترمربع
 نشانی: خیابان دماوند، ایستگاه داریوش
 زمان بهره‌برداری: دو تا سه سال 

  •    مجتمع فرهنگی شرق

 مشخصات: یک مجموعه چندمنظوره برای محل فعلی پایانه جدید شرق پیشنهاد شده است تا در قالب پروژه قطب گردشگری شرق، یک پاتوق فرهنگی، تجاری و هایپر مارکت در آنجا مستقر شود.  
 مساحت: ۳۵ هکتار
 نشانی: بزرگراه شهید یاسینی
 زمان بهره‌برداری: در دست بررسی
 

  •    نمایشگاه دائمی گل‌های زینتی و گیاهان دارویی

 مشخصات: مجموعه‌ای بی‌نظیر در تهران که در قالب مزرعه گیاهان زینتی و دارویی، دارای بخش‌هایی چون گلابگیری، گیاه‌شناسی، پرورش گیاهان دارویی، عرضه و نمایش و فروش گل‌های زینتی و دارویی با حضور متخصصان و کارشناسان ارائه آموزش‌ها خواهد بود.  
 مساحت: ۱۰ هزار متر مربع
 نشانی: ضلع جنوب بوستان جنگلی سرخه‌حصار، جنب بزرگراه شهید یاسینی
 زمان بهره‌برداری: ساخت ساختمان تا پایان سال و آماده بهره‌برداری

پروژه‌های اولویت‌دار قطب گردشگری شرق کدامند؟  

۵۶ پروژه برای قطب گردشگری شرق تهران در بوستان جنگلی سرخه‌حصار در نظر گرفته شده که برخی از آنها به‌عنوان اولویت‌بندی اول مطرح است که تعداد آنها به ۱۰ طرح زیر می‌رسد.  
۱‌ـ مجموعه سوارکاری سرخه‌حصار
۲‌ـ مجموعه تفریحی بوستان نرگس 
۳ ‌ـ پیست دوچرخه‌سواری 
۴‌ـ مجتمع پیست اسکیت
۵‌ـ مجموعه تفریحات کابلی 
۶ ‌ـ مجموعه رستوران و پذیرایی سنتی 
۷‌ـ مجموعه گردشگری سلامت 
۸ ‌ـ مجموعه تفریحی ورزشی 
۹ ‌ـ مجموعه کافه کتاب 
۱۰‌ـ مجموعه اردوگاه طبیعت 

  • شهردار منطقه ۱۳ درباره پروژه‌های مشارکتی می‌گوید/هدف، افزایش سرانه‌های محلی

چند سالی است فرصت خوبی برای جذب مشارکت شهروندان و سرمایه‌گذاران در طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف در بدنه شهرداری تهران و به تبع آن در مناطق مختلف فراهم شده‌است. پروژه‌هایی که هریک تاکنون سهم قابل توجهی در توسعه وترقی و افزایش امکانات محله هاداشته و این روند همچنان ادامه دارد. از این‌رو سراغ «مرتضی رحمان‌زاده» شهردار منطقه ۱۳ رفتیم تا برای ما از فعالیت‌های این بخش در سیزدهمین تکه پایتخت بگوید.  
 

در حال‌حاضر پروژه‌های مشارکتی منطقه۱۳ چه وضعیتی دارد؟  
ما همکاری خوبی با سرمایه‌گذاران و پروژه‌هایی را در دست اجرا داریم که هریک سهم خوبی در افزایش سرانه‌های خدماتی، رفاهی، فرهنگی، اجتماعی دارد. متأسفانه در شرق تهران مثل غرب امکانات و پروژه‌های شاخص وجود ندارد مثلاً در غرب تهران انواع مگامال‌ها و مراکز خرید خاص را داریم اما شرق تهران از این موضوع بی‌بهره‌است که ما مدنظر داریم با اجرای پروژه‌های مشارکتی جدید به این وضعیت رسیدگی کنیم. با این حال ما از بستر مشارکت‌ها برای تسریع، تسهیل و ایجاد درآمد پایدار برای بدنه شهرداری استفاده می‌کنیم. این میان عمدتاً پروژه‌های مشارکتی منطقه ۱۳ هم در۲ بخش یکی داخل قطب گردشگری شرق تهران یعنی بوستان جنگلی سرخه‌حصار و یکسری هم بیرون از این مجموعه اجرا می‌شود که تقریباً ۵۶ پروژه در جنگل سرخه‌حصار تعریف کردیم که قطب گردشگری شرق تهران را تشکیل می‌دهد و یک تعداد پروژه هم داخل محدوده منطقه داریم.  
 

  پروژه‌های قطب گردشگری چه روندی را طی می‌کند؟  
باتوجه به تعداد پروژه‌های مد نظر روند اجرای آنها متفاوت است. مثلاً برخی در مرحله بررسی و تهیه اسناد محیط‌زیستی، اقتصادی، فرهنگی و... هستند و تعدادی هم در دست اجرا. اما یکی از ویژگی‌های خاص پروژه‌های قطب گردشگری حضور یک مدیر برای هرکدام از آنها است.  

  چرا برای هر پروژه قطب گردشگری یک مدیر پروژه انتخاب شده‌است؟  
ما برای هر پروژه، یک «مدیر پروژه» معرفی و انتخاب کرده‌ایم که یک فرد مسئول و پیگیر کارها است. مدیر پروژه پیگیری کارها را انجام می‌دهد و از مشاور و کارشناس واحدهای مربوطه گرفته تا سرمایه‌گذار، واحدهای حقوقی و قراردادها و کارهای اداری را پیگیری می‌کند تا پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد.  
 

  در مجموع برای اجرای پروژه‌ها چه معیارهایی از سوی شهرداری منطقه مدنظر قرار گرفته‌است؟  
تأمین پارکینگ از ضروریات همه پروژه‌ها برای ما بوده و بدون تأمین آن پروانه ساخت صادر نمی‌شود. در مجموع نیز اجرای هریک از پروژه به ساماندهی وضعیت موجود کمک و به افزایش سرانه‌های مورد نیاز اهالی محله‌ها منجر خواهدشد.  

کد خبر 560232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha