اراضی زیادی در منطقه ۱۳ پیش از این در بخش ساخت‌وساز مسکن با محدودیت مواجه بود که حالا با توافقاتی که شهردار منطقه از آن خبر می‌دهد، وارد فاز جدیدی شده است.

دوشان تپه

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: «مجتبی شکری» که از آخرین روزهای آذرماه سال گذشته سکان هدایت مجموعه مدیریت شهری منطقه ۱۳ را بر عهده دارد، معتقد است در این مدت و با وجود شیوع ویروس کرونا تمام تلاش خود و همکارانش را به کار گرفته تا سرانه امکانات فرهنگی، هنری، ورزشی و خدماتی شهروندان این محدوده افزایش یابد. چراکه در اینجا شهروندان از کمبود سرانه رنج می‌برند.

او چند روز پیش در نشستی با حضور معاونانش پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. شکری معتقد است توافقنامه‌ای برای ۷۲ هکتار از اراضی پادگان «دوشان تپه» در منطقه ۱۳ به‌صورت اولیه انجام شده که با تحقق آن اقدام ‌ماندگاری در منطقه ۱۳ رقم می‌خورد.  

مدیریت شهری منطقه۱۳برای در اختیار گرفتن اراضی جنگ افزارسازی برای شهرداری منطقه ۱۳ و مردم این منطقه توافقات اولیه را انجام داده و در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده‌است. «مجتبی شکری» دراین‌باره می‌گوید: «هزار و۵۰۰ پلاک در محدوده پادگان دوشان تپه فریز شده بود و اجازه ساخت‌وساز به آنها داده نمی‌شد که با توافقات انجام شده این پلاک‌ها آزاد شدند و اکنون شهروندان می‌توانند خانه‌ خود را نوسازی کنند. همچنین سایت جنگ افزارسازی در تقاطع خیابان پیروزی و بزرگراه امام علی(ع) از موضوعات بسیار قدیمی‌ منطقه بود، زمینی به مساحت ۱۸ هکتار که در تفاهمنامه‌ای با ساصد مقرر شد حدود ۳۰‌درصد این زمین به آنها اختصاص پیدا کند و ۷۰‌درصد مابقی برای خدمات شهری منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

با سرعت زیادی جلسات کارگروه‌های ماده ۵ برای این موضوع تشکیل و نهایتاً این توافق در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد.» او می‌افزاید: «با این توافق ۱۳هکتار از اراضی منطقه ۱۳ که نیاز بسیاری برای تأمین سرانه‌ها در محدوده این منطقه وجود دارد، برای موارد مختلف تأمین سرانه‌ها مورد بهره‌برداری قرار  می‌گیرد. امیدواریم این توافق به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد و در شورای شهر جدید نیز این توافق سرعت بیشتری بگیرد تا این زمین‌ها برای سرانه‌های منطقه مورد استفاده قرار گیرد. توافقنامه دیگری نیز برای ۷۲ هکتار از اراضی پادگان دوشان تپه به‌صورت اولیه انجام شده و امیدواریم همین مسیری که برای جنگ افزارسازی دنبال شده برای دوشان تپه نیز تکرار شود تا به این‌ترتیب اقدا می‌ماندگار در منطقه ۱۳ رقم بخورد.»

  • استفاده شهروندان از ظرفیت امکانات ارگان‌ها

شهروندان سیزدهمین تکه پایتخت در زمینه سرانه‌های خدماتی با مشکلات بسیاری مواجه هستند. در این منطقه باشگاه‌های ورزشی زیادی در اختیار ارگان‌های مختلف و همچنین ارگان‌های نظامی‌ قرار دارد که به‌زودی تغییراتی برای بهره‌مندی شهروندان از این ظرفیت‌ها عمال می‌شود. شهردار منطقه ۱۳ تأکید می‌کند: «در توافقنامه‌ای با سپاه و ارتش تلاش کردیم از تمام ظرفیت‌های موجود برای تأمین سرانه‌های خدماتی منطقه استفاده کنیم. این توافقنامه در شرف نهایی شدن است و با توجه به اینکه منطقه ۱۳ از قدیم به دلیل شرایط جغرافیایی دوچرخه‌سواری در آن وجود داشته تلاش کردیم از ظرفیت‌ها برای این حوزه بهره‌بگیریم.

مثلاً باشگاه آفتاب انقلاب یکی از آنها است که با انعقاد تفاهمنامه بین فدراسیون دو و میدانی و شهرداری منطقه ۱۳ برای حمایت از ورزش و ورزش‌های مردمی‌ و پیرو دستور شهردار تهران و ابلاغیه سازمان‌ ورزش شهرداری تهران مبنی بر تعاملات فی مابین مجموعه‌های ورزشی و شهرداری مناطق برای توانمندسازی و بهسازی آنها و بهره‌گیری از  فضای آنها برای ارائه خدمات ورزشی به شهروندان، ضمن انعقاد تفاهمنامه، تلاش کردیم با اقدامات حمایتی، گام مؤثری به سهم خود در بهسازی و آماده‌سازی فضاهای ورزشی برداریم تا شاهد بهتر برگزار شدن ورزش‌های همگانی برای مردم باشیم. امیدوارم در سایه این تفاهمنامه و همکاری‌ها شاهد پیشرفت خوبی در ورزش و خدمت‌رسانی به شهروندان باشیم.» او می‌افزاید: «با توجه به اینکه در شرایط کرونایی توانیابان و کودکان مبتلا به اوتیسم در این مدت در خانه مانده و با مشکلات بسیاری مواجه شده بودند، در منطقه ۱۳پنجشنبه‌ها فضایی به این افراد اختصاص دادیم تا به ورزش در کنار خانواده بپردازند.»

  • مدیریت سرخه‌حصار در شرایط کرونایی

دوشان‌تپه در مسیر توسعه

با شیوع ویروس کرونا درهای بوستان سرخه‌حصار به روی خودروها بسته شد و مدیریت شهری از این فرصت برای شناسایی و رفع نواقص این بوستان بهره‌برده‌است. شهردار منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «بوستان جنگلی سرخه‌حصار به حد کافی پارکینگ نداشت و بخشی از فضاها و درختان در شرف آسیب دیدن بود که این امر نیز به واسطه حضور خودروها در بوستان تشدید  می‌شد. ۳۰۰ پارکینگ در حال ساخت داریم که با تکمیل آن ظرفیت‌های پارکینگ این بوستان به هزار و ۶۰۰ جای برای پارک خودروها می‌رسد.

از سوی دیگر در راستای بهسازی بوستان با کاشت و توسعه درختان و ساماندهی مجموعه۲۰ هزار درخت کاشته شد که ۵۰۰ درخت کهنسال با عمر بیش از ۱۵سال کاشته شده که خوشبختانه همگی موفقیت‌آمیز بوده‌است.» شکری می‌افزاید: «در این مدت۹۰ آلاچیق به بوستان اضافه و۵۰ آلاچیق تعمیر شد. ۹ هزار و ۳۰۰  تن آسفالت برای معبرسازی اینجا به کار گرفته شد و۱۰کیلومتر جدول‌گذاری انجام شد و تقریباً تمام معابر جنگل سرخه‌حصار نوسازی شد.» او ادامه می‌دهد: «در سرخه حصار هوشمندسازی مورد توجه قرار گرفته و وقتی ماشین وارد این بوستان می‌شود توسط ۴۰ دوربین کنترل می‌شود و افراد می‌توانند از طریق سامانه «تهران من» به‌صورت هوشمند پارک خودرو خود را رزرو کنند. »

بعد از دوران کرونا نیز تردد خودروها در سرخه‌حصار با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. شهردار منطقه۱۳ می‌گوید: «بی‌ تردید اعتقاد داریم نباید خودروها به‌صورت کامل وارد بوستان سرخه‌حصار شوند. لذا در محدوده‌هایی تا رسیدن به پارکینگ‌های توسعه‌یافته اجازه ورود خودرو داده می‌شود و پس از آن شهروندان می‌توانند از ماشین‌های برقی، دوچرخه و پیاده‌راه برای ادامه مسیر استفاده کنند.»

  •  ارتباط مستقیم با شهروندان

یکی از رویکردهای مدیریت شهری منطقه ۱۳ ارتباط مستقیم با شهروندان است که در این راستا علاوه بر فضاسازی برای ایجاد ارتباط جزو معدود مناطقی است که ارتباط تناتنگ و مؤثری با شورایاری‌ها و مردم داشته است. شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «این امر سبب شده بتوانیم نظرات شهروندان منطقه را بگیریم.

در همین راستا در بوستان پیروزی مکان خوبی را آماده کردیم تا به‌عنوان سکوی شهروندی هر دوشنبه و پس از انجام ملاقات مرد می‌شهروندان بتوانند چند ساعت موضوعات مختلف خود را مطرح کنند. ما هم گوش شنوای آنها هستیم. در این میان گاهی انتقادات تندی نیز مطرح شده ولی با توجه به برخورد خوبی که با آنها شده شاهد بازخوردهای بسیار خوبی هستیم.» شکری می‌افزاید: «همکاران ما در روابط‌عمومی ‌به درمنازل، مغازه‌ها و اصناف مراجعه می‌کنند و از طریق تماس آنلاین شهروندان با شهردار منطقه مشکلات و معضلات خود را مطرح می‌کردند. همه این اقدامات با هدف پاسخگویی بهتر به شهروندان منطقه ۱۳ انجام شده است.»

۷۲۰۰ تن آسفالت امسال برای لکه‌گیری معابر منطقه ۱۳ مورد استفاده قرار گرفته است.

۲۶ هزار تن آسفالت برای روکش مکانیکی معابر مصرف شده است.  

۳۰۰ پارکینگ اکنون در بوستان جنگلی سرخه‌حصار در حال ساخت است.  

۱۶۰۰ فضا پارک خودروها به ظرفیت پارکینگ بوستان سرخه‌حصار افزوده می‌شود.  

۱۳ هکتار از اراضی مجموعه جنگ افزارسازی ساصد برای تأمین سرانه‌های مردم مورد بهره‌برداری قرار خواهدگرفت.

۷۲ هکتار از اراضی پادگان دوشان تپه طبق توافق انجام شده در آینده به سرانه خدماتی منطقه ۱۳ افزوده می‌شود.   

کد خبر 622097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha