نام میرزا حسن مستوفی‌الممالک معروف به «آقا» با صنعت هوانوردی کشور گره خورده است؛ چرا که او جزو نخستین افرادی بود که پس از شکل‌گیری فرودگاه دوشان تپه، برای خود هواپیما و حتی فرودگاه اختصاصی داشت و گاه با خانواده‌اش به این محل می‌رفت.

مستوفی الممالک

همشهری آنلاین- مریم باقرپور :«حسن مستوفی‌الممالک» از دولتمردان ایرانی بود که ۵ دوره مسئولیت نخست‌وزیری ایران در دوره قاجار و یک دوره نخست‌وزیری ایران در زمان سلطنت رضاشاه به عهده داشت و به دلیل فعالیت‌های گسترده‌اش بین عوام شناخته شده بود.

از فعالیت های شاخص او  احداث راه‌آهن سرتاسری ایران (از محل وجوه عایدات قند و شکر)، برنامه‌ریزی برای تأسیس بانک ملی و عقد قرارداد با شرکتی دانمارکی برای راه‌اندازی نخستین خطوط اتوبوسرانی در تهران و وقف بخشی از اموال پدری برای ساخت دانشگاه دختران(دانشگاه‌الزهرا فعلی) بود. اما مستوفی الممالک، با همه مشغولیت‌ها به خانواده‌اش هم اهمیت می‌داد و با داشتن ۲۵ فرزند (تا لحظه مرگش در سال ۱۳۱۱) با آنها مدام به شکار یا سفر می‌رفت.

 سفرهای وزیر دربار گاهی با هواپیمای اختصاصی از فرودگاه دوشان تپه بود. فرودگاهی که علاوه بر محل فرود هواپیماها، در آن خلبانان حرکات آموزشی انجام می‌دادند و هواپیماهای تایگرموس و آداکس انگلیسی در آن مونتاژ می‌شد. حسن مستوفی الممالک هم یکی از مشتریان این فرودگاه بود. به گونه‌ای که در سال ۱۳۱۰ و یکی از روزها پیش از سفر او به همراه خانواده‌اش به فرودگاه دوشان تپه رفت تا با هوایپمای تایگرموس پروازی داشته باشد و این عکسی است که از همان دوران به یادگار مانده. در این عکس حسن مستوفی (نخستین نفر، ایستاده از سمت راست) است که به همراه خانواده‌اش در فرودگاه شخصی در دوشان تپه حضور دارد.

بانی ساخت دانشگاه الزهرا در فرودگاه دوشان تپه چه می‌کرد؟

کد خبر 757235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha