یکی از پروژه‌های شهری که این روزها در منطقه ۸  به بهره‌برداری رسیده و مورد توجه شهروندان قرار گرفته است، پروژه مشارکتی هایپر گل است که با استقبال شهروندان هشتمین تکه پایتخت مواجه شده است.

هايپر گل

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که با گسترش شهرنشینی، نبود برخی مراکز خدماتی در نقاط مختلف پایتخت احساس می‌شود و قطعاً منطقه ۸ هم از این قائده مستثنا نیست. اهالی شرق تهران تا قبل از ساخت هایپر گل دسترسی به بازار گل و گیاه در محدوده زندگی خود نداشتند و نبود فضایی با عنوان مرکز عرضه گل و گیاه در این بخش از شهر احساس می‌شد. مدیریت شهری منطقه ۸ با ایجاد هایپر گل و گیاه برا ی تأمین نیازهای شهروندان در این زمینه گام برداشته است. این مرکز در فلکه اول تهرانپارس و در بوستان آب ایجاد شده  است و امکانات و خدمات مختلفی را به شهروندان ارائه می‌دهد.  

  • ایجاد هایپر گل در فلکه اول تهرانپارس

برای رسیدن به هایپر گل به بوستان آب در  فلکه اول تهرانپارس می‌رویم. در گوشه‌ای از بوستان، ساختمان دو طبقه‌ نوسازی دیده می‌شود. صدای آبنمای داخل محوطه گوشنواز است. وارد ساختمان می‌شویم. بوی گل و گیاه در فضا پیچیده و در قسمتی از ساختمان، کافه‌ای به نام «ایوار» برای گذران اوقات فراغت شهروندان و رفع خستگی تدارک دیده شده است. فضای کافی شاپ دیدنی است. گلدان‌های زیبای آویزان‌ از سقف، زیبایی این فضا را دو چندان کرده‌ است.

در قسمت دیگری از این مکان، اقلام و ملزومات کاشت گل و گیاه به فروش می‌رسد. این اقلام در معرض دید مراجعان قرار گرفته است. گلدان‌های کوچک و بزرگ رنگی در کنار هم ترکیبی از یک پازل زیبا را ایجاد کرده‌اند. اگر بشود از هر چیزی در این مجموعه گذشت، از دیدن گل‌های این مجموعه به راحتی نمی‌شود صرف نظر کرد. در ادامه به بخش گل‌های زینتی و گیاهان آپارتمانی این مجموعه می‌رسیم. زیبایی این گیاهان خیره‌کننده است.  

  • تلفیقی از فضای سنتی و مدرن 

هایپر گل و گیاه، نخستین مرکز تخصصی و دائمی تولید و پخش گل وگیاه زینتی در محله تهرانپارس  است. «مهناز استقامتی» شهردار منطقه ۸ با یادآوری این موضوع، می‌گوید: «مجموعه هایپر گل نخستین مجموعه تخصصی و دائمی پرورش گل و گیاه زینتی در منطقه ۸ است که با وجود بهره‌برداری هنوز به‌صورت رسمی افتتاح نشده است.

با توجه به اینکه افزایش سرانه فضای سبز و بهسازی سیما و منظر شهری در اولویت فعالیت‌های ما قرار دارد، از همین رو راه‌اندازی هایپر کلینیک گل وگیاه با فضایی متنوع و تلفیقی از فضای سنتی و مدرن و ایجاد یک فضای آرام و زیبا در لیست پروژه‌های ما قرار گرفت. خوشبختانه شهروندان تاکنون استقبال خوبی از این مجموعه داشته‌اند و روزبه روز به تعداد مراجعه‌کنندگان این مرکز افزوده می‌شود. » استقامتی با اشاره به مشخصات این مجموعه می‌افزاید: «کل مساحت این مجموعه ۸۰۰‌مترمربع است که یک ساختمان دو طبقه با مساحت ۴۰۰ مترمربع، فروشگاه گل و گیاه، کافی شاپ، حیاط سنتی و آبنما دارد. »

  • فعالیت‌های چند سویه

 یکی از نکات حائز اهمیت در ساخت این مجموعه، رویکرد چند سویه است. استقامتی در این‌باره می‌گوید: «هایپر گل بر خلاف تصور عده‌ای از شهروندان فقط یک مرکز عرضه گل و گیاه نیست. ما با ساخت این مجموعه چند هدف عمده را دنبال می‌کنیم. یکی از این اهداف ایجاد محیطی امن و جاذب برای گذران اوقات فراغت جوانان و شهروندان منطقه است. تأمین گل و گیاه منطقه و رفع نیاز خرید شهروندان، استفاده از فضای سبز بوستان آب، آموزش نگهداری گل و گیاه به‌صورت رایگان و تولید و پرورش گل‌های آپارتمانی از دیگراهداف این مجموعه است. »
 استقامتی به ایجاد یک فضای دنج به‌عنوان پاتوق محله در این مجموعه هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «با توجه به کمبود فضا در بخشی از منطقه ۸، در مجموعه هایپر گل شرایطی برای ایجاد کافه گل و کافی شاپ فراهم شده است که شهروندان می‌توانند اوقاف  فراغت خود را در این مکان بگذرانند. همچنین در این مرکز متناسب با هر سلیقه‌ای فضایی تعیبه شده است، فضای سنتی حیاط و آبنما برای افراد سالمند، فضای آرامش بخش کافه گل برای  شهروندان جویای آرامش و فضای مرکز خرید برای افراد علاقه‌مند به خرید گل و گیاه  از جمله بخش‌های در نظر گرفته شده است. »

  • تهیه گل در نزدیکی محل سکونت

یکی از مشکلاتی که شهروندان تا قبل از بهره‌برداری از مجموعه هایپر کلینیک گل و گیاه با آن مواجه بودند، نبود بازار گل و گیاه تخصصی در منطقه ۸ بود. «مژده ناصری» یکی از اهالی منطقه که مدتی است مشتری دائم هایپر گل و گیاه شده است، در این‌باره می‌گوید: «همیشه برای تهیه گل و گیاه یا ملزومات پرورش گل و گیاه در محله با مشکل مواجه بودم. هر چند گل‌فروشی‌های منطقه گل و گیاه زینتی برای عرضه دارند اما گل‌های آنها بسیار محدود است و تنوع ندارند. یک بار برای خرید گل به بازار گل و گیاه در منطقه ۱۴ مراجعه و مسافت طولانی را طی کردم. همین بعد مسافت برایم خسته‌کننده بود. وجود هایپر گل در منطقه ۸ درشرایط کنونی باعث می‌شود که بتوانیم فارغ از مشکلات روزمره ساعتی را در این مرکز سپری کنیم. »

  • آموزش رایگان پرورش گل و گیاه

«محمدرضا اخترالزمان» یکی از شهروندان سالمند منطقه ۸، در خصوص خدمات هایپرکلینیک گل و گیاه می‌گوید: «همیشه به دنبال کلاس‌های آموزش گلکاری و پرورش گیاهان آپارتمانی و زینتی بودم که خوشبختانه حالا در این هایپر گل شرایطی فراهم شده  است که من و دوستان همسن و سالم بتوانیم در این کلاس‌های آموزشی به‌صورت رایگان  شرکت کنیم و روزگار سالمندی را با گل و گیاه بگذرانیم.

از طرفی محیط این مجموعه به قدری شاد است که بیشتر شهروندان ترجیح می‌دهند عصرهای دلگیر پاییز را در این مجموعه بگذرانند. » او با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مجموعه می‌افزاید: «در شرایط فعلی کرونا در این مجموعه تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و برای جلوگیری از ازدحام و شلوغی، شهروندان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وارد این مجموعه و از خدمات مختلف آن بهره‌مند می‌شوند.»

  • افزایش مکان‌های مرتبط با گل و گیاه در شهر 

ایجاد هایپر گل و گیاه در منطقه ۸ علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز باعث ایجاد یک پاتوق محله  هم شده است. «معصومه حیدری پارسا» مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۸ با یادآوری این موضوع، می‌افزاید: «این پاتوق با دیگر پاتوق‌های ایجاد شده در محله کمی متفاوت است. امکان گذران اوقات فراغت شهروندان در کافه گل و کافی شاپ این مجموعه فراهم شده است.

طراحی کافی شاپ این مجموعه کاملاً در ارتباط با گل و گیاه است و می‌توان در محیطی سرسبز و با طراوت روز را سپری کرد. » او به ضرورت افزایش چنین مکان‌هایی در نقاط مختلف پایتخت اشاره می‌کند و می‌افزاید: «شهر نیاز به طراوت و تازگی دارد و باید از فضای سیاه و سفید خارج شود. افزایش چنین مکان‌هایی با عنوان کافه کتاب، کافه گل، هایپر گل و گیاه یا مکان‌هایی این چنین باعث ایجاد سرزندگی و نشاط در میان شهروندان می‌شود و امید به زندگی را افزایش می‌دهد. »

۸۰۰ مترمربع مساحت زیر بنای هایپر گل و گیاه در منطقه ۸ است.  

۴۰۰ مترمربع مساحت ساختمان هایپر گل و گیاه است.  

کد خبر 563703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha