اگر در سال‌های گذشته گذرتان به فلکه اول تهرانپارس افتاده باشد...

ميدان خاطره ها

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  اگر در سال‌های گذشته گذرتان به فلکه اول تهرانپارس افتاده باشد، حتماً منظر و نمای قدیمی این فلکه در یادتان مانده است که شبیه بسیاری از فلکه‌ها در شرق تهران از حدود ۴۰ سال پیش نمای نسبتاً ثابتی داشت و شکل ظاهری آن یکنواخت و عادی بود، اما اخیراً شهرداری منطقه ۸ دست به بازپیرایی این میدان قدیمی زده و حال و هوای متفاوتی به آن بخشیده است.

ایجاد فضای سبز جدید، جانمایی سایه بان، کاشت گل‌های رنگارنگ و زیبا، جانمایی داربست گل و جانمایی مبلمان شهری همه و همه باعث شده این میدان قدیمی به یک تفرجگاه متفاوت برای اهالی شرق تهران تبدیل شود.

از همه مهم‌تر، با توجه به اینکه دور تا دور این میدان قدیمی با مراکز خرید و بوتیک‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری مختلف احاطه شده، فرصت چند دقیقه استراحت در مرکز میدان برای مراجعه‌کنندگان به این محدوده فراهم شده است. در روزهای اخیر به فلکه اول تهرانپارس ‌رفتیم تا علاوه بر تماشای زیبایی‌های این تفرجگاه از نزدیک، نظر اهالی را هم در خصوص این تغییرات جویا شویم.  

ساعت حدود ۱۲ ظهر است. فلکه اول تهرانپارس مانند روزهای قبل از قرنطینه شلوغ نیست اما باز هم تعدادی از اهالی مشغول گشت‌وگذار در این فضا هستند. مساحتی حدود ۴ هزارمترمربع و فضای زیبایی که با حال و هوای بهار عجین شده و زیبایی‌اش صد چندان شده، بر زیبایی بصری منطقه افزوده است.

در چهار جهت این میدان داربست‌های گل تعبیه شده که به‌صورت سایه‌بان درآمده و اهالی می‌توانند در سایه آن بنشینند و ساعتی را به گپ‌وگفت مشغول شوند. پرچم سه رنگ ایران هرازگاهی با وزش باد به اهتزاز در می‌آید و صحنه غرورآفرینی را به وجود می‌آورد. وجودگونه‌های گیاهی مختلف و زیبا وگل‌های‌ریز و درشت رنگارنگ اهالی را سر شوق می‌آورد تا عکس یادگاری در کنار این همه زیبایی بگیرند.

در قسمت شمالی میدان سرویس بهداشتی قرار دارد و در بخش دیگر دوچرخه‌سواران می‌توانند رکاب بزنند. در نگاه اول، انگار نه انگار به میدان مرکزی محله آمده‌ایم‌گویی وارد یک بوستان با طراحی متفاوت شده‌ایم. دیگر خبری از قسمت‌های خشک و یکنواخت این میدان در ماه‌های قبل نیست و جذابیت فلکه با گل و گیاه و درخت سرسبز دوچندان شده است.  

  • چند دقیقه استراحت و آرامش 

زیبا مثل میدان خاطره‌ها

تهرانپارس است و مراکز خریدش و دور تا دور فلکه اول تهرانپارس را هم همین مراکز خرید و مغازه‌هایی با ویترین‌های رنگارنگ احاطه کرده است. «مریم حسنی»، یکی از ساکنان محله که در یک شرکت‌ خصوصی مشرف به فلکه اول تهرانپارس، مشغول کار است، در ساعات استراحت بین کارش سری به این میدان می‌زند.

او درباره گذران ساعت استراحت خود در این میدان می‌گوید: «سال‌هاست در این محدوده کار می‌کنم و قبلاً کمتر تمایل داشتم ساعت استراحت بین کارم را در این میدان بگذرانم اما حالا با وجود فضای سبز زیبا که در بهار دو چندان هم شده است دوست دارم ساعت استراحتم را در این مکان بگذرانم. اغلب اوقات برای چند دقیقه استراحت و آرامش به این میدان می‌آیم و در گوشه‌ای روی یک صندلی می‌نشینم و محو گل‌های زیبای این میدان می‌شوم. از طرفی افرادی را می‌بینم که بعد از خرید به دنبال جایی برای استراحت هستند که قطعاً انتخاب اول و آخرشان همینجاست چون هم مجهز به سرویس بهداشتی است و هم مبلمان شهری دارد.»

  •  زیبایی توام با حفظ هویت 

یکی از اهداف مدیران شهری از بازپیرایی فلکه اول تهرانپارس، علاوه ایجاد زیبایی بصری ‌در این فلکه، حفظ هویت قدیمی میدان است. اهالی تهرانپارس قبل از بازپیرایی فلکه اول تهرانپارس نگران این بودند که مبادا این میدان به‌صورت کلی حذف شود.

«صفدر اشراقی» یکی از کاسبان قدیمی ضلع جنوبی فلکه اول تهرانپارس که روی محله خود تعصب دارد، می‌گوید: «سال گذشته مسئولان شهرداری طرح‌های زیادی برای بهتر شدن وضعیت قدیمی این میدان داشتند، حتی برخی‌ها نظراتی برای حذف فلکه اول تهرانپارس می‌دادند و معتقد بودند اگر میدان حذف شود محله زیباتر می‌شود اما اهالی مخالفت خود را در خصوص حذف این میدان اعلام کردند. خوشبختانه شهرداری طرح زیبایی در این میدان اجرا کرد و اهالی را از سفرهای غیرضروری به نقاط دیگر شهر برای رسیدن به یک بوستان یا فضای سبز راحت کرد.

اینکه شهرداری توانست در کنار ایجاد زیبایی، هویت این فلکه را هم حفظ کند برایمان بسیار ارزشمند است. بالاخره عمری است تهرانپارس را با فلکه اولش می‌شناسند. هرگز دلمان نمی‌خواست هویت محله زیر سؤال برود.»

  • تفرجگاه فرامنطقه‌ای 

زیبا مثل میدان خاطره‌ها

 اکثر شهروندان از مناطق مجاور به فلکه اول تهرانپارس می‌آیند و در واقع این میدان به یک تفرجگاه فرامنطقه‌ای تبدیل شده است. «مینا رفعتی» یکی از ساکنان منطقه ۴ است که هر روز کودک خردسال خود را برای بازی و تفریح به این مکان می‌آورد.  
او می‌گوید: «خوشحالم که در همسایگی محله ما یک تفریحگاه زیبا وجود دارد که هر وقت بخواهیم می‌توانیم از امکانات آن استفاده کنیم.» هر چند فلکه اول تهرانپارس جزو محدوده منطقه ۸ است اما ساکنان منطقه ۴ هم از طرفداران پر و پا قرص حضور در این تفریحگاه هستند.

البته اهالی منطقه ۱۳ هم می‌توانند به راحتی به این مکان دسترسی داشته باشند. البته این روزها به دلیل محدودیت‌های کرونایی فلکه اول تهرانپارس کمی خلوت است اما در حالت عادی به سختی می‌توان جایی برای نشستن پیدا کرد. برخی از اهالی منطقه دلیل مراجعه شهروندان از مناطق دیگر به این تفریحگاه را سهولت دسترسی به مراکز خرید می‌دانند، چراکه بیشتر بوستان‌ها در نقطه‌ای واقع شده‌اند که دسترسی به سوپرمارکت یا مرکز خرید ندارند.

در این شرایط، با توجه به اینکه امروزه شهروندان بیش از گذشته درگیر ترافیک هستند ترجیح می‌دهند اگر قرار است وقتی را برای تفریح بگذارند، همزمان خریدهای ضروری خود را هم در محدوده همان تفریحگاه انجام بدهند و همین موضوع باعث شده شهروندان مناطق ۴ و ۸ فلکه اول تهرانپارس را انتخاب کنند، چون این مکان به مراکز خرید، سوپرمارکت و سایر بازارهای اقتصادی دسترسی دارد.  

تغییر بعد ازحدود ۴۰ سال؟  

زیبا مثل میدان خاطره‌ها

طراحی قبلی فلکه اول تهرانپارس مربوط به حدود ۴۰ سال پیش بود. یک حوض و آبنما در مرکز میدان قرار داشت و تعدادی درخت هم در اطراف میدان به‌صورت پراکنده کاشته شده بود. «مصطفی کلاته» یکی از ساکنان سالمند محله تهرانپارس، از اینکه میدان قدیمی محله بعد از ۴۰ سال بازسازی شده، هم خوشحال است و هم ناراحت.

او درباره تفریحگاه دوران جوانی‌اش می‌گوید: «آن زمان که جوان‌تر بودم هر روز عصر به این میدان می‌آمدم و با رفقایم شطرنج بازی می‌کردیم. در واقع این مکان یک زمانی پاتوق شطرنجبازهای حرفه‌ای بود. افسوس که بیشتر دوستان دوران جوانی‌ام بار سفر بستند و رفتند.» اوادامه می‌دهد: «کاش مسئولان سال‌ها پیش این تغییرات مثبت را در این میدان انجام می‌دادند.

درست است که این میدان زیبا شده و تغییرات خوبی در آن اتفاق افتاده اما چرا همیشه مسئولان دیر به فکر می‌افتند. سال‌های سال اهالی تهرانپارس به‌ویژه کسانی‌که در سنین میانسالی قرار داشتند دل‌شان می‌خواست این میدان به بوستان تبدیل شود اما دیگر آن ساکنان میانسال در میان ما نیستند یا اگر هستند دیگر توانی برای آمدن به این میدان ندارند.»

کد خبر 603070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha