جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

فلکه چایچی در بخش شرقی منطقه ۱۳ و در همسایگی مسیل جاجرود قرار دارد. این میدان چند سالی است به نام شهید رحیمی تغییر نام داده اما هنوز اهالی شرق تهران آن را به فلکه چایچی می‌شناسند.

بافت فرسوده

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: این میدانگاه بالغ بر ۶۰‌ـ ۷۰ سال قدمت دارد و از مکان‌های قدیمی این منطقه به شمار می‌آید. فلکه چایچی از شمال و جنوب به خیابان صائب راه دارد و شرق و غرب آن به خیابان سفید کوه منتهی می‌شود. تا چند سال پیش دور تا دور آن خانه‌های ویلایی بزرگ دیده می‌شد که حالا به جای آنها مجتمع‌های مسکونی بلندمرتبه جاخوش کرده است.

در فاصله چند قدمی این میدان، خانه فرش و بوستان رهام واقع شده و همین باعث می‌شود روزانه شهروندان زیادی از دیگر محله‌ها برای بازدید از خانه فرش یا گشت‌وگذار در بوستان رهام به اینجا بیایند. اما شکل‌گیری فلکه چایچی داستان جالبی دارد. به گفته قدیمی‌های محله، در اواخر دوره قاجار و روی کارآمدن پهلوی، فردی به نام «مهندس چایچی» اراضی این قسمت از تهران را از وثوق‌الدوله نخست وزیر قاجاری خریداری ‌کرده و با گسترش شهرنشینی مهندس چایچی تصمیم به فروش زمین‌ها گرفته و برای همین اراضی خود را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده است.

او برای پیشبرد کارش در خیابان ۳۰ متری نیروی هوایی دفترکاری دایر و زمین‌ها را آنجا واگذار می‌کرده‌است. مدتی بعد مالکان جدید دست به کار شده و با شروع به ساخت‌وساز تحولی در اراضی بایر و بدون استفاده ایجاد کرده‌اند. در زمان کمی فضای خشک و بیابانی آنجا به محله‌ای سرسبز و زیبا تبدیل ‌شده و خانه‌های ویلایی یکی پس از دیگری ساخته و تحولی در این خطه ایجاد کرده‌است. در همین حین، مهندس چایچی برای زیباتر شدن نمای محله، میدانگاهی را ایجاد می‌کند و نام آن را چایچی می‌گذارد. فلکه چایچی تبدیل به پاتوق محلی می‌شود و اهالی عصرها برای تفریح و دورهمی گردهم می‌آمدند که البته هنوز هم این اتفاق کم و بیش صورت می‌گیرد.  

کد خبر 626449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha