۷ماه گذشته بیشترین حجم فعالیت‌های عمرانی، شهری و شهرسازی، پروژه‌های کوچک مقیاس در نواحی۲، ۳ و ۴ شهرداری منطقه ۱۸ بوده است. ‌درصد بالایی از معضلات شهرسازی و معماری در ناحیه۲ مربوط به تملک و عقب‌نشینی املاک معارض به‌ویژه در خیابان یاران (برادران بهرامی) بوده که در این زمینه موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است.  

تحول محله ها

«سیدمحمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ با بیان این مطلب به دیگر پروژه‌های کوچک مقیاس اشاره می‌کند و می‌گوید: «در بلوار ابراهیم‌آباد واقع در ناحیه ۳ در نظر داریم تسهیلاتی ویژه به انبوه‌سازان مسکن بدهیم تا برای نوسازی بافت فرسوده به شهروندان این بخش از منطقه ۱۸ کمک شود و با مشارکت آنها پروژه‌های کوچک مسکن محلی به اجرا درآید. امیدواریم با تسهیلاتی که برای انبوه‌سازان مسکن و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌ایم، بازار ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده جان تازه‌ای بگیرد و سال جدید موعد افتتاح پروژه مسکن‌های نوساز در بافت فرسوده باشد.»
وی عقیده دارد با اجرای پروژه‌های مسکونی کوچک در محله‌ها می‌توان امکانات درمانی، تفریحی، پارکینگ طبقاتی و... را در محله‌ها افزایش داد. فیاض به رعایت اصل محله‌محوری و شهروندمداری در آبادانی محله‌ها تأکید دارد. برای نمونه می‌توان به راه‌اندازی دومین کافه کتاب بزرگ منطقه ۱۸ در محله شادآباد اشاره کرد. مدتی قبل نخستین کافه کتاب در محله صادقیه راه‌اندازی شد و این کافه کتاب دومین مرکز تخصصی تبادل کتاب است که با داشتن فضایی مناسب می‌تواند خدمات ویژه‌ای به شهروندان و علاقه‌مندان به مطالعه ارائه دهد.  
به گفته شهردار منطقه ۱۸ پروژه‌های کوچک مقیاس در حوزه‌های مختلف تقسیم‌بندی و اجرا می‌شود. بخشی از طرح‌های کوچک مقیاس با توجه به ماهیت و کارایی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و بخشی دیگر در حوزه فنی و عمران جای می‌گیرند. شاخص‌ترین پروژه‌ای که در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک انجام شده، بازگشایی خیابان شهید باقری در محله یافت‌آباد جنوبی و اتصال آن به بزرگراه آزادگان است که از مطالبات مهم شهروندان به شمار می‌رفت.  
فیاض در ادامه درباره یکی از برنامه‌های مهم در سال‌جاری می‌گوید: «بهره‌گیری از فضای آزاد محدوده خط آهن تهران‌ـ تبریز یکی از طرح‌های کوچک مقیاسی است که مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. قصد داریم تا علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، معضلات اجتماعی نظیر تجمع معتادان و خلافکاران را در این محدوده از بین ببریم و از نظر زیست‌محیطی نیز شرایط مساعدی برای شهروندان ساکن در این محدوده فراهم‌آوریم.»

کد خبر 555027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha