اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، یکی از اهداف مدیریت شهری پایتخت است که توسعه و آبادانی مناطق را در پی دارد.

مقیاس

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده:  با این حال، امروزه بخش قابل توجهی از سیاست‌های مدیریت شهری معطوف به اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس در محله‌ها شده و اکنون اجرای طرح پروژه‌های کوچک مقیاس در شهرداری منطقه ۱۵ در حال اجرا است. منظور از پروژه‌های کوچک مقیاس، طرح‌های کوچکی است که به کم و کاستی‌های هر محله مربوط می‌شود. اغلب این طرح‌های کوچک به دلیل اینکه برخی از آنها درباره مشکلات و کم و کاستی‌های پیش پا افتاده است از چشم مسئولان دور مانده اما حالا وقت آن رسیده که به دلیل مطالبه شهروندان و همچنین جلب رضایت آنها، این مشکلات رفع شود. طبعاً پروژه‌های کوچک مقیاس در مقایسه با پروژه‌های کلان هزینه کمتری در پی دارد اما رضایت شهروندان را در بر دارد.

  • طرح‌های کوچک هم دیده شود

هر سال هزینه‌های زیادی بابت پروژه‌های فرامنطقه‌ای در مناطق مختلف پایتخت صرف می‌شود که در جای خود لازم و با اهمیت است اما موضوع اینجاست که باید بخشی از این هزینه‌ها برای پروژه‌های کوچک مقیاس یا همان مشکلات کوچک محلی هم صرف شود. به‌عنوان مثال، وقتی پروژه بزرگراهی فرامنطقه‌ای در یک منطقه اجرا می‌شود شاید اهالی همان محله چندان استفاده‌ای از آن شبکه بزرگراهی نداشته و اصلاً فرقی برایشان نداشته باشد که این پروژه ساخته شود یا نشود اما وقتی بوستانی در محله مناسب‌سازی می‌شود یا آسفالت معبری ترمیم می‌شود، باعث رضایت ساکنان همان محله می‌شود چون این اهالی هستند که هر روز با آن مشکل و معضل در محله سر و کار داشته‌اند و حالا با رفع مشکل نفس راحتی می‌کشند. به همین دلیل می‌توان گفت در کنار تمام هزینه‌هایی که مدیریت شهری برای پروژه‌های بزرگ وگاه فرامنطقه‌ای صرف می‌کند، رسیدگی به پروژه‌های کوچک محلی که چندان هزینه و زمان نمی‌خواهد اولویت دارد و لازم است و دیده شود.  

  • بافت فرسوده اولویت دارد

اجرای طرح پروژه‌های کوچک مقیاس ابتدا در بافت فرسوده ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۵ کلید خورده است. با توجه به اینکه منطقه ۱۵ در بخشی از محله‌هایش بافت فرسوده دارد، این طرح در ناحیه یک که بیشترین بافت فرسوده را دارد با استقبال خوبی همراه بوده است. «مهدی استرابی» شهردار ناحیه یک در این‌باره می‌گوید: ‌«انجام پروژه‌های کوچک مقیاس در راستای سیاست‌های شهردار تهران برای افزایش میزان رضایت شهروندان طراحی شده و در مدت کوتاهی به اجرا در می‌آید. با توجه به وجود ۶ محله در بافت فرسوده ناحیه یک، تعداد ۲۱ پروژه کوچک مقیاس در این ناحیه در حال اجرا است تا نیازهای محله برطرف شود. » استرابی می‌افزاید: «نگاه مدیریت شهری این است که با تمرکز بر روی پروژه‌های کوچک مقیاس در محله‌ها، بتوانیم ضمن تأمین رضایت شهروندان از مشارکت حداکثری آنها و همچنین شورایاران برای توسعه محلی بهره ‌گرفته و شعار مدیریت شهری که «تهران، شهری برای همه» است را محقق کنیم. »

  • تأثیر مطلوب اجرای پروژه کوچک مقیاس 

زمان زیادی از اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس در ناحیه یک نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه، اجرای پروژه‌ها تأثیرگذاری مطلوبی در ناحیه یک داشته است. «وحید رضا محمدی» شهردار منطقه ۱۵ با اشاره به این موضوع می‌گوید: «فعالیت‌های عمرانی محله‌ها، با هدف بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان منطقه در حال اجرا است که شامل ۲ نقطه آسفالت‌ریزی و بهسازی معبر، ۳ نقطه جدول‌گذاری و ۳ نقطه پیاده‌روسازی است که بر اساس نیاز محله و درخواست‌های شهروندان در محله‌ها اجرا می‌شود. »

به گفته شهردار منطقه ۱۵، در این مدت اقداماتی از جمله تجهیز پاتوق محله‌های حجت‌الله صادقی و شیرین دخت، تجهیز بوستان شهدای گمنام، تجهیز زمین بازی خیابان بنی طبا، ایجاد باغ‌راه، ایجاد بوستان در خیابان ناصری، اجرای انتقال آب از امامزاده اهل‌بن علی(ع) به بوستان ماهونیا، تعمیر و بازسازی آبنماها، راه‌اندازی مخزن ۴۰۰‌مترمکعبی بوستان گلزار، بازسازی سرویس بهداشتی بوستان گلزار و تأمین وسیله بازی در بوستان ولی‌عصر(عج) از دیگر پروژه‌های محله‌محور در ناحیه یک انجام شده است.  

  • ساکنان محله باید رضایت داشته باشند

یکی از اثرات مثبتی که اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس دارد مشارکت در شناسایی مشکلات محله‌ها است. «مژده محمدزاده» ساکن محله مینابی با اشاره به این موضوع، می‌گوید: «هنگامی که مسئولان شهرداری برای اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس که عمدتاً شامل مشکلات خرد محله است، پیشقدم شدند، اهالی محله هم سعی کردند نقاطی را که مشکلات عمرانی، شهرسازی و... دارد به شورایاران اطلاع بدهند و در این زمینه مطالباتی هم داشته باشند. » او می‌افزاید: «وقتی مسئولان برای رفع مشکلات کوچک محله اقداماتی انجام دهند، اهالی هم تمام تلاش خود را برای نگهداشت محله انجام می‌دهند، محله‌ای را در نظر بگیرید که مخازن مکانیزه ندارد و مسئولان هم اهمیتی به تأمین مخازن نمی‌دهند، خوب قطعاً اهالی هم زباله‌های خود را در معابر رها خواهند کرد، یا وقتی آسفالت محله نیاز به ترمیم دارد و کسی اهمیت نمی‌دهد برای شهروندان چه فرقی می‌کند که روی این آسفالت آتش روشن کنند یا نکنند. در صورتی‌که مسئولان برای حل مشکلات با شهروندان همراه باشند و به درخواست آنها اهمیت بدهند، قطعاً مشکلات یک به یک حل می‌شود و در نهایت این ساکنان محله‌ها هستند که باید رضایت داشته باشند. »

کد خبر 510486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha